Aktuální vydání

celé číslo

12

2022

Automatizace výrobních, montážních a balicích strojů a linek

Elektrické, pneumatické a hydraulické pohony

celé číslo

Přehled novinek

Nový spínaný zdroj s volitelným adaptérem IO-Link pro dálkový přístup

Nový, velmi účinný spínaný zdroj Emparro20-Pro společnosti Murrelektronik má delší životnost, která přispívá k vyšší dostupnosti stroje. Emparro20-Pro s krytím IP 20 je také o více než 40 % užší než jeho předchůdce, což šetří místo v rozvaděči i náklady na něj. K instalaci zdroje na lištu DIN není potřeba žádné nářadí. Významnou novinkou je adaptér IO-Link (prodává se samostatně), který umožňuje uživateli nastavit výstupní napětí, uzamknout provozní prvky nebo spustit diagnostiku napájecího zdroje na dálku. Emparro20-Pro se dodává buď s napájením 24 V s výstupem 24 V/20 A nebo s napájením 48 V výstupem 48 V/10 A. Tento spínaný zdroj má tyto charakteristiky: účinnost vyšší než 95 %volitelný adaptér pro rozhraní IO-Link,zvýšení výkonu na 150 % po dobu 5 s,přepínač paralelního režimu,elektronická ochrana obvodů (režim Mico),úzké provedení úsporné na prostor,montáž na lištu DIN nebo šrouby,připojení pružinových svorek push-in,nastavitelný široký rozsah výstupního napětí,chybové hlášení prostřednictvím bezpotenciálového výstražného signálu,výpočet životnosti a signál preventivní výměny,transformátor se zesílenou izolací,integrovaná ochrana zařízení. (Murrelektronik)

Pohled na budoucnost distribučních sítí se společností Distrelec

V tomto rozhovoru jsme oslovili Pēterise Sproģise, vedoucího prodeje pro východní Evropu ve společnosti Elfa Distrelec, aby nám řekl o současném stavu a strategii firmy pro rok 2023.   Prosím, představte nám nejprve firmu Elfa Distrelec. Jaký je váš obchodní model a jak působíte ve východní Evropě? Elfa Distrelec je jedním z nejrychleji rostoucích distributorů v Evropě v oblasti automatizace, měřicí a zkušební techniky a průmyslové elektroniky. K dodávkám zboží poskytujeme také špičkové služby. Máme místní zastoupení ve čtrnácti evropských zemích, včetně zde v Rize, kde pečujeme o naše východoevropské zákazníky, a prostřednictvím našeho exportního týmu obsluhujeme dalších 100 zemí celého světa. Naše hlavní distribuční centrum je v Nizozemsku a máme také satelitní sklad ve Švýcarsku. Pro naše zákazníky v České republice a v mnoha dalších evropských zemích to znamená, že zboží, které máme skladem, můžeme dodat už příští den. Vedle 1 500 kvalitních značek osvědčených výrobců dodáváme zboží i pod vlastní značkou RND.   Obsluhujete poměrně mnoho specializovaných odvětví a vertikálních trhů. Které z nich jsou ve vašem regionu východní Evropy momentálně nejsilnější? A můžete uvést některé, do nichž se snažíte proniknout? V současné době jsou velmi silné obory průmyslové výroby a výroby elektroniky. Máme velké štěstí, že většina průmyslových odvětví, v nichž působíme, neustále roste, navzdory celosvětové situaci. Z geografického hlediska dosahují velkého pokroku i naši externí prodejci, například v Turecku a v Japonsku.   Co pokládáte za své silné stránky a čím se odlišujete ve srovnání s konkurencí? Jakou máte zpětnou vazbu od zákazníků? Z čeho mají radost? Co vám vyprávějí o svých zkušenostech s konkurencí? Zaprvé, naším hlavním rozlišujícím faktorem je sortiment produktů. Zákazníci nás považují za partnera, který dokáže dodávat produkty do všech odvětví, od průmyslové automatizace, sektoru MRO (údržba, opravy a zajištění provozu) přes měřicí techniku až po aktivní a pasivní elektrotechnické součástky. Zadruhé, učinili jsme zásadní rozhodnutí investovat do našich zásob a nabídnout řešení obtížné situace s výpadky dodávek. Dalším klíčovým rozlišujícím prvkem je naše vlastní značka RND. Představili jsme ji před šesti lety, nyní má více než 10 000 jednotlivých položek. Usilovně jsme pracovali na tom, abychom se dostali tam, kde jsme dnes, a naše úsilí se vyplácí, přičemž analýzy trhu ukazují, že jsme jednou z nejrychleji rostoucích společností v našem segmentu. V současné době se zboží většinou objednává online. Je to významný odklon od tradičnějších postupů nakupování. Jak u vás zákazníci nakupují? Na trhu, kde se pohybujeme, je naprosto zásadní rychlost a přívětivost webových stránek, což je důvod, proč našim webovým stránkám a jejich uživatelskému rozhraní věnujeme nejvyšší pozornost. Tvrdě jsme pracovali na zlepšení kvality našich služeb online a zpětná vazba od našich zákazníků je skvělá. Oceněni jsme byli také lepším pořadím ve vyhledávačích. Avšak ještě nejsme hotovi a v roce 2023 se chystáme spustit nové online funkce. Přesto pro mnoho našich zákazníků stále zůstává ústředním prvkem lidský kontakt. Nemohou-li najít informace, které hledají, nebo potřebují radu a technickou podporu, jsme připraveni pomoci na telefonu nebo prostřednictvím e-mailu.   Značka RND společnosti Distrelec získala v posledních několika letech hodně obliby, zejména ve východní Evropě. Proč si myslíte, že je tak populární na trzích, které obsluhujete? Myslím, že tento úspěch má tři zdroje: kvalitu, cenu a dostupnost. RND nabízí nejlepší možný poměr kvality a ceny. Ale to by nemělo smysl, kdybychom nebyli schopni zajistit dobré dodací lhůty a dostupnost. Jsme vždy rádi, když můžeme našim zákazníkům představit produkty RND. Sortiment RND má také pět různých řad: kabely, konektory, laboratorní vybavení, komponenty a napájecí zdroje. Všechny tyto produkty jsou na trzích, kde působíme, úspěšné, ale konektory RND a testovací a měřicí technika jsou u našich zákazníků obzvláště oblíbené. S vlastní značkou máme lepší kontrolu nad dodavatelským řetězcem a můžeme nabídnout širší sortiment výrobků na skladě. U těch, kteří důvěřují RND, to nezůstalo bez povšimnutí.   Podívejme se do roku 2023. Jaké jsou klíčové veletržní akce pro společnosti jako Elfa Distrelec? A jaký je v současné době význam účasti na veletrhu? Veletrhy jsou nenahraditelným marketingovým nástrojem a příležitostí setkat se se zákazníky a partnery z průmyslu tváří v tvář. V roce 2023 plánujeme účastnit se vybraných veletrhů v Polsku a v České republice. A určitě se vrátíme na Embedded World v německém Norimberku. To byl obrovský úspěch!   To máte pravdu. Na veletrhu jsem byl osobně a mohu potvrdit, že o stánek firmy Distrelec tam byl velký zájem. Pokud jde o růst, řekl jste, že jste měli vynikající dva roky. Myslíte, že v příštím roce porostete stejně? Nebo je v tuto chvíli obtížné to říci? Rozhodně to vypadá pozitivně. I když existují obavy a všichni o nich pravděpodobně víme. Normalizuje se v letošním roce situace v oblasti polovodičových součástek? To je stále těžké předpovědět a analytici se o to přou. Je třeba vzít v úvahu mnoho faktorů: ceny plynu, ceny elektřiny, znovu narůstající pandemii covidu v Číně a samozřejmě pokračující konflikt na Ukrajině. Současné geopolitické napětí v našem regionu je velmi hmatatelné. Ale my se skutečně vynasnažíme, abychom našim zákazníkům i v této situaci sloužili co nejlépe. V současné době z hlediska prodeje nevidíme přímou korelaci s těmito omezujícími faktory a stále pociťujeme obrovskou poptávku.   Posledních pár let bylo, mírně řečeno, hodně náročných. Jak to ovlivnilo práci ve společnosti Distrelec? Přizpůsobili jsme se opravdu dobře a silně jsme se zaměřili na potřeby našich zaměstnanců. Spustili jsme interní linku na podporu duševního zdraví, protože se všemi omezeními lidé nebyli schopní cestovat nebo komunikovat osobně se svými blízkými, trpěli stresem a osamocením. Také po vypuknutí konfliktu na Ukrajině jsme zřídili horkou linku, aby si naši kolegové mohli s někým promluvit, kdyby cítili potřebu. Takže ano, bylo to opravdu několik náročných měsíců. Chtěl bych tím projít znovu? Určitě ne. Jenže to nezávisí jen na nás.   Děkuji Vám za rozhovor. (Rozhovor vedl Petr Bartošík.) (Foto: Distrelec)   Obr. 1. Pēteris Sproģis, vedoucí prodeje pro východní Evropu ve společnosti Elfa Distrelec   Pēteris Sproģis Pracuje u firmy Distrelec od listopadu 2011. V rámci Distrelec Group pracoval na různých pozicích – začínal jako Country Sales Manager pro Lotyšsko, brzy poté převzal odpovědnost za větší část prodejního týmu v pobaltských státech a od ledna 2017 je vedoucím prodeje pro východní Evropu (Estonsko, Litva, Lotyšsko, Polsko, Česko, Slovensko, Maďarsko, Rumunsko).   Distrelec na veletrhu Embedded World Loňský veletrh Embedded World v Norimberku, po dlouhé covidové přestávce první velká akce v oboru vestavných systémů, byl velmi úspěšný. Společnost Distrelec zde odborné veřejnosti představila mnoho novinek ze svého sortimentu. Byly mezi nimi některé ze špičkových produktů Arduino (např. vývojové desky Arduino Portenta) a také produkty značek jako Traco Power (transformátory, napájecí zdroje) nebo vlastní značky Distrelec RND (laboratorní zdroje, pájecí stanice, sortiment rezistorů SMD). Poslední den veletrhu věnovaný studentům byl příležitostí představit nabídku produktů RND určenou speciálně pro technické školy (https://knowhow.distrelec.com/rnd/rnd-products-drive-educational-success/). Letos se veletrh Embedded World uskuteční v Norimberku ve dnech 14. až 16. března a Distrelec bude mít stánek 225 v hale 3A (https://www.embedded-world.de/en/exhibitors-products). Akce je určená pro odborníky z oblasti vestavných systémů a vzhledem k blízkosti českých hranic ji hojně navštěvují i technici a inženýři z Česka.

Seriál o měření páry: trocha teorie

Na webu časopisu Automa zahajujeme seriál článků společnosti Endress+Hauser o průmyslovém využití a měření páry, který je určen odborníkům, kteří v energetických a teplárenských provozech projektují nebo zajišťují provoz kotlů, nádrží a potrubních systémů, v nichž proudí pára. Každý měsíc vyjde jeden článek.Pára je jedním z nejpoužívanějších médií v mnoha průmyslových odvětví. Výroba, distribuce i spotřeba páry se stává stále významnější položkou v nákladech, a proto je nutné dbát na to, aby všechny části pracovaly efektivně. Je potřeba porozumět tomu, co se děje v potrubí, proč se rozlišují různé typy páry a jaké to má dopady na efektivitu provozu. Žádný výrobce páry nechce mít v potrubí nebezpečné médium a žádný odběratel páry nechce platit za nekvalitní produkt. Testovací zařízení ALICE  Společnost Endress+Hauser vyrobila ve spolupráci se švýcarskou univerzitou University of Applied Sciences and Arts, Windisch testovací zařízení ALICE, které umožňuje pochopit, co přesně se děje v potrubí s párou, jaké vlivy zde působí a jaké následky to může způsobit.   Obr. 1. Testovací zařízení ALICE, Windisch, Švýcarsko Je obecně známo, že voda existuje v těchto skupenstvích: led,voda,voda/pára – dvoufázový stav nebo mokrá pára*,pára na mezi sytosti neboli pára se stoprocentní suchostí,přehřátá pára – při konstantním tlaku dochází k dalšímu zahřívání syté páry bez přítomnosti kapaliny.  * Poznámka: Mokrá pára se suchostí 1 % a mokrá pára se suchostí 100 % mají stejný tlak a teplotu, to znamená, že znalost teploty a tlaku nám neříká absolutně nic o suchosti páry a tedy ani o množství energie v ní obsažené. Např. pára s tlakem 1 MPa_abs. a teplotou 179,9 °C má při suchosti 1 % pouze 20,153 kJ/kg tepla a při 100% suchosti 2015,31 kJ/kg. Pára je prostě pára – opravdu?  Poznámka výše jasně ukazuje, že pára neexistuje pouze ve své syté podobě, resp. že „pára není prostě pára“, ale vždy záleží na konkrétních podmínkách.   Obr. 2. Molliérův T/h diagram   Diagram na obr. 1 ukazuje průběh změny stavu vody/páry při zahřívání. Začneme-li zahřívat vodu (A), dosáhneme bodu varu (B), tj. nasycené vody, kdy lze hovořit o suchosti 0 %. Přidáváním dalšího, tzv. latentního tepla (hfg) dochází k odpařování vody, jinými slovy další voda se přeměňuje na páru. Po odpaření veškeré vody (C) je suchost páry 100 %. Dodáním dalšího tepla při zachování konstantního tlaku získáme přehřátou páru (D). V ideálním světe je tedy situace jednoduchá. V běžném provozu ale vlastnosti páry ovlivňuje mnoho nedokonalostí, porušených izolací, ochlazování ve ventilech, proudění apod. Pro lepší představu lze použít jednoduchý příklad z běžného života, na kterém lze ilustrovat, že pára mění své vlastnosti velmi rychle. Představíme-li si konvičku s vodou na kávu jako parní kotel, může situace vypadat takto:  Obr. 3. Konvička na kávu Na výstupu z kotle provozovaného v optimálních podmínkách lze získat stoprocentně suchou, sytou páru. Jedná se ovšem o mezní stav, který lze přirovnat k chůzi na tenkém laně. V praxi tento stav netrvá příliš dlouho a vlastnosti páry se rychle mění.  Výrobce nebo odběratel – kde je pravda? Jistě lze namítnout, že se stále jedná o páru, ve které je velké množství tepla. Ano, to je samozřejmě pravda, ale budou s tímto tvrzením spokojeni zákazníci, kteří platí za množství předaného tepla? Opět si můžeme představit situaci, kterou dobře známe. Poměrně často se hovoří o „ředěném“ benzínu. Ano, stále se jedná o benzín, se kterým vůz spolehlivě pojede. Ale bude mít vyšší spotřebu a nedojede tedy stejně daleko. A takový produkt také nebudete chtít zaplatit, jako by se jednalo o kvalitní palivo. Jako příklad můžeme použít sytou páru se suchostí 100 % při tlaku 11 MPaabs, která obsahuje 2000,3 kJ/kg latentního tepla. O co přicházíme „ředěním“, neboli snížením suchosti?A co výrobce páry? Zdá se, že pro něj je mokrá pára ekonomicky výhodnější. Ano, i s tímto tvrzením lze částečně souhlasit, ovšem je také nebezpečná. Mokrá pára obsahuje určité množství vody, které může vést např. ke vzniku vodního kladiva.  Obr. 5.  ukazuje reálnou situaci v testovacím potrubí zařízení ALICE, kam je pro názornost uměle přidávána voda (kondenzát). Jak je vidět, suchá pára je „neviditelná“ (1). Přidaná voda (kondenzát) se v malém množství drží na dně potrubí (2) a s rostoucím množství stoupá po obvodu stěn (3).   Obr. 5. Měření mokré páry – pohled do potrubí Vodní kladivo dokáže poškodit infrastrukturu natolik, že může být nutné odstavit celý provoz. V extrémních případech mohou vzniknout rozsáhlé škody na majetku a životech. Náklady na opravy jsou v těchto případech velmi vysoké. Mokrá pára tedy není výhodná ani pro výrobce páry. I proněj je důležité vědět, že pára obsahuje kondenzát, aby mohl reagovat změnou v technologii, pokud je to možné a zamezit možným škodám.   Co tedy v potrubí proudí?  Jak jsme si ukázali v předchozích odstavcích, kvalita páry je zásadní jak pro výrobce, tak také odběratele. Vývojáři společnosti Endress+Hauser se díky novému zkušebnímu zařízení ALICE zaměřili nejen na zlepšení přesnosti měření množství páry, ale především na měření kvality páry, resp. její suchosti. Sytá pára se suchostí 100 % se v systému prakticky nevyskytuje. V potrubí se velmi rychle mění její vlastnosti. Obvyklou chybou je domněnka, že se všude v potrubí vyskytuje sytá pára. Pravdou je, že se měří mokrá pára a je velmi důležité vědět, jak mokrá je. V následujících článcích bude představeno řešení společnosti Endress+Hauser a postupně bude sestaven celý měřicí řetězec k dosažení optimálních výsledků měření. Objevujte s námi tajemství páry v miniseriálu: Pára – trocha teorieMěření průtoku jako základní veličiny pro zjištění množství energie v pářeTlak a teplota – zásadní veličiny pro přesné měření páryPřepočítávací jednotky; aby měření páry mělo smyslKouzlo (s) fakturací předaného tepla v páře; dělat věci právně a správněSuchost páry; úplně jiná otázka  (Endress+Hauser)

Úspěšné snížení emisí oxidu uhličitého

V pivovaru Hofbräu München byly během 20 let postupnými kroky sníženy emise oxidu uhličitého (CO₂) o 70 % na hodnotu 5,2 kilogramů na hektolitr uvařeného piva. K působivému výsledku přispělo několik opatření: přechod na zelenou energii, využívání LED diod, přeměna parního kotle z olejového na plynový a přestavění varny tak, aby se při vaření mladiny spotřebovalo méně energie. Záměrem je zavést nejpokročilejší systém monitorování energie a pokračovat tak ve snižování emisí pomocí přístrojů i řešení navržených společností Endress+Hauser. Při kvašení piva vzniká oxid uhličitý (CO2).  Rozpuštěním CO2 ve vodě vzniká kyselina uhličitá, která dává pivu jeho pikantní chuť. Pivovar Hofbräu proto dlouhodobě věnuje velkou pozornost tomu, aby se mimo sklenice vypouštělo oxidu uhličitého co nejméně. „Se systematickým environmentálním řízením jsme začali již v roce 1998, přičemž hlavním cílem byla ochrana klimatu,“ vysvětluje Sebastian Utz, referent životního prostředí a zástupce technického ředitele pivovaru.Obr. 1. Data, naměřená pomocí průtokoměrů, a snímačů tlaku a teploty, jsou pomocí linek 4–20 mA nebo pulzními signály přenášena do záznamníku dat Memograph M Produkty Endress+Hauser pomáhají sledovat energie v pivovaru Průtokoměry a snímače tlaku a teploty sledují spotřebu páry, stlačeného vzduchu i vody ve varně a v parním kotli i vodárně. Naměřená data jsou pomocí linek 4–20 mA nebo pulzními signály přenášena do záznamníku dat Memograph M a z něj předávány přes Profinet do systému řízení procesu. Množství tepla se přímo vypočítává a odesílá do softwarové platformy přes ethernetové připojení TCP/IP. Průmyslový komunikátor Field Xpert poskytuje bezdrátový přístup WLAN nebo Bluetooth ke všem přístrojům Endress+Hauser a tím k aktuální spotřebě energie.Obr. 2. Bezdrátový přístup WLAN nebo Bluetooth ke všem přístrojům Endress+Hauser zajišťuje průmyslový komunikátor Field Xpert „Nyní je čas na detailní práci,“ říká Sebastian Utz.  „Endress+Hauser nám dodal nejmodernější systém měření energie na světě, který se používá v pivovaru. Chceme to využít k zaznamenávání každého procesu v pivovaru z hlediska energie.“ V prostorech pivovaru je již instalováno více než 50 senzorů pro sledování spotřeby páry, stlačeného vzduchu a vody. Tyto informace jsou předávány platformě prostřednictvím správce dat. „Naším cílem je využít tyto výsledky ke zdokonalení procesů, které povede k úspoře plynu a snížení emisí CO2,“ vysvětluje Sebastian Utz. Cílem však nejsou nulové emise CO2, ale klimatická neutralita – do roku 2025. „Tam, kde nejsme schopni se emisím vyhnout nebo je snížit, je vynahradíme,“ říká Sebastian Utz. I v tomto případě sází pivovar na transparentnost a regionálně investuje do obnovování vřesovišť a akumulace humózních půd, což může potenciálně dlouhodobě vázat tisíce tun oxidu uhličitého.   (Endress+Hauser)

Digitalizace zrychluje vývoj produktu

Zdálo by se, že když chce výrobce vydělat dvakrát tolik peněz, musí vyrobit dvakrát tolik produktů. Jenže jsou i jiné možnosti, jak zvýšit zisk. Například zkrátit dobu vývoje na polovinu. Do pomyslné rovnice výpočtu ziskovosti je možné dosadit nástroje pro projektování a vývoj od firmy EPLAN.Obr. 1. Reportáž z firmy Trima zájemci najdou na https://youtu.be/ P56bbl4bZs8Česká firma Trima, s. r. o., z Turnova působí od roku 1991 v oblasti vývoje, konstrukce a výroby strojů pro navíjení, převíjení a formátování vláken či plochých materiálů z technických textilií. Ty by bylo možné rozdělit do dvou základních kategorií. První jsou textilie na bázi skelných vláken, tzn. skelné rohože používané jako výztuže ve stavebnictví (armovací tkaniny – perlinky, geotextilie) či výztuže pro automobilový průmysl, do kanadských asfaltových šindelů, podlahových krytin apod. Druhou oblastí jsou v současnosti populární technické textilie, které firma označuje za multisendvičové. Jsou to sendviče složené z mnoha typů materiálů. Velmi často jde o kombinaci skla a plastových rohoží, popř. nanomateriálů.Firma Trima se rozhodla zabývat se vývojem a výrobou strojů pro navíjení a převíjení obou těchto základních typů technických textilií, jejich dodávkami a servisem. Právě díky ucelené nabídce pochopila, že o úspěchu či neúspěchu může rozhodovat už na počátku, tedy při navrhování svých výrobků. Začíná se návrhem strojůFirma Trima uvádí, že při vývoji stroje přizpůsobeného požadavkům daného zákazníka může být právě v konstrukční práci skryto až 30 % hodnoty výrobku. Trima nemá katalogové produkty. Zakládá si na tom, že navrhuje a vyrábí uživatelsky orientované stroje „šité na míru“ každému zákazníkovi. V každé zakázce je jistá míra vývoje a velmi často tvoří až zmiňovaných 30 %. „Kdybych to přiblížil časově, náš středně velký projekt se rodí jako miminko, to je devět měsíců. Z toho se čtyři měsíce vyvíjí, další tři měsíce se nakupuje a vyrábí, poslední dva měsíce se zkouší, balí a expeduje,“ uvádí Ladislav Hovorka, jednatel společnosti Trima.Obr. 2. Pohled do rozváděče strojeNeskrývá přitom, že vývoj k lepším hospodářským výsledkům společnosti nasměroval cestou digitalizace, zejména na úrovni vývoje a konstruování strojů. Proto za poslední dobu společnost investovala nemalé prostředky a značné úsilí do automatizace návrhu strojů – nejen projektování jejich elektrozařízení, ale i konstruování mechanických částí. Právě proto jsou schopni efektivně vy­užívat již vyzkoušená řešení a paralelně s tím se podílet na výzkumu a vývoji v oblasti navíjení a převíjení technických textilií, které probíhají odděleně. Velmi se jim osvědčily nástroje Pro Panel a Fluid od firmy EPLAN. Propojení konstruování mechaniky a projektování elektrozařízeníPotřeba propojení návrhu elektrických částí a mechanické konstrukce strojů byla zřejmá již v době, kdy se do firmy pořizoval nový podnikový systém. Ten není jen klasickým systémem ERP s vazbou na účetnictví nebo sklady. Je zároveň i nadstavbou, které ve firmě říkají PLM či PDM.1)„Klíčovým atributem při výběru dodavatele bylo, zda umí integrovat EPLAN a Inventor2). Hlavním cílem bylo propojit svět strojních konstruktérů a svět elektroprojektantů, protože předtím fungovaly samostatně. Proto bylo jakékoliv předávání či sdílení informací nesmírně časově i technicky náročné. Navíc míra chybovosti tohoto úkonu byla extrémní. Díky tomu, že jsme našli integrátora, který dokázal integrovat nástroje EPLAN Fluid i Inventor, sdílet výkresy a 3D modely, se naše práce výrazně zpřesnila a zrychlila,“ doplňuje s radostí z výběru řešení Ladislav Hovorka. Od základních funkcí po využívání šablonSamo oddělení vývoje a konstrukce společnosti Trima přišlo s tím, že EPLAN je vhodný nástroj. „Když to řeknu poněkud pejorativně, na počátku používali projektanti tento nástroj jako krumpáč. Nevyužívali zdaleka veškeré funkce, které EPLAN má,“ vysvětluje Ladislav Hovorka s tím, že i jejich cesta k digitalizaci je postupná.Firma nyní vyzdvihuje především užívání šablon, které i nadále používá u externích firem jako pomoc při projektování. Projekty bývají často rozsáhlé a nárazové, takže když jejich malé vývojové oddělení nestíhá nával práce, využívá služby externích projektantů a konstruktérů.„Vytvořili jsme použitelné šablony, které nezávisejí na tom, kdo je kreslí. To je obrovská výhoda. Využíváme také prvky z knihoven, které umíme stahovat od našich dodavatelů. Zároveň používáme i 3D modely, které jsou posléze použity pro Inventor i EPLAN. Knihovna použitelných prvků pro oba systémy je tak sjednocená,“ říká Ladislav Hovorka. Znovu však nejvíce oceňuje sdílení změn v projektech a jejich integraci do systému PLM: „Když si představíte, že stáhnu model nějakého pneumatického prvku, elektroprojektanti jej elektricky zapojí a strojní inženýři použijí do zařízení 3D model, pak bez sdílení informací přes platformu PLM by bylo jednoduché opomenout například potřebné senzory. Použití jednotné databáze prvků je klíčová výhoda. Elektrooddělení nestojí samostatně, ale používá prvky, které využívají i kolegové ze strojního konstruování,“ objasňuje detailněji pan Hovorka. Cesta k „digitálnímu osvícení“ lemovaná velkou dávkou dodavatelské podporyNástroje firmy EPLAN jsou silné a propracované. Je to skutečně rozsáhlý systém, nicméně pro běžné používání naprosto intuitivní. Obsahuje ale mnoho pokročilých funkcí, které vyžadují kompetentní znalosti a zkušenosti.„Co se týče uživatelské přívětivosti a ovládání, lze bez nadsázky říct, že je to krásný nástroj. Já jsem se zrovna dnes ráno ptal jednoho našeho projektanta, jak složité bylo osvojit si všechny funkce EPLAN, a on odpověděl, že záleží na tom, co člověk od softwaru očekává. Pokud chce projektant využívat většinu pokročilých funkcí, které urychlují práci, neobejde se bez školení, které mu otevře úplně nové obzory,“ dodává Ladislav Hovorka.Velmi si proto považují, že i přes veškerá covidová opatření byli v posledních dvou letech schopni absolvovat dva kurzy. První školení projektanty naučilo zacházet s nástrojem vhodněji než s „krumpáčem“, od té doby mohou lépe využívat potenciál při tvorbě šablon. Druhé školení bylo zaměřené na makra, pneumatické prvky jako knihovní prvky atd.„Teď ochutnáváme sladké ovoce práce, platformu máme připravenou a jsme už schopni jen skládat její prvky. Projektové práce se o 20 až 30 % zrychlily. Došlo tak k výrazné úspoře času,“ uzavírá Ladislav Hovorka, který si je vědom toho, že i oni sami jsou těmi, kteří se snaží ovlivňovat vlastní zákazníky a vysvětlovat jim přínos nástrojů digitalizace. Třeba tím, že jsou schopni jim zajistit seznam náhradních dílů v nativní podobě. EPLAN je totiž snadné nainstalovat i snadno si prohlížet informace v něm obsažené. (EPLAN ENGINEERING CZ, s. r. o.)  Obr. 1. Reportáž z firmy Trima zájemci najdou na https://youtu.be/P56bbl4bZs8Obr. 2. Pohled do rozváděče stroje Pozn. redakce:1)    ERP, Enterprise Resource Planning, je systém pro plánování podnikových zdrojů. Patří do kategorie podnikových informačních systémů a integruje informace ze všech oblastí podniku: finanční a ekonomické, kádrové a personální, výrobní a logistické a marketingové a prodejní. Systém PLM (Product Lifecycle Management) je systém pro řízení životního cyklu výrobku od konceptu přes návrh, konstrukci a výrobu až po servis a likvidaci výrobku. Obsahuje všechny informace o výrobku od počátku do konce: konstrukční data, technologické postupy a výrobní dokumentaci, katalogové listy, průvodní dokumentaci, certifikáty atd. Zjednodušeně lze říci, že systém PLM určuje, jaký výrobek bude, kdežto systém ERP se stará o to, kdy, kde a za kolik bude vyroben. Systém PDM (Product Data Management) je součástí PLM a jeho úlohou je správa výrobní dokumentace. Obsahuje údaje o daném produktu, postupech jeho výroby a technologických zařízeních.2)    Autodesk Inventor je nástroj pro parametrické 3D modelování a navrhování 3D prototypů.

Zapomeňte na stovky operátorů, moderní call centra fungují úplně jinak

Digitalizace významně proměnila podobu dnešních call center. Původně centralizovaná řešení se stovkami operátorů totiž přestala dávat smysl. Místo toho dnes call centra spoléhají na společný (cloudový) “telco“ systém, který sjednocuje obsluhu všech kanálů i zákazníků. Komunikační platformy napojené na systém řízení vztahů se zákazníky CRM umožnily firmám přistupovat k zákazníkům vícekanálovým způsobem. A jednou z velkých výhod této proměny je také fakt, že firmy získaly nástroj, aby “telco” služby mohli využívat i lidé, kteří mají primárně jiné role. Typicky jde např. o obchodníky. Ti mohou v systému získat roli agenta call centra a kontaktovat své klíčové zákazníky. Takto je možné sdílet call centrum jako službu napříč celou organizací. Období covidu navíc ukázalo, že operátoři i další uživatelé mohou dnes pracovat odkudkoliv, protože tyto platformy jsou vesměs cloudové. Moderní callcentrum obsluhuje komplexní komunikační systém Mezi komunikační systémy, používané v moderních call centrech, patří např. platforma Avaya. Ta umožňuje vytvořit komplexní řešení a připojovat pomocí rozhraní API další podnikové systémy. Jednotnou obsluhu přes všechny kanály dovoluje řešení AlgoCC společnosti ALgotech. „Výsledkem je, že operátor ihned ví, kdo volá. Objeví se karta, v níž je zaznamenána kompletní zákaznická historie včetně veškeré komunikace a zákazníkových požadavků či potíží. Takže ve chvíli, kdy operátor přijímá interakci, má již veškeré důležité informace k tomu, aby se zákazníkem hovořil,“ pokračuje Josef Pavlis. Tento přístup tedy umožňuje dokonale vytěžit informace, které firma o zákazníkovi má, a to ve všech typech komunikace, kterou organizace zajišťuje. V praxi to vypadá tak, že operátor vidí v systému základní ovládací panel (lištu), v níž má přehledně zobrazené veškeré komunikační kanály. V rámci tohoto prostředí se mu pak zobrazují okna v jednotném grafickém zpracování tak, aby mohl řešit obsluhu klientů bez ohledu na to, zda jde o příchozí telefon, chat, email či odchozí SMS. Platforma navíc dokáže zjišťovat informace z různých back-end systémů, a tak je možné na každé službě nastavit jiný postup interakce a zobrazit např. jiné informace nebo řídit směrování interakce jiným způsobem (automatizovaně, pomocí voicebotu, přepojením atd.). Znamená to, že operátoři, kteří se věnuji např. pohledávkám, vidí jiné informace než operátoři v retenčním oddělením. Vždy ale platí, že pro daný účel vidí operátor maximum možného. V současné době výrazně roste i obliba chatbotů a voicebotů, kteří mají na starosti prvotní kontakt se zákazníkem a pomáhají s převodem požadavků ke specialistům. Platforma AlgoCC samozřejmě umožňuje voiceboty a chatboty do svého prostředí integrovat. Firma si tedy může koupit službu chatbotu a pomocí API se přihlásit. „Chatbot odvede svou práci a následně vrací komunikaci do naší platformy. Buď jako vyřešenou, nebo s požadavkem na přepojení k operátorovi,“ uzavírá Josef Pavlis. O společnosti Algotech Česká společnost Algotech se už 25 let řadí mezi průkopníky nových technologií. Svými výsledky patří v Česku mezi přední firmy oboru ICT. Nabídka služeb Algotechu je postavena na několika základních pilířích. Tím prvním jsou cloudové služby. Ve svém vlastním datovém centru nedaleko Prahy spravuje Algotech petabyty zákaznických dat a tisíce serverů. Díky tomu společnost garantuje uložení i pohyb dat výlučně na území Česka. Dalším pilířem Algotechu jsou řešení pro call centra. Krom toho se Algotech zabývá systémy pro řízení vztahů se zákazníky (CRM) a podnikovými informačními systémy (ERP). Algotech nabízí svým klientům také vývoj softwarů na zakázku. Celou nabídku služeb a produktů podporuje unikátní pracoviště ServiceDesk, které je nepřetržitě dostupné v českém i anglickém jazyce. V rámci oboru IT i mimo něj odbornost společnosti pokrývá témata kyberbezpečnosti, digitalizace a ochrany osobních údajů včetně GDPR. Mezi klienty Algotechu patří například Komerční banka, Škoda Auto, Český rozhlas, Toyoda Gosei, Moneta Money Bank, Raiffeisen Bank a další. Služby jsou však vhodné i pro menší a středně velké firmy. (Algotech) Více informací na www.algotech.cz. Všechny dotazy směřujte na Danu Samkovou, mobil: 777 648 997, e-mail: dana@seteva.cz

Společnost Endress+Hauser pomáhá zdvojnásobit výrobní kapacitu

Společnost Endress+Hauser se v roce 2008 podílela na budování výrobního provozu na separaci složek z kapalných chemikálií ve firmě Remat Chemie, která sídlí v blízkosti města Eindhoven v Nizozemsku. Bylo nutné rozšířit výrobu společnosti Remat Chemie, proto byl postaven nový provoz s 18 m vysokou frakční kolonou. O přístrojové vybavení a řízení procesu se v tomto projektu postaral Endress+Hauser. Nový provoz byl vybaven pokročilým přístrojovým vybavením a komunikační technikou. Výrobní kapacita společnosti Remat Chemie tak vzrostla více než dvojnásobně. Pozornost byla věnována i recyklaci a regeneraci, aby bylo možné opětovně využít 85 % odpadních materiálů.  Endress+Hauser byla k projektu přizvána od samého začátku Vzhledem k tomu, že výrobní prostředí vyžaduje ochranu proti výbuchu a zamezení vzniku chyb, byla společnost Endress+Hauser k projektu přizvána již v brzké fázi návrhu procesních blokových schémat potrubních vedení a přístrojového vybavení. Obr. 1. Zaměstnanec společnosti Endress+Hauser se zákazníkem v agrochemickém provozu při práci na zařízení (zdroj: Endress+Hauser)Společnost Remat Chemie pověřila Endress+Hauser, aby nové zařízení vybavila přístroji a řídicími prvky. Bylo nutné vytvořit inteligentní systém zón a umístit co největší počet řídicích komponent do prostředí zóny 2, čímž byly minimalizovány výdaje na další zařízení splňující požadavky směrnic ATEX. V konečném výsledku rozdělil Endress+Hauser řídicí systémy do čtyř rozvaděčů, což vedlo k lepšímu odvodu tepla a menším nákladům na kabeláž.  Řídicí software připravený na míru zákazníkovi Řídicí software a vizualizace procesu byly přizpůsobeny potřebám společnosti Remat Chemie: frakcionování a správa skladových zásob lze nyní bezpečně sledovat na obrazovce. Pro novou frakční kolonu byl speciálně napsán řídicí program. Endress+Hauser rovněž vyrobil obslužná rozhraní pro panel PLC a dvě obrazovky do provozu pro obsluhu v zónách ATEX. Hladinoměry ve skladovacích nádržích stanovují plnicí poměr prostřednictvím systému správy skladových zásob. Dále jsou mimo jiné vizualizovány hodnoty průtoků, tlaků, teplot, poloh ventilů a provozu čerpadel a pracovníci obsluhy tak mohou jediným pohledem posoudit, zda procesy probíhají správně.  Splnění cíle projektu Ve třech směnách musí pracovníci průběžně měnit nastavení podle různých typů výroby. Zásadní úlohu zde hrají řídicí systémy v kombinaci s rozsáhlým přístrojovým vybavením. Proto bylo cílem tohoto projektu získávat co nejvíce procesních informací dálkově. Veškeré přístroje byly připojeny k rozvaděčům přes síť Profibus a propojeny prostřednictvím systému Fieldcare. Tím se usnadnil vzdálený přístup k informacím z jednotlivých zařízení. „Přes zabezpečené internetové připojení nám společnost Endress+Hauser mohla, obrazně řečeno, nahlížet přes rameno, což bylo zvlášť užitečné v počáteční fázi,“ vysvětluje Mark van Aerle, manažer provozu společnosti Remat Chemie. Individuálně upravený řídicí software a vizualizace procesu dokonale vyhovují požadavkům společnosti Remat Chemie. Řešení FieldCare poskytuje nonstop přesné informace ze systému prostřednictvím počítačů. Přístrojové vybavení lze monitorovat na dálku přes zabezpečené internetové připojení.  (Endress+Hauser)

Protokol MQTT pro pohodlné přepínání na dálku

Spouštění operací prostřednictvím SMS je osvědčeným prostředkem, pokud je komunikace vedena jedním odesílatelem a jedním příjemcem. Protokol MQTT nyní nabízí alternativu, jak digitálně a chytře spouštět různé procesy. Jak to funguje? Senzor se připojí k routeru od společnosti INSYS icom s nainstalovaným softwarem icom Data Suite. Řízený proces bude sloužit jako MQTT publisher – místo, odkud se odesílají zprávy. Pohon je také vybaven routerem INSYS icom s nainstalovanou aplikací icom Data Suite. Ten funguje jako MQTT subscriber, tedy přijímá zprávy, aby následně provedl akci. Pomocí modulu MQTT Publisher jsou prahové hodnoty nastaveny tak, že při překročení nebo nedosažení hodnoty je odeslána zpráva příjemcům, MQTT subscribers, kteří pak provedou odpovídající akce, např. přepnutí.   Příklad z praxe Požární jezírko má být vždy naplněno do určité výšky. K tomuto účelu se instalují odpovídající snímače hladiny. Po dosažení nastavených prahových hodnot se odešlou zprávy čerpadlům v rybníku (MQTT subscribers), která se stanou aktivními, jakmile zprávu MQTT obdrží, tedy, začnou čerpat nebo odčerpávat. Jednoduché, že? A jaké jsou výhody oproti starým dobrým SMS? Odběratel může od modulu MQTT publisher přijímat libovolný počet různých zpráv, a to znamená flexibilitu. Zpoždění jako u SMS jsou minulostí, a to znamená bezpečnost. Vizualizace může být provedena prostřednictvím snadno navrženého dashboardu, a to znamená transparentnost. Zajímá vás to? Kontaktujte odborníky společnosti Insys. Rádi vám poradí. https://www.insys-icom.com/cs/kontakty/ (INSYS Incom)

Nové modely robotů LBR iisy: intuitivní programování a ovládání

Společnost KUKA uvádí na trh nové modely robotů spolupracujících s člověkem: LBR iisy 3 R760, LBR iisy 11 R1300 a LBR iisy 15 R930 se zatížením 3, 11 a 15 kg a s dosahem 760, 1 300 a 930 mm. Díky novému operačnímu systému iiQKA.OS je možné roboty uvést do provozu během několika minut, a to i bez předchozích znalostí robotiky nebo programování. Uživatelé je mohou programovat metodou drag-and-drop i pomocí ergonomického ovladače KUKA smartPA. Ovládání a programování se podobají ovládání aplikací a her v chytrých telefonech a na tabletech. Operační systém iiQKA.OS je postaven na linuxovém jádru a navržen pro rychlý vývoj a uživatelskou přívětivost. Velmi rychle jsou poskytovány potřebné aktualizace a postupně budou přidávány další funkce. iiQKA.OS představuje základnu celého ekosystému zpřístupněním velkého množství komponent, programů, aplikací, služeb a zařízení, které lze snadno instalovat, provozovat a využívat pro zlepšení systému. Snímače momentu v kloubech robotů řady LBR iisy umožňují provoz bez bezpečnostního plotu, usnadňují učení pomocí ručního vedení a v případě potřeby i bezpečnou spolupráci člověka s robotem. Roboty lze montovat na podlahu, na strop či na stěnu; splňují požadavky stupně krytí IP54, jsou tedy dobře chráněny před prachem a vlhkostí. KUKA CZ&SK, tel.: 777 648 997, https://www.kuka.com/cs-cz/

Nový Eplan Data Portal Request Process: manuální příprava dat už patří do historie

Průměrně až patnáct pracovních hodin měsíčně zabere v běžné středně velké strojírenské společnosti vytváření chybějících dat o zařízení. Tento čas lze využít jinde a lépe. Společnost Eplan nabízí nyní pomoc: díky nové funkci Data Portal Request Process si mohou zákazníci prostřednictvím kreditního systému objednat data jednotlivých zařízení v kvalitě Eplan Data Standard. Navíc jsou k dispozici nové funkce pro výběr zařízení od společností ABB a Siemens, které zjednodušují konstrukční práce v různých formátech včetně amerického formátu NFPA.Obr. 1.Integrovaná funkce výběru zařízení ABB e-Configure umožňuje v EPLAN Data Portal snadnou konfiguraci jističů pro ochranu motorů, jisticích relé a výkonových spínačů Rychlý přístup k vhodným, nejlépe standardizovaným datům komponent a zařízení – to je v současné době každodenní požadavek v projektové práci. Ačkoliv Eplan Data Portal obsahuje data o milionech komponent, někdy se může stát, že požadovaná data nejsou na portálu nalezena. Uživatelé dosud museli taková data vytvářet nebo upravovat sami, což je časově, a někdy i finančně náročné. S novou funkcí Data Portal Request Process mohou uživatelé tento úkol přenechat firmě Eplan. To ušetří spoustu práce s vytvářením dat jednotlivých zařízení a zajistí použití správných, standardizovaných dat.  Od požadavku k datům zařízeníJestliže uživatel, pracující na projektu, vyžaduje data zařízení, která nenašel v databázi, může individuálně požádat firmu Eplan o jejich vytvoření. Nově jsou k tomuto účelu v prostředí Eplan Data Portal zavedeny předplacené kredity, které může uživatel použít pro každý svůj požadavek na vytvoření potřebných dat k zařízení. Tým Eplan následně během několika dní vytvoří požadovaná data zařízení, která jsou v souladu s požadavky Eplan Data Standard.Obr. 2.  Obr. 2. Jednoduché vstupní dialogové okno v EPLAN Data Portal pomáhá konstruktérům rychle si vyžádat potřebná data Tato nová služba poskytuje firmám významnou pomoc při jejich inženýrské práci. „Nová funkce Data Portal Request Process poskytuje našim zákazníkům maximální podporu při vytváření maximálně kompletních digitálních dat zařízení. Tímto způsobem jim pomáháme, aby se mohli soustředit na skutečně hodnotné plnění inženýrských úkolů,“ vysvětluje Josefine Hecková, Eplan Business Owner Master Data. Integrovaný standard NFPA Společnosti, které se zabývají výrobou a navrhováním strojů a strojních zařízení, se často potýkají s náročným úkolem připravit dokumentaci v souladu s normami platnými pro jednotlivé země. Země, jako Čínská lidová republika nebo Spojené státy americké, mají své vlastní standardy – v USA jsou to např. standardy NFPA, které jsou nyní nově součástí Eplan Data Portal. V portálu je navíc integrovaný filtr, který umožňuje vyhledávání dat zařízení podle tohoto standardu, což umožňuje snazší spolupráci.   ABB a Siemens: Nové funkce pro výběr zařízení na portálu Začlenění nových funkcí pro výběr zařízení je pro uživatele portálu další výhodou. Nedávno byl do portálu integrován globální konfigurátor ABB e-Configure, který podporuje výběr jističů pro ochranu motorů, jisticích relé a výkonových spínačů. A nově je součástí portálu také Siemens Electrical Product Finder, pomocí něhož mohou konstruktéři najít data např. pro kompaktní spouštěče Sirius, relé přetížení a monitorovací relé, abychom jmenovali alespoň několik zařízení.  Rozšířený EPLAN Data Standard Více než 500 000 souborů dat zařízení v Eplan Data Portal již splňuje kritéria vysoké kvality Eplan Data Standard. Společnost Eplan dalších chce v zájmu svých zákazníků tento soubor dále rozšiřovat. Prvním krokem je definování skupin produktů, včetně oblasti fluidních techniky, kde již budou zahrnuty i skupiny výrobků, které dříve nebyly k dispozici. Společnost Festo, jeden z nejdůležitějších dodavatelů v odvětví pneumatických systémů, již nahrála čtvrtinu svých téměř 50 000 zařízení do portálu v kvalitě Eplan Data Standard. Pro uživatele to znamená, že mají k dispozici ucelená data, která mohou být použita a dále obohacována v celém inženýrském procesu. (Eplan) Obr. 2. Jednoduché vstupní dialogové okno v EPLAN Data Portal pomáhá konstruktérům rychle si vyžádat potřebná data