Článek ve formátu PDF je možné stáhnout
zde.
Klasické varianty nápojů spotřebitelům jednoznačně nestačí. Takzvané řemeslné nebo farmářské nápoje (craft drinks) lze nyní najít v každém segmentu: nealkoholických nápojů, piva, vína i lihovin. Vedle velkých koncernů se tak na trhu etabluje mnoho středních, malých i velmi malých podniků, jejichž deklarovaným cílem je kvalita a rozmanitost. Zanedlouho se evropští specialisté na nápoje opět sjedou k návštěvě Norimberku a budou hovořit o trendech a novinkách. Od 8. do 10. listopadu 2016 se tam totiž uskuteční veletrh BrauBeviale 2016. Představí se zde firmy působící v celém výrobním řetězci nápojů: od vhodných surovin přes efektivní technologická zařízení až po logistiku a marketing.
Soft drinks: nejpopulárnější nápoje na celém světě
Ze všech kategorií nápojů stojí v čele nealkoholické nápoje (soft drinks). V roce 2015 jich jeden člověk vypil v průměru 97 l (všechny statistické údaje, není-li uvedeno jinak, jsou od společnosti Canadean). Balené vody v tomto segmentu poprvé překonaly sycené nápoje. Důvod lze spatřovat ve všeobecném trendu ve výživě. Stále více spotřebitelů dbá na zdravé stravování, což s sebou nese také menší konzumaci cukrů.
Velký potenciál v oblasti balené vody nadále nabízejí rozvojové země. S přibližně 11 % zaznamenal i v roce 2015 nejvyšší nárůst asijský prostor. V západní Evropě spotřeba balené vody v poslední době v absolutních číslech stagnuje. Roste ale obliba „prémiových“ vod s obsahem minerálů, vitamínů či proteinů – např. Recovery Water z USA, která má stimulovat přirozený proces regenerace těla. Rostoucí je také obliba přírodních minerálních vod, neperlivých nebo jemně perlivých.
Spotřeba džusů a nektarů vykazuje geograficky rozdílné tendence: zatímco v Asii a Africe spotřeba stále ještě roste, v Evropě a USA klesá. Daří se jen kvalitním čerstvým džusům a šťávám (smoothies). Místo přídavku konzervantů se začínají objevovat mražené džusy v sáčku.
Alkoholické nápoje
Z alkoholických nápojů roste zejména spotřeba piva a cidrů. Naopak se nedaří míchaným nápojům z piva. Ve spotřebě piva má velký potenciál zejména Asie a Afrika. Evropa i Amerika se od unifikovaných výčepních piv vracejí k řemeslným ležákům a speciálům z malých místních pivovarů – craft beers. Zatímco v Evropě a Americe je spotřeba vína stále velmi vysoká, ve větší části Afriky je víno v podstatě neznámý nápoj. V poslední době výrazně roste poptávka po vínu v Číně.
Také v oblasti lihovin vzrůstá obliba „řemeslných“ destilátů – kromě produktu jako takového se prodává i jeho „příběh“. Velká spotřeba lihovin zejména v postsovětských zemích (Pobaltí, Ukrajina, Moldávie, Polsko, Rusko, Slovensko, ale i Česko) je však závažný celospolečenský problém.
Balení nápojů
Otázka balení se objevuje stále znovu napříč všemi nápojovými segmenty. Tradičně jde o to, zda stáčet do plechovek, skla, nebo PET. Poslední dobou se v nápojovém průmyslu stále častěji diskutuje také o sáčkovém balení. Sáčky jsou lehké, snadno se přepravují a jsou pohodlné pro spotřebitele. V případě vody je preferovaným balením stále láhev – zejména z PET. Džusy a nektary se nejčastěji balí do kartonu, přičemž následuje PET. Renesanci zejména u řemeslně vyráběných výrobků momentálně zažívají plechovky a skleněné láhve.
Pokud jde o téma balení nápojů, veletrh BrauBeviale prezentuje rozmanitou nabídku: od obalových materiálů a balicích linek přes sekundární balicí stroje až po uzávěrové systémy. Speciální přehlídka PET@BrauBeviale navíc nabízí přehled technologií pro výrobu, plnění a recyklaci lahví z PET.
(Bk)
Obr. 1. Součástí veletrhu BrauBeviale je i prezentace měřicí a regulační techniky pro potravinářství