Článek ve formátu PDF je možné stáhnout
zde.
Společnost Moxa byla jmenována německým zástupcem v pracovní skupině IEC 61375. Jako zástupce Německa v pracovní skupině Mezinárodní elektrotechnické komise (IEC) pomáhá společnost Moxa Europe formulovat průmyslové standardy pro palubní komunikaci v kolejových vozidlech. Tato skupina podporuje neustálý vývoj a standardizaci širokopásmových komunikačních technologií pro vozidla doplňováním normy IEC 61375. První ukázku svého ETBN řešení splňujícího normu IEC 61375-2-5 představila Moxa již v říjnu 2012.
Širokopásmová síťová infrastruktura splňující IEC 61375-2-5
Palubní vlaková síť pro provozní komunikaci musí být funkční i tehdy, kdy se rozprostírá v několika soupravách, v některých případech i dodaných různými výrobci. Pro splnění tohoto požadavku jsou ke spojení různých podsítí v různých soupravách nutné síťové prvky pracující na síťové vrstvě. Špičkové ethernetové routery (směrovače) řady TN-5916A od společnosti Moxa jsou navrženy podle specifikací stanovených normou IEC 61375-2-5. Uvedená zařízení směrují síťový provoz mezi ethernetovou páteřní sítí a sítěmi ECN (Ethernet Consist Networks) v jednotlivých soupravách. Kromě toho router TN-5916A zajišťuje inauguraci vlaku, když jsou k němu připojovány nebo od něj odpojovány jednotlivé vagony, a tyto informace poskytuje příslušným aplikacím.
Routery TN-5900A podporují směrování na síťové vrstvě, což zjednodušuje integraci více podsítí. Ve všech vagonech vlaku mohou být zařízení hromadně nakonfigurována na stejné IP adresy bez toho, aby nastal konflikt IP adres ve vlaku.
Pro splnění těchto požadavků jsou ethernetové routery Moxa TN-5916 platformou pro protokoly IEC 61375-2-5 a IEC 61375-2-3, které řeší inauguraci vlaku, když jsou vagony připojeny nebo odpojeny. ETBN zajišťuje komunikaci protokolem TTDP (Train Topology Discovery Protocol) pro automatické přiřazení IP adres a masky v podsítích. Tím je zajištěna interoperabilita různých zařízení v kolejových vozidlech od různých výrobců. Kromě toho transformuje původní sběrnici WTB (Wire Train Bus) na síť Ethernet, která díky větší šířce pásma zvládne obsloužit více aplikací než WTB. Protokol TRDP (Train Real Time Data Protocol) pro ukládání informací a komunikaci se zařízeními dělá provoz vlaku chytřejší, efektivnější a pružnější.
Routery Moxa ToughNet TN-5916 jsou vítaným doplňkem k řadě ethernetových síťových prvků Moxa pro kolejová vozidla vyhovujících normě EN 50155. Mimo uvedené funkce prvky řady TN-5916 podporují funkci NAT, jsou vybaveny čtyřmi porty pro připojení do páteřní sítě a podporou protokolu VRRP (Virtual Router Redundancy Protocol) pro redundanci routerů, která dále zvyšuje úroveň odolnosti sítě proti chybám. Kromě toho má router TN-5916 široký rozsah napájecích napětí: 24/48, 72/96/110 V DC, a splňuje požadavky norem EN 50155 a 50121-4, a proto je vhodný pro různé aplikace v kolejových vozidlech.
Společnost Moxa je výrobcem nejširšího spektra komunikačních řešení založených na IP komunikacích, včetně kabelových a bezdrátových sítí, výpočetní techniky, automatizace a IP CCTV. Svými odbornými znalostmi a inovativními technologiemi přispívá do železničního průmyslu prostřednictvím nových tržně specifických řešení a členství v železničních komisích IEC. Provozovatelé železnic na celém světě zlepšují svou provozní efektivitu zavedením unikátních časově a finančně úsporných železničních technologií společnosti Moxa, jako jsou inteligentní bezdrátové spoje mezi jednotlivými vozidly, flexibilní a automatická konfigurace zařízení založená na poloze, redundance Ethernetu s milisekundovou rychlostí obnovy a roamingové řešení pro bezdrátové sítě WLAN. S více než 30 lety zkušeností v oblasti průmyslových sítí je ve společnost Moxa zaveden časem prověřený vývoj zařízení s dlouhou životností. Návrhem zařízení s ohledem na dlouhé MTBF, kompletním sortimentem IP zařízení a budováním dlouhodobých partnerství pomáhá integrátorům v oblasti železniční dopravy vytvářet udržitelná řešení s nízkými náklady během životního cyklu. Široký sortiment zařízení Moxa byl zaveden po celém světě v aplikacích, jako jsou POS (Passenger-Oriented Service), WiFi pro cestující, CCTV, CBTC (Communication-based Train Control), ATO (Automatic Train Operation), traťových DCS a dalších železničních systémech.
Dodavatelem síťových prvků pro průmyslový Ethernet, protokolových komunikačních bran, vestavných počítačů, ethernetových I/O jednotek, softwaru a příslušenství od výrobce Moxa je společnost ELVAC a. s. Podrobnější informace lze najít na internetových stránkách www.moxa.cz.
(ELVAC a. s.)
Obr. 1. Topologie sítě ETBN podle standardu IEC 61375-2-5