Společnost Ško-Energo zahájila provoz elektrodového kotle

Dodavatel veškerých energií pro Škoda Auto, společnost Ško-Energo, uvedl 4. listopadu v Mladé Boleslavi do provozu moderní elektrodový kotel. Jde o první průmyslový projekt v České republice, který řeší akumulaci energie. Inovativní zařízení bylo instalováno přímo v teplárně Ško-Energo, jež se na projektu podílela spolu s energetickou společností E.ON Česká republika. V průmyslovém odvětví je to zcela unikátní projekt v zahraničí označovaný jako Power-to-Heat.

 Koncept Power-to-Heat

Principem konceptu Power-to-Heat je možnost přeměny přebytečné elektrické energie získávané z obnovitelných zdrojů na energii tepelnou. To je výhodné v období výkonových špiček, kdy obnovitelné zdroje dodávají do elektrické sítě více energie, než odpovídá její aktuální spotřebě. Koncept Power-to-Heat tak umožňuje namísto dočasného odpojení obnovitelných zdrojů využít veškerou jimi dodávanou energii, přičemž její aktuálně přebytečná část je dočasně akumulována ve formě tepla. To může být později opět transformováno na elektrickou energii a tím je možné snížit závislost na zdrojích elektrické energie, které spotřebovávají fosilní paliva, a jsou proto méně ekologické.

Teplo, které elektrokotel instalovaný ve Ško-Energo z přebytečné elektřiny vyrobí, vytápí domácnosti v Mladé Boleslavi i provozy automobilky Škoda napojené na centrální rozvod tepla. V projektu Power-to-Heat je elektrodový kotel napojen na tepelný výměník, který vyprodukované teplo převede do sítě dálkového vytápění. Vedle výroby tepla lze pomocí elektrodového kotle také regulovat vytížení veřejné rozvodné sítě. Jestliže v době s nízkou spotřebou vznikají kritické zátěžové špičky, využije se přebytečný proud k vytápění kotle. Jeho základem je válcovitá nádrž, v níž vodu zahřívají elektrody o napětí 6,3 kV (obr. 1). Společnost Škoda Auto může kotel provozovat až 7 200 h za rok při průměrném výkonu 10,5 MWe. Instalovaný výkon kotle je 15 MWe. Nové zařízení snižuje riziko výpadku dodávek energie a zvyšuje jistotu při zásobování České republiky a Evropy elektrickou energií. Základní funkcí elektrokotle je tedy dodávka tepla do horkovodní sítě Škoda Auto a podpora rovnováhy v rozvodné síti ČEPS prostřednictvím poskytování podpůrných služeb.

 Podpůrné služby

ČEPS jakožto provozovatel přenosové soustavy (PS) v ČR je zavázán tzv. kodexem PS garantovat nepřetržitost dodávky elektrické energie v odběrných místech. Jelikož ze zákona nesmí vlastnit zdroje elektrické energie, je nucen si potřebný regulační výkon na elektrárenských blocích rezervovat na základě smluv s jednotlivými poskytovateli – výrobci elektrické energie. Takto rezervované služby se nazývají podpůrné služby. Aktivací podpůrných služeb je do soustavy dodána potřebná energie, která reaguje na operativní změny ve spotřebě (v případě firmy Škoda Auto ovlivněné operativními změnami výroby) a dodávce elektrické energie. Pro poskytování těchto podpůrných služeb je zapotřebí, aby měl jejich dodavatel k dispozici dostatek certifikovaných zařízení s potřebnými technickými parametry. Instalace výkonných elektrických kotlů je jednou z možností, jak si zajistit potřebný regulační výkon na elektrárenských blocích. Tyto kotle umožňují v krátkém časovém intervalu (do 15 min) akumulovat přebytečnou energii v soustavě.

 Společnost Ško-Energo partnerem distributora elektrické energie

Spoluvlastníky společnosti Ško-Energo jsou Škoda Auto, a. s., (44,5 %), VW Kraftwerk GmbH (22,5 %), E.ON Czech Holding AG (21,0 %) a ČEZ a. s., (12,0 %). Slavnostního zahájení provozu elektrodového kotle se 4. listopadu vedle člena představenstva společnosti Škoda Auto Michaela Oeljeklause zúčastnili také přední představitelé společnosti E.ON Česká republika, Ško-Energo a dalších spolumajitelů ČEZ a VW Kraftwerk.

„S projektem Power-to-Heat jsme opět rozšířili naše portfolio a vytvořili novou důležitou službu pro provozovatele rozvodných sítí ČEPS, který od nás bude tuto podpůrnou činnost nakupovat,“ dodává jednatel Ško-Energo Jaromír Vorel. „Společnost Ško-Energo dokázala v krátkém časovém období realizovat investiční záměr, instalovat potřebná zařízení a provést úpravu řídicích systémů v požadovaném rozsahu a kvalitě pro dodávku podpůrných služeb,“ řekl Karel Vinkler, ředitel sekce Strategie společnosti ČEPS, a. s.

 Green future – ekologická výroba, prodej i produkt

Ško-Energo úzce spolupracuje s automobilkou Škoda Auto v rámci strategie GreenFuture na dlouhodobém snižování spotřeby energie. Tato strategie má tři důležité složky. První z nich je GreenProduct, týkající se vývoje co nejekologičtějších automobilů s ohledem na spotřebu paliva i použité materiály a jejich recyklovatelnost. Druhou je GreenRetail, na jejímž základě Škoda Auto podporuje provozovny ve své prodejní a servisní síti při snaze o ekologické hospodaření. Třetí složka GreenFactory shrnuje všechny aktivity směřující k ekologické výrobě.

K dosažení vytyčených cílů v ekologické udržitelnosti přispívá už od svého založení v polovině roku 1995 právě společnost Ško-Energo, sídlící v Mladé Boleslavi. Jejím hlavním úkolem je zásobovat všechny tři výrobní závody Škoda Auto, v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí, elektrickým proudem, vodou, teplem, zemním plynem a stlačeným vzduchem. Kromě toho dodává teplo mladoboleslavským obyvatelům, provozům a institucím.

Důležitým příspěvkem ke snížení emisí CO2 bylo zejména zvýšení množství spalované biomasy v teplárně Ško-Energo v Mladé Boleslavi. Oproti konvenční výrobě snižuje teplárna Ško-Energo emise CO2 o 250 tisíc tun ročně.

Společně s dodavatelem energií dosáhla automobilka Škoda Auto mj. podstatného zlepšení v emisích CO2 na jeden vyrobený vůz. V letech 1995 až 2014 automobilka tuto hodnotu snížila na méně než polovinu: spotřeba energie na jeden vyrobený vůz klesla z 3,9 na 1,75 MW·h. Samo zprovoznění nové teplárny v roce 1998 bylo inovativním a zároveň nejvýznamnějším českým projektem AIJ (Activities Implemented Jointly – společně realizované aktivity; označení projektů OSN) Kjótského projektu v České republice.

(JH)

Obr. 1. Teplo, které elektrodový kotel z přebytečné elektřiny vyrobí, vytápí domácnosti v Mladé Boleslavi i provozy automobilky Škoda Auto napojené na centrální rozvod tepla

Obr. 2. Obrazovka řídicího systému elektrodového kotle společnosti Ško-Energo