Aktuální vydání

celé číslo

07

2020

Řízení distribučních soustav a chytrá města

Měření a monitorování prostředí v budovách a venkovním prostředí

celé číslo

Přehled aktualit

Humusoft Technical Computing Camp 2020

Společnost Humusoft s. r. o. opět pořádá pro příznivce technických výpočtů a počítačových simulací z komerčního sektoru i z akademické sféry již tradiční, sedmé odborné setkání Technical Computing Camp 2020 – TCC 2020.Hlavními tématy prezentovanými letos na setkání budou:Deep Learning, Machine Learning a nástroje pro Big Data,Model-Based Design a vývoj vestavných aplikací, Low-CostHardware,Digital Twins a Industry 4.0, prediktivní údržba systémů, robotika,strojové vidění, systémy ADAS a autonomní řízení vozidel,simulace v reálném čase, Rapid Control Prototyping a HIL,počítačové simulace fyzikálních dějů,elektromobilitaa rovněž soutěž o nejlepší uživatelský projekt.Účastníkům setkání budou standardně nabídnuty aktuální informace o inženýrských nástrojích Matlab, Comsol a dSpace, široký prostor pro neformální diskuse s lidmi z nejrůznějších oborů, interaktivní ukázky použití výpočetních systémů (Arduino, Raspberry Pi, roboty, mobilní aplikace, kamery atd.), přednášky, demonstrační ukázky od uživatelů a mnoho dalšího, včetně občerstvení.Setkání TCC 2020 se uskuteční v Hotelu Rakovec na Brněnské přehradě ve dnech 10. a 11. září 2020 (čtvrtek a pátek) s registrací účastníků denně od 8:30 h, vstup je zdarma. Další informace na http://humusoft.cz/tcc. Přihlásit se do soutěže o nejlepší uživatelský projekt lze na https://www.humusoft.cz/event/technical-camp-2020/contest/.    (sk)

Veletrh Sensor+Test proběhne začátkem května 2021

Příští ročník veletrhu snímací a zkušební techniky Sensor+Test se uskuteční v Norimberku od 4. do 6. května 2021 souběžně s veletrhy PCIM Europe a SMCconnect. Veletrh se tedy po letošní přestávce přesouvá na začátek května. Konec června, kdy byl veletrh poslední dva roky pořádán, nebyl vystavovateli a návštěvníky příliš dobře přijat vzhledem k blížícím se prázdninám. Termín od 4. do 6. května je vhodnější a veletrh zůstává v halách 1, 2 a 3C. Vzhledem k nedávnému rozšíření výstaviště, bude dostatečný prostor pro všechny tři výstavy. Sdružení AMA má již dobré zkušenosti se sdílením výstaviště s veletrhem a s konferencí PCIM Europe. Návštěvníkům se rozšíří veletržní spektrum o pro výkonovou elektroniku, inteligentní pohony, obnovitelné zdroje energie a správu energie. Na veletrhu SMTconnect se zase seznámí se současným rozvojem v oblasti mikroelektronických komponent a systémů (výroba, aplikace, služby). (ev)

Fórum praktické údržby 2020: nehovořit, jak by to mělo fungovat, ukázat, jak to funguje

Fórum praktické údržby si za osm let své existence stále udržuje úroveň špičkové odborné akce určené pro techniky z průmyslové praxe. Také tento rok se techničtí manažeři a údržbáři sejdou ve dnech 22. a 23. září v Trnavě. Na 9. ročníku Fóra praktické údržby zazní přednášky na témata zavádění systémů údržby, optimalizace nákladů v údržbě nebo integrovaná agilní údržba. Hovořit budou Radim Kudrna ze společnosti Euro Support Manufacturing Czechia, zabývající se výrobou anorganických materiálů a katalyzátorů a Miroslav Iwachow ze společnosti IBM Česká republika, který bude prezentovat o jejich systému pro dohled a sledování výkonnosti výrobních linek Maximo Asset Performance Management. Šárka Novotná z Addinol Central Europe pojedná o olejovém hospodářství ve spojení s proaktivní údržbou a Ivan Gallo z East-Gate Automation, která dodává doplněk k systémům ERP PROCES5, pohovoří na téma integrovaná agilní údržba. O své zkušenosti se podělí Pavel Štika, vedoucí výrobních služeb společnosti Siemens, s.r.o., odštěpný závod Industrial Turbomachinery. Tomáš Luňáček ze Stäubli Systems bude prezentovat jejich fluidní a hybridní konektory. Poslední přednášející, Henrich Chomist z IPA Slovakia, bude hovořit o soft-skills a budování týmů údržby. Více informací a registrace: https://bit.ly/31iB64p (ed)

Mozaika novinek a informací

Většina letošních odborných veletrhů byla zrušena, takže odborná veřejnost přijde o prezentaci technických novinek. Proto jistě přijde vhod toto virtuální tržiště automatizační a měřicí techniky a průmyslové informatiky.Máte zájem uveřejnit příspěvek do Mozaiky novinek a informací? Ozvěte se nám na těchto kontaktech: e-mail: vaculikova@automa.cz, tel: 739 615 846. Podrobnosti o mozaice: zde   AMA Innovation Award ● Hennlich ● Moravské přístroje ● Papouch ● Schneider ElectricMoravské přístroje www.mii.cz DataLab IoTJednotky DataLab umožňují jednoduše řešit systémy, kde je třeba komunikovat a řídit zařízení rozmístěná na různých místech ve světě. Dalším krokem k úplné otevřenosti systému DataLab a k všeobecně používaným standardům jsou jednotky DataLab IoT (Internet of Things), které používají stejné I/O moduly jako jiné jednotky DataLab IO. Navíc jsou schopny komunikovat prostřednictvím standardů Modbus TCP, RESTful API a MQTT. Zařízení jsou konfigurována z vestavěného serveru HTTP/HTTPS, ke kterému je možné přistupovat z libovolného webového prohlížeče. Lze tak zkonfigurovat a také zapnout nebo vypnout jednotlivé protokoly. Modbus TCP Server umožňuje připojit k jednomu zařízení několik klientů prostřednictvím protokolu Modbus. Každý klient může číst i zapisovat vstupy a výstupy modulů jednotky. Lze rovněž nastavovat parametry veškerých vstupně/výstupních modulů. Rozhraní RESTful API umožňuje vytvářet klientské aplikace, které dovolí číst a zapisovat vstupy a výstupy modulů a přistupovat k datům na určitém místě pomocí standardních metod HTTP. Umožní snadno získávat informace o konfiguraci jednotky a nastavení parametrů modulů. MQTT Client umožňuje získávat přehled o jednotce a číst i nastavovat hodnoty vstupů a výstupů na libovolné vzdálenosti v rámci internetu. Obr. 1. Jednotky DataLab IoT (používají stejné I/O moduly jako jiné jednotky DataLab IO Papouch s. r. o.www.papouch.com PAPAGO THCO2Nový měřič teploty, vlhkosti a koncentrace CO2 je dalším přírůstkem do řady modulů PAPAGO. K dispozici je s rozhraním Ethernet, v přípravě je verze s WiFi.Co PAPAGO TH CO2 umíTypicky se modul PAPAGO uplatní při monitorování koncentrace CO2 společně s teplotou a vlhkostí. Popisovaný modul má dva vstupy, jeden pro připojení čidla CO2, a druhý univerzální. Předpokládá se, že do druhého vstupu bude připojeno kombinované čidlo teploty, vlhkosti a rosného bodu, ale v případě potřeby je možné použít i dvě čidla CO2.Čidlo CO2 je v samostatném pouzdře s kabelem délky 3 m. Koncentrace je měřena v rozsahu 0 až 2 000 ppm, používá se vysoce přesný optický sensor typu NDIR. Přesnost v rozsahu nad 400 ppm je lepší než ± 25 ppm, ±3 % měřené hodnoty.Obr. 2. Modul PAPAGO TH CO2 pro sledování koncentrace CO2 , teploty a vlhokosti Vlastnosti modulů PAPAGOkomunikační rozhraní Ethernet, WiFi nebo GPRS,možnost napájení PoE pro verzi s rozhraním Ethernet,interní paměť a zálohované hodiny reálného času,kovová robustní krabička s možností montáže na lištu DIN,komunikace standardními protokoly: Modbus TCP, http GET (Rest API) SNMP, Spinel aj.skvělá cena.PAPAGO je možné zapůjčit k vyzkoušení a technici výrobce poradí s jejich aplikací. Schneider Electric www.se.com/cz/cs/product-range/65746-tesys-island/ Společnost Schneider představuje nový systém TeSys™ island určený ke spínání, ochraně a správě motorů a dalších elektrických zátěží do 80 A (AC3) v nízkonapěťových rozvaděčích. TeSys island je plně digitalizovaný a objektově orientovaný systém řízení zátěže a je zdrojem dat pro soustavy koncepce průmyslu 4.0. Přispívá k efektivnějšímu  návrhu, instalaci i servisu strojů. Obr. 3. Modulární provedení TeSys island zjednušuje montáž elektroinstalaceDíky pokročilé diagnostice a provozním datům se zlepšuje výkonnost a ovládání zátěže a omezuje prostoje. Vzhledem k modulárnímu provedení TeSys island se zjednodušuje montáž elektroinstalace a implementace díky snadné konektivitě v různých provozech. Další úspory vzniknou také díky možnostem vzdálené údržby. Koncoví uživatelé těží z bohaté sady funkcí, které zvyšují provozní efektivitu. Uživatelé i OEM mají nyní výhodu prediktivní údržby, která pomáhá snižovat prostoje. Do stávající knihovny funkčních bloků byly přidány digitální objekty s integrovanou předprogramovanou funkcí. Dva nové konfigurovatelné aplikační bloky, jeden pro čerpací aplikace a jeden pro dopravníkové aplikace, jsou navrženy tak, aby splňovaly snadnou integraci do stávajících systémů, a to připojením na vazební člen sběrnice TeSys island a na I/O moduly. Režimy ovládání si může uživatel zvolit buď jako dálkový (řízený PLC), autonomní (řízený procesní změnou) nebo místní (řízený operátorem). Na veletrhu SPS 2020 v Norimberku získal TeSys island třetí místo v kategorii Automation Awards.Systém TeSys island je v nabídce od 1. června 2020. Další informace přináší video, webová stránka nebo brožura systému TeSys island.   HENNLICH s. r. o. www.hennlich.cz Společnost Hennlich dodává devět typů kabelů chainflex®, které umožňují spolehlivý přenos dat podle standardu Profinet v různých typech pohybových úloh. Mnoho firem přechází nyní na Profinet z původního protokolu Profibus, protože přináší mnoho výhod. Mimo jiné dokáže při komunikaci v reálném čase přenášet i velké objemy dat spolehlivěji a rychleji (až 100 Mb/s). Velký objem přenášených dat znamená, že i stroje a kabely se pohybují stále dynamičtěji. Často je to v omezeném instalačním prostoru, což je pro standardní kabely problém. Tyto výhody využívá čím dál více firem. „Například během letošního roku jsme jednomu z našich zákazníků, který dříve používal Profibus, dodali již dva kilometry kabelů Profinet a to hned ve třech různých materiálových provedení pro tři různá prostředí,“ říká produktový manažer.Obr. 4. Kabely chainflex jsou vhodné pro práci v energetických řetězech a na robotech Tyto kabely, vhodné pro práci v energetických řetězech a na robotech, vyrábí společnost igus®, kterou v Česku výhradně zastupuje společnost Hennlich. Kabely mají mnoho certifikátů jako UL/CSA, CTP, NFPA, EAC, DNV-GL, Clean room a DESINA a jsou k dispozici v libovolných délkách přímo ze skladu. Všechny kabely také procházejí rozsáhlým testováním ve zkušební laboratoři igus® Kabel pro Profinet CFBUS.LB.060 zde například dokončil přes 65 milionů zdvihů při poloměru ohybu 63 mm. Dva snímače oceněné v soutěži AMA Innovation Award 2020 Sdružení AMA vyhlásilo letos vítěze soutěže AMA Innovation Award 2020 virtuálně a nikoli na reálném veletrhu Sensor+Test, který se letos neuskutečnil (příští ročník až 4. až 6. 5. 2021). Předseda poroty Andreas Schütze spolu se všemi nominovanými soutěžícími týmy představili projekty na tomto videu. Všechny přihlášené produkty jsou se stručným popisem uveřejněny v brožuře, která je ke stažení zde. FAMAS – rychlý magnetický rotační snímač polohy FAMAS je první levný, rychlý a přesný magnetický rotační snímač polohy. Je založen na dvou svislých Hallových prvcích a přímém převodu úhlu do digitálního formátu. V senzoru je implementován nový, patentovaný algoritmus s inovativním řízením pohonů. Umožňuje detekci úhlového natočení při prakticky libovolných otáčkách s minimální latencí nezávislou úhlu natočení. Vývojový tým: prof. Dr. Radivoje S. Popovic, Sasa Spasic, Marjan Blagojevic, Sasa Dimitrijevic, Dr. Dragana Popovic Renella a Dr. Thomas Kaltenbacher (SENIS AG, Zug / Švýcarsko).   fluidFOX - chytrý online analyzátor tekutin Druhou oceněnou novinkou je fluidFOX od MicroResonant, který již získal od sdružení AMA zvláštní cenu pro mladé firmy, Young Enterprises Association. Tento kompaktní systém pro sledování kvality maziv a hydraulických olejů určuje vedle viskozity libovolného maziva také jeho úplný profil zahrnující mnoho parametrů v závislosti na teplotě a tlaku. Analyzátor tak přispívá ke snížení nákladů na údržbu a rizik výpadků strojů. Systém fluidFOX dosahuje přesnosti měření plně automaticky Vývojový tým: Alexander O. Niedermayer, Friedrich Feichtinger a Thomas Voglhuber-Brunnmaier (Micro Resonant, Linec / Rakousko).

SP ČR: pro obnovu dlouhodobého růstu potřebuje Česko podpořit investice, inovace a digitalizaci

Svaz průmyslu a dopravy ČR (SP ČR) sestavil desatero opatření pro obnovu a posílení dlouhodobého růstu české ekonomiky. Dne 29. července tento plán zástupci Svazu průmyslu předali premiérovi Andreji Babišovi a vyzvali ho, aby vláda mj. podpořila firemní a veřejné investice, stimulovala inovace a urychlila digitální transformaci firem a státu.Opatření proti koronaviru připravila českou ekonomiku o část dlouhodobého výkonu. Analytici SP ČR tvrdí, že zejména v některých službách bude ekonomická aktivita ještě dlouho nižší než před koronavirovou krizí, a odhadují snížení dlouhodobého růstu v řádu několika desetin procentních bodů ročně, a to po dobu až deseti let.Ať jsou tyto pesimistické odhady reálné, nebo nikoliv, v současné době není ekonomika v Česku, a to nejen z důvodu opatření proti koronaviru, v dobré kondici. Svaz průmyslu a dopravy ČR proto vyzývá vládu, aby konkrétními kroky přispěla k rychlé obnově potenciálu pro dlouhodobý růst tuzemského hospodářství. Jejich výčet obsahuje desatero tematických opatření pro restart a obnovu dlouhodobého růstu české ekonomiky, které sestavil tým expertů Svazu průmyslu.„Stejně jako zahraniční průmyslové svazy reagujeme na dosavadní vývoj. Jen dotace, sociální programy či zvýhodněné úvěry návrat k předkrizovému růstu a dlouhodobé prosperitě nezajistí. Je třeba věnovat se i střednědobým stimulům a dořešit řadu dlouhodobých problémů, které stále ekonomiku brzdí v rozvoji. Proto jsme premiérovi Andreji Babišovi předali desatero opatření, v němž na tyto problémy upozorňujeme a navrhujeme konkrétní řešení. Vláda by se měla soustředit na podporu investic, inovací, digitalizace, ale také zlepšit fungování trhu práce či zjednodušit a zpřehlednit regulaci,“ řekl Jaroslav Hanák, prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR. Daňová opatření mají usnadnit investiceČervnový průzkum Svazu průmyslu a dopravy ČR ukázal, že velká část firem na koronavirovou krizi reaguje snižováním investic. To se týká nejen roku 2020, ale rovněž roku 2021. Přitom právě investice do moderních výrob, výzkumu a vývoje nových produktů a služeb jsou podle SP ČR rozhodující pro dlouhodobou prosperitu, růst přidané hodnoty, a tudíž i mezd zaměstnanců.„S ministerstvem financí jsme už připravili několik opatření v oblasti daní, která by měla firmy motivovat k obnově investiční aktivity. Soukromé investice jsou základem dlouhodobého ekonomického růstu, a proto je velmi potřebné, aby stát vytvářel prostředí pro jejich realizaci. Například mimořádné zrychlené daňové odpisy majetku či zvýšení limitu, do něhož nebude třeba odepisovat výdaje na pořízení majetku. Nyní je zapotřebí, aby vláda takové návrhy co nejrychleji dokázala schválit a prosadit do aktuálně projednávaných daňových balíčků a zákonů. Jsou jednoduché a střednědobě nezatíží státní rozpočet. Za stejně podstatné považujeme nastavení funkčních podmínek pro veřejné investice do vědy, výzkumu a inovací. Obě oblasti jsou pro ekonomiku klíčové a musí jít ruku v ruce,“ vysvětlila Andrea Gontkovičová, členka představenstva Svazu průmyslu a dopravy ČR. Více peněz z národních zdrojů restartuje výzkum a vývojAť se to akademikům líbí, nebo ne, tahounem investic do výzkumu a vývoje jsou soukromé firmy. Ze soukromých zdrojů pochází 60 % všech výdajů na výzkum a vývoj v ČR. Navíc až do koronavirové krize tyto firemní investice každý rok rostly o 10 %.„Průzkumy Svazu průmyslu mezi firmami naznačují, že podniky nebudou mít v nynější situaci tolik prostředků na inovace a pokračování spolupráce s výzkumnými organizacemi jako v růstových letech před koronavirovou krizí. Proto je třeba, aby stát navýšil rozpočtové prostředky na podporu výzkumu a vývoje z národních zdrojů. Minimálně program MPO Trend by měl dostat o 1 až 2 miliardy korun více a program Národní centra kompetence o 1 miliardu korun více. Bez inovací nemůže česká ekonomika prosperovat,“ uvedl Jaroslav Hanák.Jako jeden z nástrojů, který může v současné době podpořit ekonomiku, vnímá Svaz průmyslu i investiční pobídky.„Myslíme si, že vláda i s ohledem na současnou situaci musí deklarovat svou vstřícnost a podporu investičních pobídek a povzbudit tím firmy k investicím. Investiční pobídky jsou důležitým nástrojem, jak podpořit ekonomiku. Souhlasíme, že by investice měly být selektivní a měly by přinášet hlavně vyšší přidanou hodnotu, v současné době hospodářské recese by ale vláda měla využít možnost podporovat i investice důležité pro jednotlivé regiony,“ komentoval Radek Špicar, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy. Digitální transformace firem a státu zvýší konkurenceschopnostPodle SP ČR se ukázalo, že podniky, které investovaly do své digitální transformace, se s koronavirovou krizí dokázaly vyrovnat mnohem lépe. Proto je třeba, aby vláda podporovala, např. z operačních programů, investice do digitalizace a kybernetické bezpečnosti, které mohou zejména v menších a středních firmách zvýšit budoucí odolnost proti krizím a zlepšit jejich konkurenceschopnost. Zároveň musí stát zrychlit budování potřebné digitální infrastruktury a rozšířit nabídku svých digitálních služeb.„Naše budoucnost leží v digitální transformaci. Během koronavirové krize jsme si to velmi silně uvědomili. Je nutné položit základy ekonomiky založené na datech, ve které je kolem každého produktu ekosystém digitálních služeb. Nejen pro české podniky, ale především pro veřejnou správu je další podpora financování digitální infrastruktury jak ze státních, tak i soukromých zdrojů naprosto klíčová. Realita ukazuje, že pokud se rychle nezjednoduší proces zadávání veřejných zakázek, bude velmi těžké se v otázkách digitalizace státní správy pohnout z místa,“ uvedla Milena Jabůrková, viceprezidentka Svazu průmyslu a dopravy ČR. Flexibilní trh práce a chytrá regulaceSvaz průmyslu dlouhodobě upozorňuje vládu, že tuzemský trh práce by měl být pružnější. Stát by měl podporovat kratší pracovní úvazky či nové způsoby organizace práce, jako je např. práce na dálku. Pro rychlejší odeznění krizí je nutné také snížit bariéry pro najímání domácích a zahraničních pracovníků a pro ukončování pracovního poměru.„Na trhu práce zažíváme velký paradox, kdy na jedné straně kvůli nepříznivé demografii v některých oborech a oblastech chybí významné množství pracovní síly. Na druhé straně občasné krize, jako například tato koronavirová, budou způsobovat výpadky zakázek ve firmách. V těchto krizových případech je potřeba zachovat zaměstnanost v regionech a ve firmách, které jsou jinak schopné být dlouhodobě dobrými partnery a zaměstnavateli,“ uvedl Jan Rafaj, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR.Samozřejmostí by měl být chytřejší přístup k nové regulaci. Ta musí vytvářet nové ekonomické příležitosti a nebrzdit firmy v jejich aktivitě. Je nutné, aby vláda dbala na to, aby nové předpisy byly promyšlené, odůvodněné a pro firmy dlouhodobě predikovatelné.Svaz průmyslu a dopravy ČR věří, že i díky desateru opatření pro obnovu dlouhodobého růstu ekonomiky má nyní vláda unikátní příležitost nasměrovat českou ekonomiku mezi dvacítku nejvíce konkurenceschopných zemí na světě. Desatero Svazu průmyslu pro restart a obnovu dlouhodobého růstu české ekonomikyToto desatero doporučení bylo 29. července 2020 představeno a předáno předsedovi vlády ČR Andreji Babišovi.1. Oslabená ekonomika potřebuje obnovit svůj růst. Bez vyřešení nahromaděných problémů nelze domácí ekonomiku postavit na zdravých základech. Krize se tak může stát pro vládu zároveň příležitostí, jak situaci českých průmyslových podniků dlouhodobě zlepšit. V krátkém období je potřeba pomoc zacílit na nejvíce postižená odvětví. 2. Investice jsou zásadní v dlouhém období i jako cesta z krize. Vláda by proto měla rozšířit veřejné investice, a to zejména v oblasti digitalizace a rozvoje infrastruktury. Vláda by měla zajistit rychlé a efektivní využití evropských fondů včetně Plánu obnovy EU. Pro růst a obnovu ekonomiky je prospěšné i lepší investiční prostředí, například výhodnější formou pobídek.3. Ekonomický růst a udržitelnost musí jít ruku v ruce. Ekonomický růst a inovace vytvoří nejlepší předpoklady pro zajištění udržitelnosti celé ekonomiky. Musíme proto podporovat dosahování obou cílů současně.4. Výzkum a vývoj musí být vládní prioritou. Je nutné stimulovat výzkum a vývoj ve veřejné i soukromé sféře, a to jak změnou podmínek, tak i přímými finančními nástroji. Vládní podpora výzkumu v soukromé sféře spojuje veřejný zájem i ekonomickou účelnost.5. Je nezbytné urychlit digitální transformaci podniků, státní správa nesmí zaostávat. České podniky v úrovni digitalizace předčí nejen většinu konkurentů v zemích EU, ale i USA (podle průzkumu Evropské investiční banky). Státní správa musí být schopna držet v digitalizaci krok s průmyslem. Právě úroveň státní správy a jejích služeb je v žebříčcích digitalizace to, co nás táhne dolů. To se neobejde bez investic do strategické digitální infrastruktury veřejné, v průmyslových aglomeracích i privátní.6. Rozvoj ekonomiky vyžaduje vzdělané a kvalifikované zaměstnance. Vláda by se měla soustředit na rozvoj a reformy oblasti vzdělávání. Je to nutné nejenom pro vyšší kvalifikaci zaměstnanců, ale především pro zajištění konkurenceschopnosti ČR do budoucna.7. Trh práce musí být flexibilní. Je potřeba usnadnit zaměstnávání zahraničních pracovníků, více podporovat kratší pracovní úvazky, nové způsoby organizace práce (např. práce na dálku) a snížit náklady na ukončení pracovního poměru.8. Regulace musí být chytrá. Budoucí regulační opatření mají smysl jen tehdy, opírají-li se o fakta a nebudou-li dusit ekonomický růst. Regulace může vytvářet ekonomické příležitosti, pokud je dlouhodobě predikovatelná, promyšlená a odůvodněná.9. Prosperita české ekonomiky je založena na její otevřenosti. Klíčovým faktorem úspěchu české ekonomiky je schopnost vyrábět výrobky konkurenceschopné na mezinárodním trhu. Zapojení do světové ekonomiky je třeba dále posilovat. Vláda by měla podporovat restart a zlepšení fungování jednotného trhu EU, bránit jeho fragmentaci a podporovat otevřenou obchodní politiku EU umožňující diverzifikaci hodnotových řetězců a svobodný pohyb nejen zboží a služeb, ale i dat.10. Přijmout euro, protože to bude mít jasné přínosy pro český průmysl a celou ekonomiku. Využít maximálně příležitost, kterou přinese české předsednictví v EU ve druhém pololetí 2022. [Tisková zpráva SP ČR, 29. 7. 2020](Bk)Časopis Automa je odborný časopis pro automatizační techniku a průmyslovou informatiku. Před časem jsem byl na schůzce redakčního kruhu kritizován, že vyhlášení podobného druhu do odborného časopisu nepatří. Myslím si, že to není pravda. Mnohá z vyjádření uvedených v tomto dokumentu mohou podnikání v našem oboru významně ovlivnit, ačkoliv se v něm o automatizaci jako takové vlastně vůbec nehovoří a o průmyslové informatice jen zběžně.Čtenáři tištěného čísla si článek přečtou až koncem září. To je nevýhoda měsíčníku, ale současně i výhoda – již budete moci porovnat zde uvedené záměry se skutečností. A připomínám, že jde o záměry SP ČR, nikoliv záměry vlády. Jaroslav Hanák na tiskové konferenci uvedl, že vláda již na počátku některé body jejich desatera odmítla.Protože jde o ekonomický a politický dokument, a já nejsem ani ekonom, ani politik, zdržím se komentářů, přestože s některými vyjádřeními členů vedení SP ČR nesouhlasím a některé body ještě vyžadují hlubokou diskusi a odborný pohled. Ovšem je to krok správným směrem. Nebo přesněji řečeno: úmysl udělat krok zhruba správným směrem.Petr Bartošík

Nástroj DOZN od firmy Merck vyhodnocuje udržitelnost a env. ohleduplnost chem. technologií a výrobků

Nástroj DOZN™ je průmyslová webová aplikace pro kvantitativní vyhodnocení, jak jsou dané chemické technologie a výrobky „zelené“, tedy do jaké míry jsou ohleduplné k životnímu prostředí a zda jsou ekonomicky a environmentálně trvale udržitelné. Tento nástroj byl oceněn časopisem Environment + Energy Leader jako nejlepší výrobek roku 2020. Je to ocenění nejen pro samotný nástroj DOZN, ale i pro celou firmu Merck za její příkladnou snahu v oblasti environmentálního managementu. DOZN vychází z „Dvanácti principů zelené chemie“ (viz např. https://www.acs.org/content/acs/en/greenchemistry/principles/12-principles-of-green-chemistry.html) a v současné době má více než 300 aktivních registrovaných uživatelů, včetně významných osobností z akademické sféry, vládních institucí a firem. Nástroj, uvedený v květnu 2019, byl mj. citován v 17 vědeckých článcích. Je určen pro konzistentní a spolehlivé vyhodnocení environmentálních dopadů dané výroby či produktu, pomáhá zlepšit jejich ohleduplnost k životnímu prostředí a udržitelnost a hledat „zelenější“ alternativy. Merck hodlá nástroj DOZN dále rozvíjet a propagovat zejména v akademické sféře, kde by výuka „zelené chemie“ na chemických odborných školách měla být součástí povinných osnov. [Tisková zpráva Merck, červenec 2020.] (Bk)

Umělá inteligence na veletrhu Automatica v Mnichově

Zajímavý projekt zaměřený na umělou inteligenci (AI) se chystá na veletrhu automatizace a robotiky Automatica v Mnichově (8. až 11. prosince 2020). Pořadatel veletrhu Messe München vytváří společně s Mnichovskou školou robotiky a strojní inteligence (MSRM) a Technickou univerzitou v Mnichově (TUM) platformu umělé inteligence (AI) pod názvem munich_i. Cílem platformy je hledat odpovědi na ekonomické i společenské otázky, jako jsou: Jak může umělá inteligence zvýšit bezpečnost práce a produktivitu práce? Jak může být umělá inteligence dnes použita pro výzvy v oblasti zdraví nebo mobility? Patronem munich_i je bavorský ministerský předseda Dr. Markus Söder. Na výstavišti veletrhu Automatica bude projekt munich_i zahrnovat tyto akce: –            High-tech summit, který proběhne v rámci veletrhu vAutomatica dne 8. prosince. –            AI Society – výstavní oblast o rozloze více než 1 000 m2, v níž se návštěvníci veletrhu seznámí s průkopnickými AI iniciativami škol MSRM a TUM a vybranými start-upy. –            Robothon® – vícedenní soutěž mezinárodních akademických týmů, které vyvinou a předvedou řešení založená na jednotné platformě umělé inteligence a robotiky –            Řidičský průkaz robotu – návštěvníci veletrhu budou mít příležitost naučit se základy spolupráce mezi lidmi a roboty. High-tech summit proběhne první výstavní den veletrhu Automatica, 8. prosince. Na něm vystoupí významné osobnosti z celého světa:  Prof. Oussama Khatib, ředitel Stanford Robotics Lab, Dr. Alessandro Curioni, ředitel IBM Research Lab, Prof. Dieter Fox, Katedra informatiky a inženýrství na University of Washington, Prof. Carme Torras, profesor výzkumu na Institutu de Robòtica Informàtica Industrial Barcelona a generální ředitel společnosti Infineon Technologies AG Dr. Reinhard Ploss. Summit jistě zaujme představitele podniků a manažery odpovědné za výrobu, výzkum a vývoj, technologie a digitální transformaci.Více informací je uvedeno na tomto odkazu. (ev)

Dobré vyhlídky pro veletrh SPS 2020

Bavorská vláda schválila koncepci ochrany a hygieny pro výstavy v Bavorsku, co signalizuje, že mohou pokračovat přípravy na veletrh SPS 2020, který se má uskutečnit v Norimberku ve dnech 24. až 26. listopadu 2020. Svou účast potvrdilo nejen množství německých, ale také velký počet zahraničních vystavovatelů, kteří se těší na podzimní výstavní sezónu. Navzdory pandemii se jen o málo snížila objednaná výstavní plocha a potvrzený počet vystavovatelů ve srovnání se stejnou dobou před rokem. V minulých měsících komunikovaly společnosti se svými zákazníky jen digitálně. Podle Christiana Wolfa, předseda dozorčí rady vystavovatelů a generálního ředitele společnosti Hans Turck GmbH & Cothe, je však přímá výměna názorů se zákazníkem nezbytná. „Přímé diskuse jsou pro nás velmi důležité. Pomáhají nám navázat nebo prohloubit dlouhodobé vztahy a jako globální partner jsme pak schopni vyvinout optimální řešení pro naše zákazníky. Domnívám se, že osobní rozhovor na veletrhu, jako je SPS, je zásadní k dosažení optimálního obchodního výsledku pro zákazníka a společnost Turck.“ Celá výstava bude uspořádána tak, aby byl za všech okolností splněn požadavek na minimální odstup osob 1,5 m. Kromě toho bude povinné, aby měli všichni uvnitř budov zakryt obličej. Přizpůsobena bude koncepce stravování. Dostatečný prostor bude zajištěn ve vstupních a čekacích prostorech hal. Prodej vstupenek na výstavišti bude zrušen a návštěvníci se budou muset zaregistrovat předem v e-shopu. Vedle reálného veletrhu budou zajištěna také online podoba veletrhu SPS 2020. Ta umožní účast návštěvníkům, kteří ještě nemohou cestovat nebo kteří mohou být na místě pouze jeden den. Digitálně budou dostupné např. digitální prezentace produktů. V digitálním prostředí bude možný přímý dialog mezi vystavovateli a návštěvníky. Funkce matchmaking nabízí řadu možností, včetně vyhledávání a možnosti komunikace s vystavovateli. Na vyžádání je možné zajistit přímý přenos z četných doprovodných akcí. Pořadatel veletrhu SPS 2020, Mesago (člen skupiny Messe Frankfurt), zveřejňuje aktuální informace o veletrhu a opatřeních souvisejících s koronavirem  na webových stránkách akce sps-messe.de. Tam jsou uvedeny také podrobnosti o možnosti návštěvy tohoto veletrhu. (ev)

Mezinárodní strojírenský veletrh – další oběť koronaviru

Rozhovor s Jiřím Kulišem, generálním ředitelem společnosti Veletrhy Brno, na základě otázek, které byly nejčastěji pokládány v souvislosti se zrušením MSV 2020. „Nebylo to jednoduché rozhodnutí, nejtěžší, které jsem musel udělat. Zrušení MSV bylo vůči vystavovatelům zodpovědné rozhodnutí, ale zároveň je to firemní pohroma,“ komentuje zrušení Mezinárodního strojírenského veletrhu generální ředitel Veletrhů Brno Jiří Kuliš.Jiří Kuliš, generální ředitel společnosti Veletrhy Brno, a. s.  Rozhodli jste o zrušení největšího průmyslového veletrhu ve střední Evropě. Co byly hlavní důvody? Hlavním důvodem je pokračující koronovirová krize. V březnu jsme doufali, že vše skončí někdy v květnu a jede se dál. Ale dál se nejede a nyní slyšíme, že situace může trvat do konce roku. MSV je tak velkou mezinárodní a prestižní akcí, že jsme museli zvážit všechna rizika a aktuální podmínky pro veletrhy a rizika eliminovat. Podmínky pro pořádání hromadných akcí včetně veletrhů jsou nyní nastaveny tak, že podle nich není běžný veletrh střední velikosti proveditelný. Natož veletrh v rozsahu MSV.   Proč jste rozhodli nyní a nepočkali? Vždyť během léta má dojít k dalšímu uvolňování. Čekat nešlo. Rozhodli jsme deset minut po dvanácté. Nemůžeme všechny napínat do nekonečna. Firmám i nám by nabíhaly při přípravě další náklady, které by se mohly stát zmařenou investicí. To nikdo nechce. A aktuální zhoršování situace tam či onde dokládá, že riziko i zhoršení situace tady jsou. Na tiskové konferenci Ministerstva zdravotnictví ČR bylo oznámeno, že se veletrhy mohou konat do 5 000 osob… To oznámeno bylo, ale podmínky jsou pro pořadatele veletrhů absolutně neproveditelné. Takže vyjádření bylo zavádějící. Ta pravidla jsou použitelná možná pro stadiony, haly jako O2 Arena, ale ne pro výstaviště. Homogenní akci nelze separovat do dílčích sektorů, přičemž lidé se nesmí mezi těmito sektory promíchávat.   Tomu nerozumím. Můžete to blíže vysvětlit? My taky moc ne. Prostě v jednom pavilonu může být maximálně tisíc osob včetně vystavovatelů, uklízeček, takže návštěvníků tam bude méně než vystavovatelů. Tito pak nesmí jít do jiného pavilonu. To přece není veletrh.   Ministr Havlíček prohlásil v reakci na zrušení MSV, že vláda veletrh chtěla a nastaví podmínky, které budou třeba... Cením si snahy ekonomických ministrů a jejich podpory, ale ministerstvo zdravotnictví je také součást vlády, ne? Vláda na to měla dva měsíce. Nikdy nepřijala usnesení, že uděluje výjimku z mimořádných opatření a konání MSV povoluje. To si nikdo nedovolí. A nedovolíme si to ani my. Jsme natolik zodpovědní a chápeme epidemiologické stanovisko, že tak velká akce s takovou mezinárodností určitým rizikem je. Riziko zhoršení situace, zákaz konání těsně před akcí, zmaření investic našich a vystavovatelů, to jsou vše rizika, která jsme museli eliminovat. Včetně reputačního rizika Veletrhů Brno a brněnského výstaviště v případě, kdyby skutečně došlo na veletrhu k šíření nákazy.   Jak reagovali na zrušení veletrhu vystavovatelé? V zásadě pozitivně. Mnozí nás o to žádali, včetně zahraničních. Lidé jsou ustrašení a báli se i vystavovatelé: menší účasti návštěvníků, neúčasti zahraničních zákazníků.   Čeho si vystavovatelé na veletrhu podle provedeného průzkumu nejvíce cení? Reprezentativní přítomnosti celého oboru a vedoucích značek na trhu, vysoké mezinárodnosti, možnosti jednat s tuzemskými a zahraničními partnery tváří v tvář, vysoké odborné návštěvnosti. Tyto atributy by za pokračující epidemiologické situace splněny nebyly.   Jak mohl letošní veletrh vypadat? Pokud by nenastal covid problém, mohl to být veletrh rekordní. S účastí všech předních výrobců obráběcích a tvářecích strojů, plastikářů, svařovací techniky ve zdůrazněných oborech „Top Technology“. S velkou účastí Ruské federace jako partnerské země, s první oficiální národní účastí Itálie, s první kolektivní účastí Japonska, s velkou účastí čínských provincií, Indie a s účastí všech tradičních vystavovatelů a značek. Zopakovali bychom „show“ Digitální továrna včetně 3D tisku, rozšířenou o prezentaci firem, které se zapojily do výroby zdravotnických zařízení a ochranných prostředků. To byla ta vize. Ten veletrh by byl fakt dost dobrý. Aspoň tak byl koncepčně připraven a tak se tvářil ještě v březnu. Poptávka po výstavní ploše byla velká.   Jak to vypadalo později? Přišly ekonomické problémy firem, zákazy účasti od mateřských společností. Ale ještě pořád by byl veletrh z hlediska účasti někdy v polovině května proveditelný. Jenže nejistota kolem konání veletrhu a nastavení hygienicko-bezpečnostních podmínek se prodlužovaly a z hlediska přípravy se pro mnoho firem stal nerealizovatelným. Exponáty je třeba objednat či vyrobit mnoho měsíců dopředu. Vláda deklarovala, že veletrh se má konat, ale pravidla či požadovaná výjimka zde nebyly ani do slibovaného konce května. Měli nám někdy v květnu jasně říct, že akci takového rozsahu nelze povolit, a bylo.   Co jste konkrétně požadovali? Požadovali jsme vyjmutí veletrhů z kategorie hromadných akcí. Nelze přece házet do jednoho pytle koncert, fotbal, bohoslužby, farmářský trh nebo veletrh. Každou veletržní akci je třeba posuzovat individuálně, protože každá má úplně jiné parametry. Každé výstaviště má jiné parametry. My jsme předali všechny možné podklady a argumenty. Předložili jsme soubor možných opatření, jak zvýšit hygienickou bezpečnost. Částečně podle našich úvah, částečně převzatých ze zahraničí. Ale zůstalo to bez reakce. Chyběla vůle se tím zabývat. Uvolňovací pravidla pro hromadné akce včetně veletrhů od 22. června jsou pro nás zklamáním. Pravidla prostě nejsou proveletržní, snad dojde k nějaké úpravě, ale to je pozdě.   Odvoláváte se i na provoz nákupních center... Samozřejmě. To stejné dělají i kolegové v Německu, Maďarsku, Rumunsku a dalších zemích, kde se nemohou dovolat rozumného řešení. Jistěže rozsah MSV je v řádu kolem dvaceti tisíc osob denně, i když tyto osoby nejsou v jednom čase na jednom místě. U středních veletrhů se však jedná o počty zcela srovnatelné s průměrnou návštěvností nákupních center, kde nikdo žádné limity, sektory a počty osob nepředepisuje.   Jak se zrušení MSV projeví na firemním hospodaření? Není tajemstvím, že MSV představuje téměř třetinu našich ročních tržeb. Ale není to jediný veletrh, který byl u naší firmy zrušen. Zrušeno bylo i jarní Techagro a další akce. Takže je to pohroma. Naštěstí jsme si vytvořili dostatečné rezervy likvidity. Ale naše firemní zdraví je vážně ohroženo a přecházíme na ventilátor.   Kdo za to může? Pro kongresy, veletrhy, firemní akce, což nás živí, neexistují proveditelná pravidla. K tomu přistupuje i přeshraniční cestování, protože mnoho akcí je mezinárodních s účastí zahraničí, a zahraniční návštěvníci buď přijet nemohou, nebo nemají náladu jezdit. Celková nálada v ekonomice a společnosti nám nenahrává. Hlavně ale naše podnikatelská činnost zůstává dále ze strany státu zakázána. Viníkem naší situace je koronavirus a stát.   Jak hodláte vůči státu postupovat? Myslím, že by stát měl přijít se systémovým návrhem, jak firmy, které se dostaly do existenčních potíží z důvodu zákazu činnosti, tedy ne vlastní vinou, nějak férově odškodnit. Soudní žaloba je až to poslední, byť je to cesta, kterou doporučila ministryně spravedlnosti. Povinnosti managementu jsou ze zákona jasné a nemůžeme sedět a bědovat a nedělat nic.   (Rozhovor vedl Michal Svoboda, Veletrhy Brno, a. s.) (ed)

Podzimní dvojčíslo veletrhu Automa

Rozhodnutí BVV neuspořádat letos MSV bylo těžké, ale zodpovědné. Zavést na výstavišti přísná opatření, která by snížila riziko šíření covidu-19 na minimum, je možné, přestože je to nákladné a pro účastníky veletrhu obtěžující, ale přijmout opatření proti nařízení, které může veletrh třeba těsně před otevřením bez varování zakázat, je nemožné. Brněnský veletrh MSV 2020 sice nebude, ale dvojčíslo Automa 8-9 vyjde v plánovaném termínu a nákladu. Tématy budou „nově normální“ ekonomika a význam digitalizace a automatizace pro zotavení hospodářství EU. Nabídka pro inzerenty: rozhodnete-li se pro prezentaci v tomto vydání, poskytneme vám tři služby navíc. Zaprvé vám dodáme takový počet výtisků, o kolik si řeknete, abyste mohli časopis zaslat svým partnerům a zákazníkům a využít jej pro svou propagaci na firemních dnech, seminářích, dnech otevřených dveří a podobných akcích, jimiž se pravděpodobně budete snažit chybějící veletrh alespoň zčásti nahradit (popř. můžete adresy dodat našemu distributorovi, který časopisy rozešle za vás). Zadruhé vám redakce nabízí pomoc se zpracováním článku, překladem, tvorbou reportáže, rozhovoru s vaším zákazníkem apod. A zatřetí, pro podzimní dvojčíslo chystáme „Mozaiku novinek“. Jde o krátké informace o nových výrobcích a službách či realizovaných projektech, ale také o pozvánky na semináře, konference firemní dny a podobné akce. Mozaika novinek bude uveřejněna dvojím způsobem: online na webu časopisu Automa a v tištěném vydání Automa 8-9. Jde o opravdu krátké zprávy, v rozsahu do 1 200 znaků včetně mezer, s nejvýše jedním obrázkem, doplněné logem firmy a odkazem na firemní web, video, článek apod. – na webu v podobě živého odkazu, v tištěné podobě jako QR kód. Pozvánky lze zveřejnit i prostřednictvím našich účtů na sociálních sítích (Twitter, LinkedIn, Facebook). O více informací a nabídku prezentace si napište na redakce@automa.cz. Nabídka pro čtenáře: v podzimním dvojčísle sice nenajdete pozvánky do veletržních stánků, ale spoustu informací o tom, co se v oboru měřicí, řídicí a automatizační techniky u nás i ve světě děje. Takže si podzimní dvojčíslo rozhodně nenechte ujít. Petr Bartošík, Automa