Aktuální vydání

celé číslo

03

2024

Automatizační technika v energetice a teplárenství, úspory energie

Snímače teploty

celé číslo

Přesouvání výroby z druhé strany světa do střední Evropy

V minulosti přesunuly mnohé firmy svou výrobu a jiné pracovní činnosti do Číny, Indie a jiných asijských zemí. Stabilita dodavatelských řetězců se v poslední době zhoršuje, což vede k výpadkům a zpožděním dodávek. Narušení dopravy v Rudém moři útoky ze strany Húthíů donutily dokonce automobilky Tesla a Volvo pozastavit část výroby v Evropě.

Proto se tradiční offshoring již často nevyplácí a firmy začínají přecházet k tzv. nearshoringu, tedy k přesunu dodavatelských řetězců do blízkých zemí. Z průzkumu poradenské společnosti Cushman & Wakefield vyplynulo, že střední Evropa je pro potřeby nearshoringu ideální destinace. Podle tohoto průzkumu je zřejmý částečný odklon od asijských dodavatelů, který bude pravděpodobně pokračovat. Asijské země v čele s Čínou budou však hrát i nadále důležitou roli ve světových dodavatelských řetězcích.

Jedním z hlavních lákadel nearshoringu jsou nižší náklady na pracovní sílu a logistické operace. Zkrácením fyzické vzdálenosti mezi firmami se snáz řídí projekty a řeší případné problémy. Blízké státy mají navíc často podobné pracovní normy, což zjednodušuje správu týmů a komunikaci mezi jednotlivými subjekty. Obchodní vztahy usnadňuje i kulturní blízkost.

Česká republika spolu se Slovenskem a dalšími státy střední a východní Evropy je pro nearshoring vhodná zejména díky nižší ceně práce oproti západní Evropě a rychlejšímu dodání zboží. Do Česka již svůj výrobní závod umístila např. společnost Jungheinrich, výrobce manipulační techniky, hlavně paletových vozíků do skladů. Podle zjištění společnosti Cushman & Wakefield zvažují přesun výroby do ČR nebo jiné země střední Evropy i mnoho dalších výrobců. Často jde nejen o výrobní kapacity, ale i o vývojová centra.

Z průzkumu vyplynulo, že přesunout svou výrobu do Evropy plánuje 74 % evropských podniků. Z toho budou profitovat také další státy: Španělsko, Portugalsko, Turecko a Maroko. Česko se bude pravděpodobně orientovat především na německý trh, zejména z důvodu úzkého napojení na tamější automobilový trh.

„Nearshoring jako takový je z našeho pohledu vhodný zejména pro logistiku automobilových dílů, elektroniky a dalších produktů, které podléhají silné domácí regulaci a jsou náchylné k častějším výpadkům,“ říká Jitka Kocálová, marketingová manažerka společnosti Raben Logistics Czech Republic. Sbližováním dodavatelských řetězců se zvýší poptávka po nových industriálních prostorech, což povede k růstu realitního sektoru.

(ev)