Aktuální vydání

celé číslo

03

2021

Digitální transformace, chytrá výroba, digitální dvojčata

Komunikační sítě, IIoT, kybernetická bezpečnost

celé číslo

Úvodník

Vážení a milí čtenáři,
vítám vás u prvního letošního vydání, které je věnováno robotice. Najdete v něm článek o historii  průmyslových robotů v bývalém Československu (str. 6), stejně jako o moderních trendech v oboru. K nim patří např. modulární robotické buňky – jeden článek o robotických buňkách od firmy Kuka je v tomto čísle (str. 14), druhý, o patentovaných robotických buňkách HXG od brněnské firmy ACAM Solution teprve chystáme. Vysokoškolská robotická buňka I4C je na VUT v Brně (str. 10), jiný zajímavý testbed vytvořila firma Blumenbecker v Bezděčíně u Mladé Boleslavi (str. 16) – a dostala za něj ocenění od Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Budoucnost robotizovaných pracovišť je v modularizaci. V dřívějších automobilkách pracovaly na výrobních linkách jednoúčelové roboty a v podstatě po celou dobu své životnosti vykonávaly stejnou operaci. Tyto výrobní linky byly velmi efektivní, ale přechod na výrobu jiného typu automobilu byl náročný a zdlouhavý. Nyní je doba neustálých inovací. Modularita umožňuje, aby jedna robotizovaná linka vyráběla dnes kovové police, zítra plechové skříně a pozítří ptačí krmítka. Daří se tak automatizovat i dříve manuální klempířskou a zámečnickou výrobu. Roboty tedy pronikají i do odvětví, kde by se dříve nevyplatily. Dokonce již existují projekty sdílených robotů. O jedné takové „půjčovně průmyslových robotů“ také chystáme článek.

Možná si řeknete, proč jsme zmíněná zajímavá robotická témata nevyužili už v tomto čísle. Ale když se podíváte na seznam inzerce... Nás práce baví, ale občas musíme dělat i něco, za co jsme placení. Uvažujeme o tom, že zavedeme sponzorské předplatné určené zvláště pro ty, kteří časopis čtou na webu, kde je zcela zdarma – a chceme, aby to tak i zůstalo. Dnes sice nastává návrat k papírovým novinám a časopisům, zřejmě proto, že lidé jsou unavení neustálým sledováním informací na obrazovkách počítačů a tabletů, ale my to zatím mnoho nepozorujeme.

Sponzorské předplatné však budeme využívat především na přípravu vzdělávacích článků určených studentům středních a vysokých škol a na prezentaci jejich činnosti a studentských projektů v časopise. Firmy mají stále možnost přispět nám formou inzerce nebo v rámci smluv o mediální spolupráci, které přizpůsobíme tak, aby byly výhodné pro všechny strany – pro čtenáře, kteří jsou vždy na prvním místě, pro zadavatele i pro naše vydavatelství.

Petr Bartošík, šéfredaktor