Článek ve formátu PDF je možné stáhnout
zde.
Motor Catalyst z Avio Aero a GE Aviation, u jehož zrodu stála i Fakulta strojní ČVUT v Praze, zaznamenal mimořádný mezinárodní úspěch. Po výběrovém řízení a po rozsáhlé fázi technické a ekonomické analýzy si ho společnost Airbus Defense and Space zvolila pro bezpilotní letouny Eurodrone. Výsledek výběrového řízení byl oznámen společností Airbus Defense and Space 25. března 2022.
Fakulta strojní ČVUT v Praze již loni prezentovala, že ve své létající zkušebně spolu s českou pobočkou GE Aviation provádí experimenty s tímto turbovrtulovým motorem. Dnes je Catalyst motorem prověřeným nejen pozemními zkouškami, ale i za letu. Na jeho vzniku se podílely evropské týmy Avio Aero a GE Aviation z České republiky, Polska, Německa a Itálie. Stejně jako celý program Eurodrone i motor Catalyst byl koncipován stoprocentně bez komponent a systémů podléhajících americkému nařízení ITAR (International Traffic in Arms Regulation). Vyrobeno bylo již sedmnáct prototypů motoru, které prošly více než 3 000 hodinami testování.
„Před šesti lety vláda ČR požádala ČVUT, aby vybudovalo ekosystém pro letectví a kosmickou techniku založený na pozemních laboratořích a létající zkušebně turbovrtulových motorů. ČVUT mělo posílit své výzkumné a výukové kompetence, aby tak příznivě podnítilo rozvoj vysoce specializovaných odborných kapacit a kompetencí potřebných pro celkový rozvoj letectví a kosmických aktivit v ČR. To jsme splnili a dnes sklízíme další z výsledků těchto aktivit,“ sdělil děkan Fakulty strojní Michael Valášek. Podle něj možná navíc jde o klíčový bod vzniku dalšího pilíře českého hospodářství po automobilovém průmyslu.
„Catalyst byl vybrán jako nejlepší řešení na základě svého vynikajícím výkonu, nízkého vývojového rizika, cenově úsporného provozu a také potenciálu dalšího vývoje,“ vysvětlil Jean-Brice Dumont, viceprezident pro vojenské letouny společnosti Airbus Defence and Space.
Turbovrtulový motor Catalyst je první zcela nově navržený turbovrtulový motor po 30 letech. Má až o 20 % nižší spotřebu paliva, tah vyšší o 10 % a o 30 % delší servisní intervaly. Svými vlastnostmi a plně digitálním řízením prostřednictvím systému FADEC s integrovaným ovládáním vrtule a regulací výkonu podle nadmořské výšky je rovněž vhodný pro pohon dronů.
Fakulta strojní ČVUT se primárně zaměřila na návrh konceptu systému preventivní údržby motoru Catalyst a na výzkum vlivu použití udržitelného leteckého paliva SAF na snížení emisí pevných částic a plynů (paliva SAF jsou letecká paliva vyrobená z obnovitelných zdrojů nebo z bioodpadů splňující podmínky udržitelné výroby). Na tomto poli dosáhla vynikajících výsledků.
Projekt Eurodrone je evropský projekt bezpilotních, na dálku řízených dvoumotorových turbovrtulových letounů (dronů) velkého doletu operujících ve středních výškách a vyvíjených společnostmi Airbus, Dassault Aviation a Leonardo pro armády Německa, Francie, Itálie a Španělska. První let se očekává v polovině roku 2027. Letouny jsou určené pro průzkum a zpravodajské účely a pro pozemní podporu vojsk pomocí přesně naváděných zbraní.
[Tisková zpráva FS ČVUT, 29. 3. 2022]
(Bk)
Obr. 1. Létající laboratoř pro zkoušky motoru Catalyst (foto: ČVUT)