Komunita odborníků z obalového průmyslu se 17. a 18. října setká v hotelu Aquapalace Hotel Prague na kongresu Obalko, jehož podtitul je „obalová magie“. Po rekordním ročníku 2023, kdy dorazilo 491 účastníků, slibuje letošní akce inspirativní přednášky a diskuse, stejně jako kombinaci obalových inovací, kreativity a udržitelnosti.V duchu motta kongresu bude jednání zahájeno vystoupením kouzelníka Tomasiana, který se specializuje na mikromagii. Poté vystoupí Paul Jenkins, výkonný ředitel společnosti ThePackHub, poradenské firmy zaměřené na inovace obalů. Představí, které značky a maloobchodníci vedou v kreativních řešeních a jaké jsou aktuální globální trendy. Důraz bude kladen na roli udržitelnosti, která se stává se klíčovou pro každý nový vývoj.Dobrý obal zvyšuje zisk, zatímco špatný může negativně ovlivnit konečný výsledek. To je hlavní východisko prezentace Miroslava Pašky, ředitele pro styk s klienty z agentury Ipsos. Podle této agentury může rozdíl mezi kvalitním a nevhodným obalem ovlivnit prodejní potenciál o až 70 %. Co od obalu očekávají spotřebitelé? Jak vnímají současné trendy, jako jsou nové materiály, inkluzivní design nebo smart packaging? A co udržitelnost, je pro zákazníky důležitá? Prezentovány budou údaje z exkluzivního výzkumu přímo pro kongres Obalko. Dopolední program završí panelová diskuse „Obaly, které svedou: jak získat pozornost spotřebitele“. Své názory budou prezentovat Tomasz Ratajczak (Allegro), Ján Paukovic (The22design), Hana Nováková (Envi – Pak), Tomáš Hejkal (Stock Plzeň-Božkov) a Martin Hejl (Thimm). Během polední pauzy na účastníky čeká BizPack – platforma, která umožňuje rychlá a neformální setkání se zástupci předních firem obalového průmyslu (www.obalko.cz/bizpack).Na odpoledne připravili organizátoři devět případových studií:obaly s rozšířenou realitou (Alena Plzáková, Albi, Martin Muzikář, Thimm),plastové obaly holítek vystřídal svařitelný papír (Jan Vorlíček, Edgewell, Michal Uher, OTK printing & packaging),nové obaly otevřely startupu dveře do velkých řetězců (René Lukosz, Little Luko, Ondřej Hon, Smurfit Westrock),nová linka zvládne balení do malých sáčků i velkých pytlů (Milan Jeřábek, Vafo Praha, Michal Matouš, Viking Mašek),kouzlo smývatelných etiket pro rozvoněné svíčky (Michael Schmidt, Rozvoněno, Dagmar Hleba Víchová, Colognia Press, Vojtěch Rosina, Avery Dennison),jak se proměňuje role obalu v online retailu (Petr Chvojka, Rohlik Group),pivo Bruncvík na regálech posilují nové sekundární obaly (Martina Bočanová, Kaufland Česká republika, Martin Tolar, Mondi Bupak),nová tvář Magnesie: důraz na sílu hořčíku a minimalismus (Karolína Šimonová, Mattoni 1873),konec plastu a polystyrenu v balení koncertních světel (Libor Štreit, Robe lighting, Palo Lezo, Paketo group).Odpolední panelová diskuse se zaměří na to, jak mohou firmy využívat obaly, které splňují nové legislativní požadavky a standardy udržitelnosti. Hlavními tématy budou materiály, moderní obalové technologie a jejich vliv na spotřebitelské trendy. Diskutovat budou Juraj Otta (Tomra Collection Slovakia), Jana Žižková (odbornice na obaly), David Hloušek (Avery Dennison), Petr Šikýř (Eko-kom) a Ivo Benda (Greiner Packaging Slušovice). Po celodenním odborném programu se díky spolupráci organizátora kongresu Obalko, společnosti Atoz Group, a pořadatele soutěže Obal roku, Obalového institutu Syba, uskuteční slavnostní ceremoniál této soutěže. Soutěž zaměřená na obaly je otevřená domácím i zahraničním firmám. Cílem je ohodnotit a propagovat nejlepší inovace v oblasti balení.Dalším bodem programu je Obalový Business Mixer, kde se opět představí kouzelník Tomasiano a účastníci budou mít příležitost navázat kontakty a neformálně sdílet zkušenosti a názory.Kořením kongresu Obalko jsou exkurze, jež se konají druhý kongresový den a nabízejí příležitost nahlédnout, jak se „balení opravdu dělá“. Pro sekci Balení v praxi jsou letos ohlášeny čtyři exkurze.Plzeňský Prazdroj zprovoznil ve svém pivovaru automatickou třídicí linku na skleněné vratné lahve, jedinou svého druhu v České republice. Dokáže strojově oddělit lahve vlastních značek od těch od jiných výrobců a identifikovat poškozené kusy i přepravky. Během jedné hodiny zpracuje 4 050 přepravek, což odpovídá 81 000 lahví. Součástí prohlídky bude i nová automatizovaná stáčecí linka. Plzeňský Prazdroj oznámil, že od příštího roku budou všechny skleněné lahve pro český trh vratné. Prohlídku povede Tomáš Sedláček, vedoucí řízení a vývoje logistiky CZ/SK společnosti Plzeňský Prazdroj.Firma Euromedia Group otevřela nové distribuční centrum ve Stochově, které obsahuje automatické balicí zařízení Cartonwrap od CMC Packaging. Dokáže automaticky vyrobit krabice na míru s rychlostí 650–750 kusů za hodinu. Distribuční centrum také disponuje robotický sklad Autostore pro 65 000 plastových přepravek. Komentovaná prohlídka bude v podání Kamila Kidoně, ředitele logistiky společnosti Euromedia Group.Hlavní závod společnosti PepsiCo, nacházející se od roku 1994 v Kolbenově ulici v Praze-Hloubětíně, vyrábí nápoje nejen pro český trh, ale také pro Slovensko a Maďarsko. Provoz zahrnuje stáčírnu, laboratoř a sklad. Účastníci exkurze nahlédnou do výroby, plnění a balení, které probíhá na šesti různých strojích. Nápoje se standardně plní do lahví vyfukovaných z virgin PET, přičemž závod přechází na rPET v souladu s novou legislativou. Lego Group působí v České republice od roku 2000, kdy byl položen základní kámen pro továrnu v kladenské průmyslové zóně. Dnes je to jeden z pěti výrobních závodů společnosti a hraje klíčovou roli v evropském výrobním řetězci s dalšími závody v Dánsku a Maďarsku. V Kladně se provádí dekorace a zpracování elementů, balení kostiček do sáčků a kompletace celých stavebnic. Továrna také zahrnuje výrobu modelů. V současnosti zde pracuje přibližně 3 300 zaměstnanců na ploše 124 000 m2. Kongres Obalko se zaměřuje na vzdělávání a sdílení znalostí z praxí osvědčených projektů. Účast pro výrobce a distributory baleného zboží je zdarma. Registrace probíhá na webových stránkách www.obalko.cz.(ed)