Aktuální vydání

celé číslo

04

2024

Průmyslové roboty a automatizace výrobních a montážních linek

celé číslo

Přehled aktualit

Innotrans 2024: efektivnější a udržitelná doprava díky digitalizaci

Veletrh Innotrans, který se bude konat na výstavišti v Berlíně od 24. do 27. září 2024, se zaměří na to, jak elektrifikace, digitalizace a automatizace ovlivní budoucnost mobility a její udržitelnou podobu. Na předním veletrhu železniční a dopravní techniky vystavovatelé představí světové inovace a nové koncepty mobility, která bude bezpečnější a efektivnější. Na veletrhu se setkávají přední osobnosti dopravního sektoru a je jedinečnou příležitostí k navázání kontaktů a k mezinárodní spolupráci. Dne 24. září 2024 zahájí komisařka EU pro dopravu Adina Valeanová, spolkový ministr dopravy a digitálních záležitostí Dr. Volker Wissing a Dirk Hoffmann, provozní ředitel Messe Berlin, veletrh InnoTrans na slavnostním ceremoniálu za účasti více než 1 000 hostů z řad politiků, podnikatelů a médií. V panelové diskusi pod názvem Od hype k realitě – umělá inteligence v odvětví mobility vystoupí spolkový ministr dopravy a digitálních záležitostí Dr. Volker Wissing, generální ředitel Deutsche Bahn AG Dr. Richard Lutz, generální ředitel Marockého národního železničního úřadu (ONCF) Mohamed Rabie Khlie, prezident společnosti Alstom Transport S. A. Henri Poupart-Lafarge, generální ředitel Siemens Mobility GmbH Michael Peter a generální ředitel CAF S. A. Javier Martínez Ojinaga. S postupující digitalizací se systémy železniční a veřejné dopravy stále více propojují a automatizují. Veletrh InnoTrans 2024 se tomuto tématu věnuje prostřednictvím nové výstavní plochy AI Mobility Lab. Více než 30 vystavovatelů upozorní na potenciál umělé inteligence, kybernetické bezpečnosti, ochrany dat a robotiky v železniční dopravě. Mezi vystavovateli je např. Google Cloud. „Ve společnosti Google Cloud jsme si dali za úkol pomáhat organizacím využívat potenciál dat a umělé inteligence k zefektivnění logistiky a dodavatelských řetězců. Veletrh InnoTrans s novou výstavní přehlídkou AI Mobility Lab je pro nás jedním z nejdůležitějších míst setkávání v oboru a opravdu se těšíme, až budeme moci diskutovat s osobami s rozhodovacími pravomocemi v dopravě o multimodálních řešeních a generativní AI,“ uvedl Guido Massfeller, ředitel pro rozvoj podnikání ve veřejném sektoru v Německu ve společnosti Google Cloud. V rámci AI Mobility Lab vystaví italská společnost Next Generation Robotics svou novou modulární robotickou platformu (ARGO) pro automatickou kontrolu podvozků železničních vozidel. Platforma ARGO je navržena pro kontrolu podvozků kolejových vozidel na jakémkoliv typu kolejí, ať už na standardním rozchodu přes pražce, nebo v kontrolních jámách. Je vybavena robotickým ramenem, které dokáže pořizovat snímky kritických součástí podvozku s vysokým rozlišením z různých úhlů. Snímky jsou kontrolovány pomocí pokročilých algoritmů umělé inteligence, aby bylo možné stanovit požadavky na údržbu. „Doufáme, že naši platformu na veletrhu představíme všem předním železničním společnostem v Evropě i na celém světě. Umožňuje digitalizovanou kontrolu kolejových vozidel a spolu s ní i prediktivní údržbu,“ uvedl Massimiliano Gabardi, generální ředitel a spoluzakladatel společnosti Next Generation Robotics Srl. Na veletrhu vystavuje také CRRC Academy. Tato čínská státní společnost představí svou cloudovou platformu Industrial AI Open Platform, jejímž cílem je integrovat nejnovější technologie AI, vysoce výkonnou výpočetní techniku a flexibilní sběr dat na modulární otevřené platformě. Veletrh budou doprovázet přednášky ve fóru AI Mobility Corner, kde mohou návštěvníci po dobu konání veletrhu sledovat přednášky na pódiu živě nebo později na vyžádání prostřednictvím servisního portálu InnoTrans Plus (https://www.innotrans.de/en/visit/innotrans-plus-app/). Aby se návštěvníci setkali s těmi správnými vystavovateli, nabízí veletrh InnoTrans 2024 poprvé čtyři různé prohlídky zaměřené na umělou inteligenci. Ty se budou konat denně v průběhu veletrhu a doplní pravidelné prohlídky světových inovací železniční techniky, veřejné dopravy a interiérů vozidel, výstavby tunelů a infrastruktury a venkovní expozice a expozice autobusů. Prohlídky AI budou denně začínat v laboratoři AI Mobility Lab. InnoTrans je veletrh železniční a dopravní techniky, který se koná každé dva roky v Berlíně. Zahrnuje pět segmentů: železniční techniku, železniční infrastrukturu, veřejnou dopravu, interiéry vozidel a výstavbu tunelů. InnoTrans pořádá společnost Messe Berlin GmbH. V roce 2022 prezentovalo své produkty a služby 2 771 vystavovatelů z 56 zemí pro 132 319 odborných návštěvníků ze 137 zemí. Další informace: www.innotrans.com. (Bk)

Ariane 6 se chystá ke startu

Start nové evropské nosné rakety Ariane 6 je naplánován na 9. července 2024, přičemž startovní okno na evropském kosmodromu ve Francouzské Guyaně je od 15:00 do 19:00 místního času (20:00 až 24:00 SELČ). Start rakety ESA Ariane 6 zahájí novou éru autonomní evropské vesmírné dopravy a umožní Evropě realizovat její ambice na světové scéně. Raketa bude startovat z moderního startovacího komplexu na evropském kosmodromu ve Francouzské Guyaně a ponese s sebou jako užitečné zatížení několik satelitů, vypouštěcích zařízení a experimentálních zařízení pro experimenty vesmírných agentur, firem, výzkumných ústavů, univerzit a mladých profesionálů. Ariane 6 má dvě verze v závislosti na výkonu potřebném pro jednotlivé lety: Ariane 62 má dva pomocné motory na pevná paliva, zatímco Ariane 64 bude mít čtyři. První let Ariane 6 bude mít dva pomocné motory a představí opakovaně použitelný horní stupeň rakety. Díky možnosti až čtyřnásobného opakovaného restartu horního stupně a inovativní pomocné pohonné jednotce je Ariane 6 obzvláště vhodná pro vynášení vícero nákladů, včetně orbitálních satelitních konstelací. Stejná inovace také umožňuje po ukončení mise stáhnout horní stupeň z oběžné dráhy, aby se minimalizovalo množství kosmického odpadu. Na vývoji Ariane 6 spolupracuje Evropská kosmická agentura ESA s průmyslovými partnery v třinácti evropských zemích (v Belgii, Česku, Francii, Irsku, Itálii, Německu, Nizozemsku, Norsku, Rakousku, Rumunsku, Španělsku, Švédsku a Švýcarsku) pod vedením hlavního dodavatele a projektové kanceláře ArianeGroup. Francouzská kosmická agentura CNES připravuje na evropském kosmodromu ve Francouzské Guyaně startovací komplex Ariane 6. Společnost Arianespace nabízí a prodává prostor v nosné raketě Ariane 6 pro institucionální i komerční zákazníky, kteří ji využívají k vynášení různých misí na oběžnou dráhu. Ve světě, kde se každodenní život – od telekomunikačního spojení přes navigaci až po sledování klimatu a počasí – spoléhá na techniku na oběžné dráze, je schopnost nezávislého startu nosné rakety důležitější než kdykoli předtím. Vypuštěním Ariane 6 Evropa nejen vysílá raketu do vesmíru, ale potvrzuje své místo mezi světovými kosmickými velmocemi. Informace o raketě Ariane 6 a o plánovaném startu najdou zájemci na https://www.esa.int/ariane. (Bk)

Nejlepší studenti roku 2024 podle firmy Microrisc

„I malá firma dokáže měnit svět, je-li výjimečná,“ uvedl jednatel společnosti Microrisc Vladimír Šulc. Soutěž Nejlepší student, kterou firma pořádá, hodnotí výjimečnost středoškolských studentů, jejich schopnosti, mimoškolní aktivity a také přístup ke světu kolem nás. Z téměř stovky nominovaných studentů odborná porota pozvala čtyři nejlepší na finálové klání do Jičína. To se uskutečnilo 19. června 2024 v areále Výzkumného a technologického centra Microrisc v Jičíně pod moderátorskou taktovkou Zdeňky Žádníkové-Volencové.   Nejlepšími studenty roku 2024 jsou: Réka Šuba z Gymnázia Cheb, nadějná budoucí lékařka, která porotu zaujala také svou lidskostí, Lucie Endlová z Gymnázia Olgy Havlové, Ostrava-Poruba, která je mj. zapojena do vesmírných projektů, např. na Mezinárodní vesmírné stanici ISS, Metoděj Svoboda z Gymnázia Zikmunda Wintra, Rakovník, skvělý prezentátor a matematik, Tadeáš Fryčák, který v soutěži získal pro Gymnázium Jana Opletala v Litovli titul Nejlepší škola 2024.   Obr. 1. Finalisté soutěže Nejlepší student, kterou pořádá firma Microrisc   Výčet Tadeášových praktických projektů, publikací a vědeckých stáží je obdivuhodný. Již v kvintě zvládl absolvovat bakalářské a magisterské předměty vyučované na Univerzitě Palackého v Olomouci. „Cením si na něm jeho všestranného zaměření a schopnosti propojovat na první pohled nesouvisející obory, jako například informatiku s biologií či fyzikou,“ uvedl ředitel Mgr. Radim Lindner. Nejlepší studenti získali finanční odměnu 5 000 Kč, nejlepší škola 10 000 Kč a technici také vývojovou sadu IQRF. Všichni vítězové excelují na svém poli působnosti a jejich záběr je více než poutavý. „Věříme, že je u nás mnoho výjimečných a nadaných studentů, kteří potřebují vědět, že jejich talent vnímáme a že má smysl ho dále zdokonalovat. Protože naše ekonomika stojí na vzdělaných a sebevědomých lidech s praktickými dovednostmi, poděkování patří i školám, které tyto studenty rozvíjí,“ doplňuje Vladimír Šulc. Více o projektu naleznete na www.nejlepsistudent.cz. (Mgr. Adéla Slezáková)

Společnost AŽD otevřela na Kopidlnce Kompetenční centrum Dětenice

Společnost AŽD a Fakulta dopravní ČVUT v Praze dne 17. června 2024 slavnostně otevřely nové Kompetenční centrum Dětenice. Specializované výukové pracoviště zejména pro studenty železničních oborů vzniklo na experimentální trati Kopidlno – Dolní Bousov v Královéhradeckém kraji za necelých dvanáct měsíců, a to revitalizací původního obslužného skladu v rámci železniční stanice Dětenice. Při této příležitosti jsem položil několik dotazů panu Zdeňku Chrdlemu, generálnímu řediteli společnosti AŽD, která je investorem i realizátorem tohoto unikátního projektu.   Pane řediteli, komu je určeno Kompetenční centrum v Dětenicích a jak je vybaveno? V centru je vybudován moderní výukový sál s kapacitou 25 posluchačů a modulárním rozestavením učebny podle reálné potřeby. Součástí je i nejmodernější Jednotné obslužné pracoviště Digital 4.0 s přímým zadáváním vlakové cesty a obsluhou venkovních prvků, které jsou ovládány z kompetenčního centra. Kompetenční centrum Dětenice je koncipováno jako otevřená výuková platforma, kde si studenti vysokých škol (především Fakulty dopravní ČVUT v Praze a Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice) budou moci vyzkoušet různou techniku a za pomoci odborníků z AŽD realizovat inovační projekty, které by v jiných podmínkách jen těžko uskutečnili.   Co je Jednotné obslužné pracoviště Digital 4.0? Kde je již systém testován a používán a kde se plánuje jeho další uplatnění? Stručně řečeno, prostřednictvím jednotného obslužného pracoviště, JOP, se řídí železniční doprava – je to rozhraní mezi železničním zabezpečovacím zařízením a dopravním zaměstnancem (výpravčím, dispečerem a podobně). Požadavky na JOP jsou stanoveny závaznými Základními technickými požadavky na jednotné obslužné pracoviště (ZTP-JOP). V provedení Digital 4.0 jde o digitální inteligentní systém řízení železničního provozu s automatickými predikcemi, automatickým stavěním vlakových cest a tak dále. JOP Digital 4.0 aktuálně využívá společnost AŽD na své Švestkové dráze, probíhá instalace v rámci několika zahraničních zakázek a brzy se objeví na české železniční síti Správy železnic.   Kompetenční centrum je součástí experimentální trati Kopidlno – Dolní Bousov. K jakým experimentům je tato trať určena a kdo se na nich bude podílet? Například se zde budou testovat systémy pro autonomní provoz vlaků bez strojvedoucích. Na rozdíl od zahraničí ale nepůjde o uzavřenou trať typu metro nebo oplocenou trať na letiště, ale o širou trať s různými nástrahami běžného železničního provozu (překážky na trati, zvěř, uváznutý automobil na přejezdu a tak dále). Společně se studenty vysokých škol zde budeme hledat řešení mnoha úloh, která povedou k bezpečnějšímu, spolehlivějšímu a dynamičtějšímu železničnímu provozu. Už teď vyvíjíme technologie, které odborná veřejnost dosud nezná a o nichž zatím nemůžeme hovořit.   Jaký je současný stav vývoje a možnosti uplatnění autonomních vozidel v drážní dopravě? Jaké jsou hlavní problémy, které je ještě třeba řešit? Jak je na tom Česká republika ve srovnání se světem? V tuto chvíli za sebou máme první etapu vývoje systémů pro autonomní provoz vlaků. Už v roce 2021 jsme odborníkům prezentovali to, co jsme dokázali. Jezdili jsme bez zásahu strojvedoucího po Švestkové dráze s dodatečně vybaveným měřicím vozem, přičemž vlak před automobilem, který jsme nechali stát na přejezdu, bezpečně zastavil. Tyto technologie si přijelo prohlédnout také mnoho nadnárodních firem, protože autonomní vlak na širé trati zatím nikde v Evropě nejezdí. Nyní se dostáváme do druhé etapy, kdy na naší experimentální trati Kopidlno – Dolní Bousov už máme na půdorysu motorového vozu řady 810 nově postavené experimentální autonomní vozidlo EDITA. S tímto vozidlem brzy zahájíme testy různých scénářů provozu. Ve chvíli, kdy použijeme autonomní vlak na naší Švestkové dráze (Čížkovice–Obrnice), musí být totiž zcela bezpečný pro provoz s cestujícími. Do té doby ale musíme také se zákonodárci vyřešit legislativu, protože ta aktuálně nezná pojem autonomní vlak.   AŽD je letos sedmdesát let. Tradice je skvělý základní kámen – co na něm budete stavět? Jaké obory a trhy jsou pro AŽD klíčové? Ano, sedmdesát let je kus života, během nějž jsme se od mechanických a elektromechanických zabezpečovacích zařízení dostali k elektronickým a digitálním. Vše se zcela změnilo a společnost AŽD ukázala, že umí držet krok s rozvojem techniky a je kvalitním konkurentem pro nadnárodní společnosti. Ostatně důkazem může být to, že v tuto chvíli operujeme ve dvaceti zemích světa. Společnost AŽD, to jsou sice primárně systémy pro železnici, ale věnujeme se také například silniční telematice nebo výrobě elektronových mikroskopů pro našeho partnera, které jsou distribuovány do celého světa.   Pane řediteli, děkuji Vám za rozhovor.   (Rozhovor vedl Petr Bartošík.) (Foto: AŽD)   Dráhy AŽD – kam na výlet Švestková dráha (www.svestkovadraha.cz) je regionální železniční trať vedoucí z Čížkovic přes Třebenice do Obrnic. Dráha se začala stavět roku 1896 a byla otevřena v roce 1898. Přezdívku „švestková“ získala podle švestkových sadů a alejí, které rostly okolo trati. V listopadu 2014 byla trať jednou z pěti tratí, které stát nabídl k prodeji. V roce 2016 ji koupila společnost AŽD Praha. Trať je využívána jako zkušební polygon pro zabezpečovací techniku s využitím satelitních systémů. Společnost AŽD Praha ji před zahájením sezony v roce 2017 výrazně zrekonstruovala, dosadila zabezpečovací zařízení přejezdů i stanic (stanice jsou řízeny z Čížkovic) a ve všech stanicích bylo obnoveno kolejiště. Od roku 2019 zde kromě turistických vlaků začaly jezdit pravidelné spoje v rámci linky U10 Litoměřice horní nádraží – Lovosice – Most. V současné době (červen 2024) je však třeba počítat s omezením provozu: z důvodu sesuvu svahu jezdí v úseku Žalhostice­­–Lovosice náhradní autobusová doprava. Oparenský expres (www.oparenskyexpres.cz) aktuálně jezdí po části více než 120leté trati Lovosice – Teplice v Čechách, konkrétně Lovosice–Chotiměř. Hned za Chotiměří se totiž nachází rozsáhlý sesuv půdy z roku 2013, který poškodil trať i tehdy teprve rozestavěnou dálnici D8. Zatímco dálnice už je v provozu, trať na nákladnou opravu stále čeká. Úsek mezi Lovosicemi a Chotiměří, kde od roku 2020 opět jezdí sezonní víkendové vlaky, je však nejkrásnější částí tratě. Snoubí se zde totiž malebná příroda Oparenského údolí, zajímavé turistické cíle a kilometry atraktivních cyklostezek. Společnost AŽD zde primárně nasazuje jednotky RegioSprinter. V sezoně 2024 zde ve dnech provozu, tedy o víkendech a státních svátcích, vlaky jezdí sedmkrát denně ve dvouhodinovém taktu. První vyjíždí z Litoměřic horního nádraží v 7:14 a poslední z Chotiměře ve 20:08. Kopidlnka (www.kopidlnka.cz) je trať Kopidlno – Dolní Bousov, uvedená do provozu v roce 1882. Osobní doprava na této regionální trati byla vždy poměrně řídká, neboť zde nejsou žádné větší obce. Od prosince 2007 byla osobní doprava mezi Dolním Bousovem a Kopidlnem omezena jen na víkendové spoje, a i ty byly od března 2010 nahrazeny autobusem. V roce 2016 trať zakoupila společnost AŽD s úmyslem vybudovat zde zkušební polygon pro autonomní vlaky. Pravidelná doprava tu zavedena není, ale počítá se s provozem sezonních víkendových vlaků pro turisty; v současné době jejich jízdní řád zatím není k dispozici, ale bude zveřejněn na uvedené webové stránce. (Bk)

Seminář: využití umělé inteligence v průmyslové praxi

Umělá inteligence – je to jen buzzword, nebo opravdu změní náš svět, včetně průmyslu? Jaké je její využití a jaká nebezpečí skrývá? Přijďte o tom diskutovat: Ústav výrobních strojů a zařízení Fakulty strojní ČVUT v Praze ve spolupráci s Českomoravskou společností pro automatizaci pořádají v pondělí 24. 6. 2024 od 9 hodin v budově Českého institutu informatiky, robotiky a kybernetiky ČVUT v Praze – Dejvicích seminář o využití umělé inteligence v průmyslové praxi. Představené příklady budou zahrnovat např. využití AI pro monitorování stavu strojů, v optické kontrole kvality výroby nebo jako základ digitálního asistenta (copilota) pro různé technické úlohy. Osobně se těším na přednášku Yehora Safonova, odborníka na kybernetickou bezpečnost, o tom, jaká nebezpečná stvoření se skrývají pro hladinou systémů generativní umělé inteligence a jak je naivně krmíme svými daty. Diskutovány budou i právní otázky využití umělé inteligence v různých úlohách v průmyslu. Ale hovořit se bude také o využití AI k monitorování stavu strojů nebo při řízení kvality a o průmyslovém copilotu firmy Siemens: využití generativní AI v průmyslové praxi. Po skončení dopolední části bude komentovaná návštěva testbedu CIIRC ČVUT. Akce je určena vývojovým pracovníkům, projektantům a konstruktérům, automatizačním inženýrům, technikům inženýrských firem, integrátorům systémů, vedoucím provozů, technickým ředitelům závodů, manažerům údržby a servisu, ale i středoškolským a vysokoškolským studentům a učitelům. Program a registrační formulář najdete na https://web.rcmt.cvut.cz/rcmt/. (ed)

Umělá inteligence z pohledu regulatorních pravidel

Ústav výrobních strojů a zařízení Fakulty strojní ČVUT v Praze ve spolupráci s Českomoravskou společností pro automatizaci pořádají v pondělí 24. 6. 2024 od 9 hodin v budově Českého institutu informatiky, robotiky a kybernetiky ČVUT v Praze – Dejvicích seminář o využití umělé inteligence v průmyslové praxi. Přednášet na něm bude také Jan Bárta, advokát, který se zabývá problematikou práva v oblasti softwaru, obchodního práva a práva duševního vlastnictví. V rámci své přednášky představí základní pravidla regulace umělé inteligence v podobě nařízení EU zvaného Artificial Intelligence Act (AI Act). Představí základní instituty, rizika i praktické problémy využití umělé inteligence ke komerčním účelům a v průmyslu. Celý program konference a registrační formulář najdete na https://web.rcmt.cvut.cz/rcmt/.   (ed)

Český Innomotics oznamuje změnu ve vedení: novým generálním ředitelem se stal Roman Valný

České zastoupení firmy Innomotics se sídlem v Brně, výrobními závody ve Frenštátě pod Radhoštěm, Mohelnici a Drásově a s pobočkami v Praze a v Ostravě vede od 1. května 2024 Roman Valný (CEO), který v této pozici nahradil Vladimíra Štěpána. Ve své nové roli je Roman Valný zodpovědný za strategický rozvoj společnosti. Roman Valný vstupuje do vedení českého Innomotics s téměř 30letými zkušenostmi z oboru nízkonapěťových motorů, a to nejen na manažerských pozicích. Do tehdejší společnosti Siemens nastoupil již v roce 1995 jako výrobní dělník na elektro zkušebnu a navijárnu výrobního závodu ve Frenštátě pod Radhoštěm. Poté působil v oblasti zákaznického servisu a kvality, podílel se na přípravě celosvětových servisních konceptů pro velké zákazníky a sjednocoval servisní procesy ve výrobních závodech. V roce 2006 převzal vedení oddělení zákaznického servisu pro závody Siemens v České republice, Německu, Číně a Mexiku. Od roku 2013 řídil technologický vývoj frenštátského závodu, později převzal řízení výroby v závodě Siemens v Mohelnici. Od roku 2016 je ředitelem výrobního závodu Siemens, později Innomotics, ve Frenštátě pod Radhoštěm. Pozici generálního ředitele Innomotics Česká republika zastává od 1. května a tuto pozici bude vykonávat spolu s vedením frenštátského závodu. „Vést společnost s téměř čtyřmi tisíci zaměstnanci, zastoupením v šesti českých městech, včetně čtyř výrobních závodů, je nesmírně zodpovědný úkol. Proto na pozici generálního ředitele Innomotics Česká republika vstupuji sice s třicetiletými zkušenostmi v oboru, ale s nesmírnou pokorou a zároveň ambicemi posunout český Innomotics na jeho cestě technologického lídra v segmentu pohonů,“ uvedl Roman Valný. Společnost Innomotics GmbH je přední světový dodavatel elektromotorů a velkých pohonů, který spojuje sílu inženýrských znalostí a špičkové inovace v oblasti elektrických řešení napříč průmyslovými odvětvími a regiony. Společnost Innomotics má své provozní sídlo v německém Norimberku. Zaměstnává přibližně 15 000 lidí po celém světě. Se svými 16 výrobními závody a prodejním a servisním zázemím ve 49 zemích světa působí společnost Innomotics na trhu s dobře vyváženou celosvětovou působností v různých regionech a odvětvích. Další informace jsou k dispozici na adrese www.innomotics.com. Innomotics v České republice navazuje na 120letou tradicí a s čtyřmi tisíci zaměstnanci se řadí mezi významné české zaměstnavatele. Má široký výrobní sortiment od nízkonapěťových po vysokonapěťové elektromotory, motory s osovou výškou 63 až 900 mm, převodové motory a generátory. Nabízí však i vývoj na míru zákazníkovi, včetně nabídky ekologicky úsporných motorů s vysokou účinností. Výrobní závody Innomotics se řadí mezi české provozy s nejvyšší mírou automatizace a digitalizace. Více informací: http://www.innomotics.cz. (ed)

Soutěž Obal roku

Obalový institut SYBA zahajuje nový ročník soutěže Obal roku 2024. Tato událost každoročně hodnotí inovace, kreativitu a udržitelnost v oblasti obalového průmyslu. Soutěž je příležitostí pro designéry a výrobce obalů, aby ukázali své schopnosti v oblasti návrhu obalů a třeba i pomohli zlepšit životní prostředí. Uzávěrka přihlášek je 5. srpna 2024 a ti nejlepší poputují do mezinárodní soutěže WorldStar Packaging Awards. V dnešním světě, kde obaly hrají důležitou roli nejen při ochraně výrobků, ale také při komunikaci značky a ovlivňování spotřebitelských rozhodnutí, je soutěž Obal roku majákem nových trendů a cest. Soutěž vyzývá k účasti společnosti z různých odvětví – potraviny, nápoje, kosmetika, farmacie, spotřební elektronika a dalších. Soutěž Obal roku získala certifikaci od mezinárodní organizace World Packaging Organisation a je vstupní branou k získání ocenění WorldStar Packaging Awards. Slavnostní předání ocenění Obal roku 2024 se uskuteční 17. října 2024 během 12. ročníku kongresu OBALKO v Praze. Více informací o soutěži, kritériích hodnocení a kategoriích naleznou zájemci na webových stránkách www.obalroku.cz. (ed)

Optická detekce vad s podporou AI na výstupní kontrole: český výrobce AI platformy dobývá svět

Ústav výrobních strojů a zařízení Fakulty strojní ČVUT v Praze ve spolupráci s Českomoravskou společností pro automatizaci pořádají v pondělí 24. 6. 2024 od 9 hodin v budově Českého institutu informatiky, robotiky a kybernetiky ČVUT v Praze – Dejvicích seminář o využití umělé inteligence v průmyslové praxi. Na programu je mimo jiné přednáška „Optická detekce vad s podporou AI na výstupní kontrole: český výrobce AI platformy dobývá svět“. Přednášet budou Petr Koutný z firmy QPAG Digital a Zdeněk Neustupa z firmy 24 Vision. Tématem přednášky je využití AI v procesu kontroly a detekce vad vzniklých ve výrobním procesu. Využívá se přitom zařízení, jež je představeno v článku https://automa.cz/Aton/FileRepository/pdf_articles/14714.pdf v prvním čísle letošního roku. Zařízení se dále vyvíjí a doplňuje po hardwarové i softwarové stránce. V přednášce budou uvedeny také technický popis české softwarové platformy pro AI ANNIE a dva příklady optické kontroly s užitím AI z praxe. Celý program konference a registrační formulář najdete na https://web.rcmt.cvut.cz/rcmt/. (Bk)

CEITEC VUT představuje nový multi-GPU výpočetní systém pro pokročilé úlohy strojového učení

Centrum CEITEC VUT v Brně představilo nově instalované výpočetní systémy Nvidia DGX A100 a Nvidia DGX H100, které přinesou nové možnosti ve výzkumu a užití umělé inteligence. Tyto systémy kombinují dvě generace Nvidia DGX a mají výjimečnou výpočetní kapacitu a flexibilitu. Prof. Pavel Václavek, vedoucí výzkumné skupiny Kybernetika a robotika a koordinátor výzkumného programu Průmyslová kybernetika, přístrojová technika a systémová integrace na CEITEC VUT v Brně, zdůrazňuje využití nových systémů v projektech Digitální Evropa, jako je EDIH- Digimat, který je zaměřený na digitalizaci a robotizaci výrobních podniků, a AI TEF AI-Matters, síť testovacích prostředí pro ověřování využití AI v průmyslovém sektoru. „V rámci našich služeb EDIH a TEF poskytujeme firmám možnost experimentovat s AI, učit se a testovat aplikace AI na špičkových systémech, které jsou součástí nově instalovaného superpočítače,“ vysvětluje prof. Václavek. „Umožňujeme tak malým a středním podnikům využívat pokročilé technologie za 100% dotovanou cenu. Naším cílem je také integrovat systém DGX s dalšími součástmi RICAIP Testbed Brno tak, abychom mohli zpracovávat data z výrobních strojů a robotů v reálném čase.“ Nové systémy DGX A100 a DGX H100, každý s osmi propojenými akcelerátory GPU a celkem 640 GB paměti, poskytují výkonné nástroje pro masivně paralelní výpočty, které jsou zásadní pro zpracování velkých datových sad odvozených z dat z výrobní technologie. Tyto dva výpočetní uzly jsou propojeny sítí InfiniBand s přenosovou rychlostí až 200 Gb/s, což zajišťuje rychlou a efektivní komunikaci mezi systémy. Kromě velkého výpočetního výkonu poskytují tyto systémy také robustní softwarovou vrstvu, včetně předinstalovaného a vyladěného prostředí strojového učení, které umožňuje snadnou a rychlou implementaci. Další výhodou je přímé napojení na online databázi nejrozšířenějších AI frameworků a knihoven, umožňující uživatelům snadno stahovat a používat různé softwarové nástroje v kontejnerové podobě, což urychluje vývoj a implementaci aplikací AI. Po instalaci kampusové 5G sítě jde o další přírůstek do infrastruktury RICAIP Testbed Brno v této oblasti. Zařízení Nvidia DGX patří mezi nejvýkonnější sériově vyráběné systémy pro AI a hluboké učení dostupné na globálním trhu. Tyto specializované a výkonné systémy dodala společnost M Computers, certifikovaný partner firmy Nvidia v České republice a východní Evropě. (ed)