Aktuální vydání

celé číslo

06

2024

MSV 2024

celé číslo

Úvodník

Vážení čtenáři

V tomto čísle časopisu Automa je jedním ze zdůrazněných témat použití bezdrátových sítí v průmyslové praxi. Je zajímavé, že v diskusích o bezdrátových rádiových sítích si nikdo nepoložil otázku, zda tyto sítě nemohou mít negativní vliv na zdraví obsluhy. Naštěstí není třeba se obávat: na trhu je dostatek nejrůznějších zařízení pro harmonizaci informačně energetických polí a likvidátorů škodlivé rezonanční energie. Až si budete do svého provozu kupovat bezdrátové snímače, nezapomeňte si opatřit také taková „čarovná“ zařízení, která vás spolehlivě ochrání.

Ne, nechci zlehčovat možný vliv neionizujícího záření na živé organismy a na člověka. U velkých dávek není o účincích na živé organismy sporu, ale prokázat vliv dlouhodobého působení malých dávek je obtížné. To ovšem ještě neznamená, že by tento vliv neexistoval. Píše se o něm v Nařízení vlády č. 480/2000 Sb., o ochraně zdraví před neionizujícím zářením, a v souvisejících normách, především v ČSN EN 50383 až 50385 o rádiových telekomunikačních zařízeních, v ČSN EN 50371 o ostatních zařízeních vyzařujících elektromagnetické pole a v ČSN EN 50364 o omezení vystavení člověka elektromagnetickým polím ze zařízení používaných při elektronické ochraně zboží, vysokofrekvenční identifikaci RFID a v podobných aplikacích. Limity, které jsou v normách uvedeny, jsou ale stanoveny mnohdy spíše politicky než vědecky, a to z již uvedeného důvodu: z odborného hlediska zatím není o co se opřít.

Druhým zdůrazněným tématem tohoto čísla časopisu Automa je automatizace v dopravních prostředcích a dopravní technice. Po krátkém poklesu v roce 2006 vzrostl podle statistik MV ČR na začátku roku 2007 opět počet dopravních nehod se smrtelnými následky na českých silnicích (za období leden až duben 306 mrtvých). Úrazy při dopravních nehodách patří mezi nejčastější příčiny úmrtí dětí a mladých lidí. Je zajímavé, že zatímco elektromagnetické záření vyvolává iracionální strach, který umožňuje podvodníkům tahat z kapes důvěřivých lidí peníze za různé „amulety“, nebezpečí, která jsou méně tajemná, jakoby se nás netýkala.

Automatizační technika používaná dopravní technice může přispět k bezpečnějšímu silničnímu provozu. Nejde jen o nepopulární měření rychlosti nebo o sledování vozidel projíždějících křižovatkou na červenou. Důležité jsou také různé asistenční systémy přímo ve vozidlech, varující řidiče např. při nedodržení bezpečného odstupu od vozidla jedoucího před ním či při vybočení z jízdního pruhu bez směrového světla, registrující chodce a cyklisty za nepříznivých povětrnostních podmínek atd. Pravidelní čtenáři vědí, že už jsme o takových systémech v časopise Automa několikrát psali. Technika sama ale nestačí, nebudou-li ji ovládat odpovědní řidiči a nebudou-li se odpovědně chovat i ostatní účastníci silničního provozu, a také ti, kteří mají na jeho bezpečnost dohlížet.

Petr Bartošík, šéfredaktor