Aktuální vydání

celé číslo

11

2019

Využití robotů, dopravníků a manipulační techniky ve výrobních linkách

Průmyslové a servisní roboty

celé číslo

Přehled aktualit

Průzkum Acronis: s ransomwarem se setkává stále více českých podniků

Společnost Acronis uvedla, že podle lokálního průzkumu provedeného mezi účastníky konferencí Acronis Roadshow v Praze a Ostravě zmínilo 29 % podnikových uživatelů ransomwarové útoky jako hlavní příčinu ztráty dat v organizaci, což je o 12 procentních bodů více než vloni. Přestože 90 % českých organizací již zálohuje na pravidelné bázi a mnoho z nich i pravidelně testuje obnovu, úspěšných ransomwarových útoků stále přibývá. „Ransomwarový útok provedený s pomocí tzv. spear phishingu dnes zvládne realizovat i patnáctiletý uživatel,“ uvedl na konferenci Aleš Hok, obchodní manažer řešení Acronis ve společnosti Zebra systems. „S pomocí cíleného podvrženého e-mailu jsou útočníci schopni se s minimálními náklady dostat do firemních systémů, zašifrovat data i jejich zálohy a následně úspěšně vydírat. Samotné zálohování již k ochraně dat nestačí, je třeba doplnit proaktivní ochranu před ransomwarovými útoky, která je schopná zastavit nákazu dřív, než napáchá škody.“  Z průzkumu, který Acronis na zákaznických konferencích provedl, vyplývá: 62 % respondentů uvedlo, že jejich organizace pravidelně zálohuje, 26 % navíc testuje obnovu a další 2 % využívá i funkci disaster recovery systémů; jen 10 % zálohuje jen občas; 57 % podniků zažilo v důsledku výpadku systémů ztrátu dat, z toho 24 % vícekrát; ransomware je hlavní příčinou ztráty firemních dat pro 29 % respondentů (vloni 17 %), nejvíce je stále na vině selhání hardwaru (69 %) a lidská chyba (44 %);79 % respondentů by nejvíce přivítalo doplnit své zálohovací řešení o funkci ochrany proti ransomwaru, 40 % o funkci disaster recovery a 31 % o funkci potvrzení pravosti dat. „Tradiční zálohování je již zastaralé. Aby byly organizace schopné čelit rizikům moderní doby, musejí začít spoléhat na ucelenou kybernetickou ochranu,“ řekl Zdeněk Bínek, zodpovědný za prodej řešení Acronis v České republice a na Slovensku. „Již nezáleží jen na samotném zabezpečení dat, ale podniky se také musejí chránit před jejich nedostupností, zfalšováním či porušením soukromí. Proto mají naši zákazníci stále větší zájem o řešení, jako je například Acronis Cyber Backup, postavené na pěti vektorech kybernetické ochrany, které zahrnují bezpečí, dostupnost, soukromí, autenticitu a zabezpečení dat.“ Video z konferencí Acronis Roadshow 2019 lze nalézt zde: https://youtu.be/K5OUh_GNCgA (ed)

Emerson převzal divizi Intelligent Platforms společnosti General Electric

Emerson jako přední firma v oblasti distribuovaných řídicích systémů (DCS) pro automatizaci spojitých průmyslových provozů (chemie, petrochemie apod.) proniká akvizicí Intelligent Platforms do hybridních a zejména diskrétních odvětví, pro která je charakteristické řízení výrobních linek a jednotlivých strojů. Získá tím lepší postavení v takových oborech, jako jsou těžba surovin, life science, potravinářství a balicí technika. Svým klientům nyní nabídne širší možnosti řízení a optimalizaci jejich výrobních činností. Divize Intelligent Platforms společnosti General Electric se sídlem v Charlottesville (USA) má přibližně 650 zaměstnanců po celém světě a v roce 2017 dosáhla obrat 210 milionů dolarů. Více než 25 let působí v oblasti průmyslové automatizace, konkrétně oborech řízení strojů, průmyslových počítačů, modulů vstupů/výstupů (I/O) a síťových zařízení, projektových a integrační služeb  a další hardwarových a softwarových řešení. Společnost Emerson zahrne do své nabídky portfolio řídících systémů, připojitelných na cloud, a zařízení pro chytré výrobní závody divize Intelligent Platforms. Tato řídicí technika bude začleněna do digitálního prostředí Plantweb™ společnosti Emerson. Díky tomu, že vedle svých distribuovaných řídicích systémů (DCS) bude mít nyní Emerson v nabídce řídicí techniku (PLC, IPC I/O moduly apod.) od Intelligent Platforms, budou mít zákazníci možnost propojit své „automatizované ostrůvky“ a ještě více zlepšit provozní výkony, bezpečnost a spolehlivost. „Divize Intelligent Platforms přináší konsolidované portfolio produktů důležité pro naše cílové trhy, společně s významnou instalovanou bází“, prohlásil Lal Karsanbhai, výkonný prezident společnosti Emerson Automation Solutions.   (ev)

Konference ARaP

Konference  ARaP (Automatizace, Regulace a Procesy), určená automatizačním technikům v nejrůznějších úlohách a pozicí, se koná na Fakultě strojní ČVUT v Praze–Dejvicích 19. a 20. listopadu 2019. Na konferenci se zajímavým programem k tématu „Automatizace procesů v průmyslu a energetice z pohledu Industry 4.0 / IIoT“ se lze ještě přihlásit, sice už bez referátu, ale ještě s možnostmi prezentovat firmu a získat cenné poznatky o nových trendech v této oblasti. Přihláška je k dispozici na webových stránkách konference www.arap.cz, kde získáte nejenom informaci o podmínkách účasti, ale i úplný seznam přednášejících s názvy a abstrakty referátů. (ed)

Sdílení zkušeností při zavádění digitalizace do malých a středních výrobních firem

Seminář Sdílení zkušeností při zavádění digitálních technologií do malých a středních výrobních firem se uskuteční ve čtvrtek 21. listopadu 2019 od 13:00 do 17:30 v centru INTEMAC v Kuřimi. Akci pořádá centrum výzkumu, vývoje a pokročilých technologií INTEMAC, se svými přednáškami zde dále vystoupí majitelé výrobních firem, zástupci průmyslových společností a experti programu DIGIMAT. Akce je přínosná hlavně pro strojírenské a výrobní firmy, které mají zájem o implementaci nových řešení a získání nových konkurenčních výhod. Na příkladu konkrétních firem bude ukázáno, jak digitalizaci do firmy zavádět, na co si dát pozor, na co nezapomenout. Pro zájemce o konkrétní řešení je připraven program DIGIMAT, který firmám pomáhá s prvními kroky implementace. Program je financován z prostředků JMK, účast v něm je tedy pro malé a střední výrobní firmy z Jihomoravského kraje zdarma. Program semináře včetně časového harmonogramu, podrobnějších informací a odkazu na registraci je zde: https://www.dih-digimat.cz/kalendar-akci/sdileni-zkusenosti-pri-zavadeni-digitalnich-technologii-do-vyrobnich-firem/ (ed)

Pokročilé technologie v řízení a rozvoji českých měst a obcí

Seminář Pokročilé technologie v řízení a rozvoji českých měst a obcí se uskuteční ve čtvrtek 5. prosince 2019 (8:45 až 16:00) v prostorách budovy G Technické univerzity v Liberci (Studentská 2). Vstup je zdarma. Navazuje na seminář Chytré technologie, který se letos v lednu rovněž konal na půdě Technické univerzity v Liberci (TUL). Organizuje jej Národní klastrová asociace ve spolupráci s Fakultou mechatroniky, informatiky a mezioborových studií, Fakultou strojní a Fakultou umění a architektury TUL. Seminář je určen především pro zastupitele a vedoucí představitele měst a obcí, odborů strategického rozvoje měst a firem, výzkumných institucí, škol a pracovníkům IT. Podrobný program semináře a možnost přihlásit se je na adrese: http://nca.cz/cs/pokrocile-technologie-v-rizeni-ceskym-mest-a-obci. Účastníci semináře budou seznámeni s nově připravovanou akreditací studijní specializace Chytré technologie, na které se podílejí všechny tři uvedené fakulty TUL. (šm)

Soutěž KyberRobot 2020

Již třináctý ročník soutěže KyberRobot se bude konat v sobotu 25. ledna 2020 v prostorách budovy G Technické univerzity v Liberci. Uskuteční se pod záštitou děkana Fakulty mechatroniky, informatiky a mezioborových studií TUL prof. Zdeňka Plívy. Organizačním garantem je Ing. Miloš Hernych (milos.hernych@tul.cz). Soutěž je určena žákům základních a středních škol. Smyslem soutěže je podpořit kreativní myšlení a konstrukční schopnosti mladé generace a vytvořit příležitost pro setkávání nejenom dětí a mládeže se zájmem o robotiku, ale i pedagogů všech stupňů škol, vedoucích zájmových kroužků a rodičů. Zúčastnit se mohou maximálně tříčlenné týmy. Soutěž má dvě témata: Robot, pomocník lidí a Autonomní robot, záchranář. Soutěží se ve dvou kategoriích: žáci do patnácti let a žáci do devatenácti let. Soutěže se může zúčastnit i několik týmů ze stejné školy či zájmové organizace nebo stejný tým s několika sestavami ve stejné nebo několika kategoriích. Více informací o soutěži, pravidlech a přihlašovací formulář lze nalézt na webové stránce: http://kyberrobot.tul.cz/. Jako každoročně se bude soutěžit o hodnotné věcné i finanční ceny. Každý účastník obdrží dárkovou sadu. Účast v soutěži je bezplatná. Termín uzávěrky registrací je 11. ledna 2020. Nezávazně je možné se zaregistrovat již nyní na adrese: https://forms.gle/2xRMAMiMiSsv1tL58. Pro dotazy a požadavky na organizační a technické zajištění je určena e-mailová adresa kyberrobot@tul.cz. (šm)

Oracle 25 let na českém trhu

Již čtvrtstoletí působí na českém trhu pobočka společnosti Oracle. Od svého vzniku v roce 1977 v Kalifornii (USA) je firma Oracle známá především svým databázovým softwarem. Spektrum produktů této společnosti je však daleko širší – poskytuje také cloudová řešení, podnikové řídicí systémy kategorie (ERP), software pro personalistiku (HCM), a podnikové zákaznické systémy (CRM) a software pro automatizace dodavatelského řetězce (SCM).Obr. 1. Oracle Czech sídlí v moderníchg budovách, které byly postaveny v areálu bývalé Waltrovky v Praze-JInonicích „Databáze a Oracle zůstávají z minulosti ve vnímání lidí téměř jako synonyma. Věřím, že brzy budou naši zákazníci chápat i další spojení, a to Oracle a cloud. Prakticky všechny naše produkty a řešení nabízíme jak pro provoz na infrastruktuře zákazníka, tak i v podobě cloudových služeb. Právě cloud z našeho pohledu představuje budoucnost podnikového IT. Těšíme se na další roky na českém trhu i úspěchy našich zákazníků,“ říká ředitelka Oracle Czech, Renata Dvořáková. Za čtvrtstoletí se pobočka Oracle Czech rozrostla z původních pěti zaměstnanců na dnešních 1 800 zaměstnanců, kteří sídlí v pražských Jinonicích a v centru Brna a českým zákazníkům nabízejí stovky produktů a služeb Oracle. Kromě obchodníků, konzultantů a expertů na technickou podporu má české zastoupení i vývojová centra v Praze a v Brně. V tomto roce Oracle rozšiřuje svou nabídku o nové služby a řešení. Především je to autonomní databáze, Oracle Autonomous Database, která se obejde bez ruční správy. Nově je k dispozici zcela zdarma v rámci cloudové nabídky Oracle Cloud Free Tier, jejíž součástí jsou rovněž bezplatné a časově neomezené služby Oracle Always Free. Nové funkce této autonomní databáze, především umělá inteligence a strojové učení, prorůstají do celého portfolia cloudových služeb Oracle, např. do aplikací poskytovaných v cloudu v režimu SaaS (software jako služba). Systém pro plánování podnikových zdrojů (ERP) tak nyní díky umělé inteligenci dokáže lépe automaticky rozpoznávat dokumenty. Strojové učení zase umožňuje systému naučit se rozpoznávat formát, v němž posílají obchodní partneři své finanční informace, zvládne se přizpůsobit změnám těchto formátů i vstupu nových partnerů do firemního ekosystému. Společnost Oracle také rozšířila partnerství s firmou VMware s cílem usnadnit zákazníkům migraci podnikového softwaru do cloudu. Zákazníci budou v rámci svých strategií pro hybridní cloudy moci provozovat řešení VMware Cloud Foundation na Oracle Cloud Infrastructure. Novinkou je i velmi výkonná a rychlá verze databázového stroje Oracle Exadata Database Machine X8M, který integruje perzistentní paměť a konvergovaný Ethernet. (ev)

Šestnácté fórum Log-In

Fórum Log-In je původní součástí celoročního multikanálového projektu Log-In vytvořeného pro podporu inovací v logistice v České republice. Cílem fóra, které se konalo poprvé v roce 2004, je zacílit pozornost na řešení, projekty a produkty na českém logistickém trhu a tím inspirovat profesionály v oboru k inovaci logistiky v jejich podnicích. Odborný program se skládá ze čtyř typů prezentací: inspirativní přednášky od řečníků z logistického průmyslu i mimo něj,případové studie logistických projektů,příklady produktů a služeb dostupných na trhu,panelové diskuze, které se zabývají otázkami a problémy na logistickém trhu. Jedním z klíčových řečníků bude podnikatel Martin Hausenblas, spoluzakladatel společnost Adler Czech, která je výrobcem a vývozcem reklamního textilu. Jeho dlouhodobý zájem o téma udržitelné dopravy ho přivedl ke spuštění populární aplikace Liftago, která propojuje pasažéry přímo s řidiči taxíků. Martin Hausenblas ale nebude hovořit ani o reklamním textilu, ani o aplikaci Liftago, ale o hybridním fotovoltaickém systému systém s baterií a kogenerační jednotkou v logistickém centru Adler Czech Ostrava. Mezi partnery fóra je také společnost Anasoft, která zde je své přednášce představí využití digitálních dvojčat při vnitropodnikovém zásobování a agilním řízení materiálových toků. Vnitropodniková logistika je jedním z oborů, kde se koncepce digitalizace výroby mohou uplatnit velmi výrazně a s krátkou dobou návratnosti investic. Letošní ročník se uskuteční 21. listopadu ve zbrusu novém kongresovém centru O2 Universum v Praze 8. Fórum Log-In bude mít tu čest být jednou z prvních konferencí pořádaných v tomto centru. Přihláška: https://www.log-in.cz/registrace/.   (Bk)

Schunk pomáhá

Doménou firmy Schunk jsou konstrukční a výrobní činnosti. Přichází s četnými projekty a nápady, jak zjednodušit, zefektivnit a zrychlit výrobu svých zákazníků. To je posláním a hnacím motorem této firmy. Přesahem těchto technických projektů je zapojení společnosti Schunk do různých sociálních programů. K tomu firmu vede ohled k lidem postiženým různými zdravotními komplikacemi, omezení, nebo těm, které potkal nelehký osud během života. Mateřská firma v Německu se například zapojuje do podpory rodin s těžce nemocnými dětmi a stará se o zavádění autonomního robota Friend jako pomocníka v rodinách. V rámci svého firemního projektu posílá Schunk všechny své učně na 14 dní do sociálních a podpůrných zařízeních, aby tam pomáhali s péčí o fyzicky nebo duševně nemocné. Od roku 2011 podporuje Schunk formou externí výuky školu Kaywald pro fyzicky a duševně postižené osoby. Pomáhá také se začleňováním studentů této školy do každodenních činností a do různých projektů. Ani česká pobočka Schunk Intec s. r.o. se sídlem v Brně nezůstává pozadu. Po 13 letech působení na českém trhu se rozhodla podpořit některé organizace, které pomáhají našim spoluobčanům. Aby měla pomoc smysl, vybírala firma pečlivě mezi různými organizacemi, spolky, nadacemi. Nakonec se rozhodla podporovat tři organizace. První z nich je Nadace Dobrý anděl, která pomáhá rodinám s dětmi, které se vlivem vážné nemoci dostaly do těžké situace. Další je nadační fond Kapka naděje, který přispívá k záchraně dětských pacientů s poruchou krvetvorby, nádorovými onemocněními a těch, jejichž léčba vyžaduje transplantaci kostní dřeně. A do třetice jde o Nadaci Charty 77, jejíž nejznámější aktivitou je Konto Bariéry. Jeho cílem je zlepšení života handicapovaných spoluobčanů a jejich plnohodnotné zapojení do společnosti. Brněnská firma Schunk Intec zahájila dlouhodobou spolupráci s uvedenou trojicí organizací a bude ji podle svých možností prohlubovat. (Schunk)

Souběh veletrhů For Pasiv a For Wood v roce 2020 rozšíří For Therm

Po rekordním úspěchu letošních veletrhů For Pasiv a For Wood k nim bude v následující sezóně doplněna třetí akce související s nízkoenergetickými stavbami a dotačními tituly. Veletrh For Therm představí poprvé široké veřejnosti informace, novinky i trendy z oblasti krbů, kamen a kotlů. Nový koncept souběhu se koná ve dnech 6. až 8. února 2020 v PVA Expo Praha v Letňanech. Zatímco v únoru 2019 se souběh veletrhů For Pasiv a For Wood dočkal rekordní velikosti a přilákal do Letňan více než 25 tisíc návštěvníků, v následující sezóně 2020 bude ještě větší, a to o For Therm. Organizátoři se rozhodli vyjít vstříc návštěvníkům z řad široké veřejnosti zajímajícím se o stále větší sortiment, ale také vystavovatelům, pro které veletrh tohoto zaměření v daném termínu v hlavním městě Česka chybí. „Krby, kamna i kotle mají své místo v dotačních titulech, ale také úzce souvisejí s novými trendy stavebnictví. Jsou ideálním doplňkem již tradiční kombinace zmiňovaných akcí, které se zabývají nízkoenergetickými, pasivními, nulovými stavbami a dřevostavbami. Veletrh For Therm představí návštěvníkům z řad laiků klíčové informace, rady i novinky z oblasti vytápění tuhými palivy a biomasou,“ řekl Matěj Chvojka, ředitel OT stavebnictví společnosti ABF. Informace i produkty, které mohou návštěvníci v Letňanech získat, se tak významně rozšíří. Více na: www.forpasiv.cz. (ed)