Aktuální vydání

celé číslo

08

2024

Automatizace v potravinářství a farmacii

Měření a regulace průtoku, čerpadla

celé číslo

Z digitální éry k inteligentnímu podnikání – konference SAP NOW

Společnost SAP uspořádala v září konferenci pro zákazníky a partnery s názvem SAP NOW Week 2018. Nový koncept SAP NOW nahradil dosavadní SAP Forum a v rámci hlavního tématu, kterým bylo inteligentní podnikání, se zaměřil na šest velkých oblastí: informační systémy, finance, obchod a marketing, logistiku a výrobu, lidské zdroje a veřejnou správu. 

Hlavním cílem SAP je od samého počátku pomáhat zákazníkům v jejich podnikání. V 70. letech 20. století zjednodušila společnost průmyslovou automatizaci díky plánovacímu softwaru, v 90. letech vyvinula v době automatizace obchodních procesů a rozšíření internetu ve firmách SAP R/3 pro plánování podnikových zdrojů a umožnila tak zákazníkům propojení mezi ústředím a jednotlivými pobočkami a v posledních deseti letech dominující digitální transformace poskytuje firmám prostřednictvím platformy SAP HANA širokou nabídku cloudových podnikových aplikací. Nyní, když už jsou metody jako umělá inteligence, strojové učení, internet věcí a pokročilé analytické nástroje rozšířené, chce SAP zákazníkům pomoci stát se inteligentním podnikem.

„Posledních dvacet let dochází k masové adopci cloudu a mobilních technologií, a firmy tak generují obrovské množství velkých dat, které ale ve většině případů nedokážou efektivně využít. Inteligentní podnikání našim zákazníkům umožní přesměrovat pracovní síly, které se budou moci soustředit na zákaznickou zkušenost, nové obchodní modely a navyšování příjmů a hodnoty firmy. Tím zároveň uspokojí potřebu zaměstnanců po smysluplné náplni práce a umožní jim učit se novým schopnostem a zároveň se přímo podílet na výsledcích firmy, čímž posílí jejich celkové zapojení a angažovanost,“ okomentovala současný vývoj Hana Součková, generální ředitelka SAP ČR, a dodala: „Cílem konference SAP NOW Week 2018 bylo tyto možnosti fyzicky ukázat našim zákazníkům na českém trhu a inspirovat je ke konkrétnímu využití chytrých technologií a našich ucelených řešení tak, aby se mohli stát inteligentním podnikem.“

Inteligentní podnikání se vyznačuje třemi klíčovými schopnostmi:

  • shromažďování a propojování dat a rozpoznávání dosud nepovšimnutých vzorců,
  • simulování dopadů potenciálních možností a efektivní směrování zdrojů,
  • mimořádně rychlá reakce na změny trhu i interního firemního systému a přeorientování obchodních procesů tak, aby směřovaly k co nejlepším výsledkům pro koncové zákazníky.

Výsledkem implementace inteligentního podnikání je potom více zdrojů a větší odbornost zaměstnanců, zajištění spokojenosti zákazníků, nové obchodní modely a zpeněžení dat díky jejich vhodnému využití.

Během akce SAP NOW Week 2018 si mohli zákazníci možnosti a dopady inteligentního podnikání prohlédnout také v interaktivním kamionu, který společnost SAP přivezla do Prahy v rámci evropské tour. Pojízdná laboratoř na čtrnácti kolech byla umístěna u stadionu Eden Arena a nabídla 360° zážitek s dotykovou stěnou, hlasovým ovládáním a živými ukázkami.

Na konferenci nechyběly ani workshopy zaměřené na praxi věnované uživatelskému rozhraní SAP Fiori, vedené týmem vývojové laboratoře SAP Labs Česká republika, stejně jako ukázky nejrůznějších řešení SAP. Kromě českých expertů na informační systémy, finance, lidské zdroje, marketing, průmysl a další odvětví vystoupili rovněž zahraniční hosté, včetně Dagmar Zoderové, regionální ředitelky pro SAP Cloud Platform, Philippa Zielkeho, finančního ředitele SAP pro region CEE, nebo Marka de Bruijna, marketingového ředitele SAP pro region EMEA. 

The Intelligent Enterprise Tour – inovace na kolech

Kamion o délce 16,5 m a hmotnosti 25 t (obr. 1) je pojízdnou laboratoří na čtrnácti kolech, plnou inspirativních ukázek, které vycházejí z referenčních obchodních scénářů. Díky dotykové stěně, možnosti ovládání hlasem a živým ukázkám poskytuje interaktivní 360° zážitek. Návštěvníkům tak umožňuje jednoduše pochopit, jak mohou blockchain, internet věcí, strojové učení a další pomoci firmám v inteligentním podnikání.

„V kamionu jsme přivezli ukázky využití nových technologií přímo k českým zákazníkům. Ti tak mohou názorně vidět, jak přesně jim naše řešení dokážou pomoci v jejich podnikání napříč nejrůznějšími průmyslovými odvětvími. Zákazník potom může spolu s kolegy z inovační laboratoře vyvinout prototyp řešení pro svůj konkrétní případ, a to za pouhých pět dnů. Díky tomu velmi rychle uvidí dopady adopce nových technologií, ještě než dané řešení naimplementuje,“ vysvětluje přínos kamionu Peter Demuth, ředitel pre-sales department SAP ČR a SAP Slovensko.

V kamionu se nachází kompletní replika projektu SAP City, jehož originál je v německé centrále SAP ve Walldorfu. Pojízdná replika umožňuje ukázat využití projektu širokému obecenstvu v evropských městech, do kterých postupně míří. Jedním ze scénářů je řídicí, analytický a monitorovací systém městské infrastruktury SAP SmartCity, který zahrnuje osvětlení, veřejnou WiFi, nabíjecí stanice elektromobilů, „chytré lavičky“ a další techniku pro řízení infrastruktury města a zpříjemnění života jeho obyvatelům.

„Podle našeho nedávného průzkumu zaměřeného na malé a střední podniky budou firmy ještě více zvyšovat své investice do technologií. Právě kamion, který do Prahy společnost SAP přivezla, je praktickou a originální pomůckou k rychlejší adaptaci nových řešení,“ konstatuje Irena Bartoňová Pálková, viceprezidentka Hospodářské komory ČR.

„S rostoucí dostupností technologií je důležité umět vysvětlit a názorně ukázat, co vlastně přinášejí a v čem dokážou pomoci. Proto chceme zákazníkům zprostředkovat možnost si tyto novinky na vlastní kůži odzkoušet. Cílem celé konference SAP NOW je, aby si z ní hosté odnesli velkou dávku inspirace pro využití chytrých technologií přímo pro jejich byznys,“ řekla Hana Součková, generální ředitelka SAP ČR.

Přes osm stovek hostů se během čtyřdenní konference, probíhající v budově Metronom Business Center v Praze, zúčastnilo více než sedmdesáti přednášek českých i zahraničních odborníků a seznámilo se s třemi desítkami ukázek a simulací obchodních scénářů.

Společnost SAP se na českém trhu pohybuje již šestnáct let a se svými více než 2 500 zaměstnanci obsluhuje přes 1 300 zákazníků. Zájem posluchačů potvrdil, že řešení SAP i nadále budí velký zájem a představují nedílnou součást aktivit spojených s procesy 4.0. 

Radim Adam

Obr. 1. SAP – prezentační kamion v Praze