Článek ve formátu PDF je možné stáhnout
zde.
Pandemie covidu slábne, nastává oživení hospodářství a také s ním neodmyslitelně spjatých veletržních aktivit. Bylo to vidět i na veletrhu Fachpack, který se konal ve dnech 28. až 30. září v Norimberku.
Fachpack je veletrh balení a balicích strojů a tři dny byly plné novinek a inovací, a především nelíčeného uspokojení, že je možné se opět sejít tváří v tvář – i když zatím s respirátory a dalšími hygienickými omezeními. Ta byla v Norimberku přísně vyžadována a pečlivě dodržována, v zájmu návštěvníků i vystavovatelů.
Trochu statistiky: na veletrhu bylo 788 vystavovatelů z 33 zemí, přibližně 24 000 odborných návštěvníků, z toho přibližně třetina ze zahraničí – z Rakouska, Švýcarska, Itálie, Nizozemska, Turecka a Česka. Zájem byl také o 101 přednášek doprovodného programu – ty je možné po registraci na myFachpack zhlédnout ze záznamu až do konce roku.
Pořadatelé i vystavovatelé přiznávají, že tak velký zájem návštěvníků v době, která má k normálu ještě daleko, ani nečekali. „Jsem vyčerpaná, ale šťastná,“ shrnula svůj dojem z veletrhu Heike Slottaová, výkonná ředitelka veletrhů společnosti NürnbergMesse.
Podrobnější členění struktury návštěvníků najdou zájemci na webu veletrhu, zde uveďme jen klíčové obory, z nichž pocházejí: potravinářství (včetně výroby nápojů), farmaceutický průmysl, výroba kosmetiky, chemický průmysl, výroba elektroniky a automobilový průmysl.
Jaká byla hlavní témata veletrhu? Obor balení prochází zásadními proměnami. Stále větší důraz je kladen na udržitelnou výrobu obalů a jejich recyklaci v rámci cirkulárního hospodářství. Udržitelnost a ohleduplnost balení k životnímu prostředí byly hlavní témata celého veletrhu i speciálně zaměřené přehlídky.
Další změny přicházejí s rozvojem e-commerce ve spotřební i průmyslové sféře. Mění se způsoby nakupování, spotřebitelé stále častěji místo obchodů navštěvují e-shopy. Tento trend urychlila opatření proti covidu, ale u některých zákazníků a některých druhů zboží obliba nakupování na internetu zůstane trvalá. Tomu je nutné přizpůsobit i balení zboží.
Dalším trendem je zajištění dohledatelnosti a bezpečnosti výrobků. Chytrý obal musí být nejen funkční a atraktivní, ale zákazník se z něj musí dozvědět co nejvíce o původu zboží a jeho složení. Platí to zejména pro potraviny, ale také pro léky, kde je tzv. serializace jako ochrana léků proti padělání povinná ze zákona již od roku 2019.
Stále častěji se balí malosériové produkty. Sezónní a lokální výrobky, speciální série mobilních telefonů či kosmetických přípravků nebo vánoční balení potravinových doplňků – to vše je třeba funkčně, atraktivně a chytře zabalit. Velké požadavky na flexibilitu balicích strojů a časté změny sortimentu u balicích strojů a linek jako relativně složitých zařízení pomáhá zajistit standardizace modulů a digitalizace jejich rozhraní. Ta kromě flexibility poskytuje i lepší přehled o stavu zařízení a usnadňuje údržbu.
Z našeho oboru se v balicích strojích uplatňují mnohé snímače a spínače, včetně bezpečnostních, čtečky optických kódů i RFID, řízené pohony elektrické, pneumatické i hydraulické, kamery a systémy strojového vidění pro kontrolu kvality, dopravníky, manipulátory, roboty, autonomní vozíky atd. Na veletrhu proto byli zastoupeni i výrobci této techniky – soustředění do Packaging Valley v nové hale 3C (obr. 1).
Veletrh FachPack 2022 je plánován na 27. až 29. září.
Petr Bartošík
Obr. 1. Packaging Valley: v nové hale 3C byli soustředěni výrobci a integrátoři automatizační techniky a robotů
Obr. 2. Také na přednáškových fórech bylo třeba dodržovat rozestupy