Aktuální vydání

celé číslo

12

2022

Automatizace výrobních, montážních a balicích strojů a linek

Elektrické, pneumatické a hydraulické pohony

celé číslo

Strojové vidění v samoobsluze

Všichni to dobře známe. Když si v supermarketu v oddělení zeleniny vybereme v regálu pomeranče, banány, jablka, papriku apod., musíme obvykle poté dojít k samoobslužné váze, pro každý druh zboží zadat příslušný číselný kód, zpaměti podle označení na regálu nebo prostřednictvím obrázku zboží na váze, vybrané zboží zvážit a nechat si vytisknout lísteček s cenou. Kupuje-li zákazník více druhů ovoce a zeleniny, snadno zapomene, jaké vlastně číslo má na váze zadat třeba pro rajčata, a tak se musí k regálu znovu vrátit. Ani orientace v ikonách zboží na váze nebývá vždy jednoznačná. Při chybě následuje nepříjemné zdržení u pokladny. Časté pobíhání zákazníka mezi regály s ovocem a zeleninou a samoobslužnou váhou i chyby při zadávání kódu zboží by však již brzy mohly odpadnout.
 
Odborníci Fraunhoferova ústavu pro zpracování informací a dat IITB (Institut für Informations-und Datenverarbeitung) v Karlsruhe totiž vyvinuli na zakázku pro firmu Mettler-Toledo, známého výrobce obchodních vah, speciální modul s webovou kamerou pro inteligentní samoobslužnou váhu (obr. 1). Váha díky modulu nyní sama pozná, jaký druh ovoce nebo zeleniny na ni zákazník položil, a na displeji zákazníkovi přímo ukáže ikony zboží, které přicházejí v úvahu, např. standardní rajčata, keříčková rajčata nebo minirajčata. Zákazník pak na dotykovém stínítku displeje příslušný druh zboží pouze potvrdí.
 
Váha pracuje na standardním principu systémů strojového vidění, které jsou v současnosti cenově dostupné i pro řešení úloh uvedeného typu. Kamera vestavěná ve váze automaticky snímá obraz zboží a předává obrazová data řídicí jednotce, jejíž vyhodnocovací algoritmus porovnává sejmutý obraz s daty uloženými v paměti a automaticky vyhodnotí, o jaký druh ovoce nebo zeleniny jde. Problémem nejsou průhledné plastové sáčky, do kterých zákazník ovoce nebo zeleninu vložil. Systém dokáže jednoznačně identifikovat i zboží v takovémto sáčku.
 
Ale i to, co vypadá na první pohled jednoduše, skrývá určité problémy. Mnohé ovoce může mít podle stupně zralosti různou barvu, např. zbarvení banánů může přecházet od zelené barvy, přes jasně žlutou až po žlutou barvu s hnědými skvrnami.
Jiné druhy ovoce jako jablka nebo hrušky se zase nabízejí v mnoha druzích často odlišných barev. Identifikační systém v nové váze proto musí být značně tolerantní ke změně barvy a kolísání jasu. Váha musí být použitelná při různých podmínkách osvětlení a s různými kamerami. Sortiment ovoce a zeleniny, který váha automaticky identifikuje, lze ve spolupráci s dodavateli supermarketu snadno upravit a rozšířit o nové druhy podle aktuální nabídky. V současné době je inteligentní váha ověřována asi ve 300 supermarketech po celé Evropě, aby výrobce zjistil, jak v praxi vyhovuje zákazníkům i obchodním řetězcům.
[Gemüsewaage, die mitdenkt. Mediendienst FhG, Nr. 8-2008, Thema 5.]
Kab.
 
Obr. 1. Nová váha pro samoobslužný prodej s automatickým rozpoznáváním druhu zboží (foto: Fraunhofer IITB)