Článek ve formátu PDF je možné stáhnout
zde.
Za účasti téměř 80 odborníků ze sedmi evropských zemí se 17. dubna 2009 v Praze uskutečnila prezentace výsledků projektu CREDO – Cabin noise Reduction by Experimental and numerical Design Optimization, součásti 6. rámcového programu Evropské unie v oblasti Letectví a kosmonautika. Koordinátorem projektu je ústav mechaniky vysoké školy Universitŕ Politecnica delle Marche (Itálie). Spolu s univerzitami pracují na projektu také významné evropské firmy působící v oblasti měření hluku a vibrací (Brüel & Kjaer, FFT) a výrobci letadel a vrtulníků (EADS/Airbus, Dassault, Eurocopter, Alenia, Agusta). Setkání v Praze zorganizoval ústav automatizace a měřicí techniky VUT v Brně s podporou European Aeronautics Science Network (EASN).
Projekt CREDO je motivován potřebou leteckého průmyslu snižovat úroveň hluku v kabinách letadel a vrtulníků moderní cestou ověřování a nastavování parametrů předpovědních modelů těchto objektů. Dosud neexistovaly vhodné metody a nástroje umožňující efektivně konstruovat kabiny létajících prostředků s ohledem na hladinu hluku. V rámci projektu byly vyvinuty technicky realizovatelné experimentální postupy a analytické nástroje umožňující rychle a přesně určit zvukový výkon vnikající do kabiny s odpovídajícím prostorovým rozlišením při respektování difuzního charakteru zvukového pole uvnitř kabiny. Navržené metody a nástroje byly před zavedením do praxe úspěšně ověřeny při zkouškách v kabinách letadel i vrtulníků, a to na zemi i za letu.
Hlavní výsledky projektu CREDO byly prezentovány v přehledových technických přednáškách na témata Lokální měření a metody zpracování pro určení vstupujícího akustického výkonu do kabiny (Dr. J. Hald, Brüel & Kjćr, Dánsko), Komplexní měřicí postupy a navazující metody zpracování založené na inverzních numerických metodách (Eng. A. Paonessa, Alenia Aeronautica, Itálie), Použití v kabinách letadel (Dr. P Hardy, Dassault Aviation, Francie), Použití v kabinách vrtulníků (Dr. A. Peiffer, EADS, Německo), Diskuse nad výsledky, další možné aplikace a oblasti vývoje (Dr. G. M. Revel, Universitŕ Politecnica delle Marche, Itálie) a na vývěskách. Současně byly také vystaveny některé nástroje a zařízení vyvinuté v rámci projektu, včetně např. světové novinky – měřicího systému s dvouvrstvým polem mikrofonů od firmy Brüel & Kjaer.
Získané poznatky a vytvořené nástroje najdou využití při snižování hlukové zátěže i mimo letectví, např. v automobilové, lodní a železniční dopravě, ve veřejných budovách atd. Podrobné informace lze získat na http://mm.univpm.it/credo, popř. dotazem na adrese
klusacek@feec.vutbr.cz.
(sk)