Článek ve formátu PDF je možné stáhnout
zde.
Druhý díl seriálu o výukových robotech seznamuje s učebním předmětem roboti prvního ročníku bakalářského studia na FEL ČVUT v Praze a informuje o jeho náplni a účelu. Jeho součástí je i Robosoutěž, původně určená pro studenty FEL, jejíž předkola jsou nyní zpřístupněna i středoškolským studentům. Následuje krátké seznámení s historií firmy Lego a s postupnou genezí jejich stavebnic Lego Mindstorms. Podrobněji popisuje jednotlivé generace řídicího systému pro stavebnice robotů Lego Mindstorms, vše-obecně nazývaných „programovatelné kostky Lego“ (popř. s přívlastkem „inteligentní“).
Předmět roboti a Robosoutěž
Cílem předmětu roboti je vzbudit zájem o obor, o jeho hlavní myšlenky a možnosti a motivovat studenty, aby se ptali a těšili na další studium. Získaná motivace jim pomůže vstřebat náročné matematické a odborné kurzy, které je později čekají. Studenti v týmech navrhnou a sestaví jednoduchý autonomní mobilní robot ze stavebnice Lego Mindstorms NXT schopný splnit zadanou úlohu. Přitom se hravou formou seznámí se základními myšlenkami několika oborů, což jim později pomůže lépe si vybrat studijní obor a zvolit studijní plán. Hned na začátku studia studenti poznají podstatu tvůrčí inženýrské a výzkumné práce. Vyvrcholením předmětu je závěrečná soutěž robotů (Robosoutěž), v níž vyhraje ten nejlepší a nejrychlejší robot.
Studenti v týmech (po dvou až třech studentech) zkonstruují ze stavebnic svůj unikátní mobilní robot, navrhnou pro něj řízení a naprogramují jej tak, aby splnil zadanou a dobře kontrolovatelnou úlohu. Úloha musí být zajímavá, přiměřeně náročná a přitom musí umožnit jednoznačně určit vítěze v závěrečné soutěži. Předmět má minimum přednášek (jen bezprostředně nezbytné partie teorie) a maximum laboratorní práce. Na předmětu se podílí několik kateder FEL (katedra řídicí techniky, katedra kybernetiky a katedra měření). V přednáškách se jejich členové střídají a laboratorní výuka probíhá souběžně. Výhodná je možnost zapojit do výuky i zkušenější studenty (tzv.
learning by teaching). V současnosti jsou do soutěže zapojeny i středoškolské týmy (
www.robosoutez.cz).
Robosoutěž se koná každoročně na sklonku kalendářního roku. Její předkola jsou určena výhradně pro středoškolské týmy z celé ČR. K účasti je motivuji hesla typu: „Baví vás hrát si s Legem?“, „Zajímá vás věda a technika?“, „Chcete si postavit svůj robot řešící úlohy, jako jsou sumo či průjezd bludištěm?“, Vyhrajte!“. Účastníci soutěží nejen o prestižní titul pro vítězné týmy a pro jejich školy. Na vítěze čekají i věcné ceny, např. stavebnice Lego, chytré telefony, externí pevné disky a další elektronika. Do Robosoutěže se týmy středoškolských studentů mohou přihlásit od začátku září. Jestliže škola pro své soutěžní týmy nemá k dispozici stavebnici Lego, lze si ji zdarma zapůjčit ihned po přihlášení. Pro ty, kteří si s roboty nevědí rady, pořádá FEL specializovaný seminář.
Příběh stavebnice Lego Mindstorms
Když byla v roce 1930 v Dánsku založena společnost Lego, asi málokdo tušil, kam až se v roce 2014 dostane. Ale to, že bude úspěšně prodávat hračky dětem po celém světě a rozvíjet jejich fantazii, bylo možné vytušit z motta, které do firmy vložil její zakladatel Ole Kirk Christiansen: „pouze to nejlepší je dost dobré“. V roce 1980 byla ve společnosti Lego založena sekce vzdělávacích produktů. V roce 1984 začala spolupráce Lego Group a technické univerzity Massachusetts Institute of Technology (MIT) na vývoji „inteligentní kostky“, jejímž posláním bylo oživit výtvory Lego pomocí počítačového programování. V roce 1986 se v prodeji objevil první produkt Lego, který byl ovládán počítačem. V lednu 1998 byla na tiskové konferenci v londýnském Museum of Modern Art představena programovatelná kostka Intelligent Brick a Robotics Invention System řady Lego Mindstorms RCX. V srpnu 2006 byla ve Spojených státech do prodeje uvedena robotická platforma Lego Mindstorms NXT a v srpnu 2009 byla na trh uvedena platforma Lego Mindstorms NXT ve verzi 2.0. V lednu 2013 proběhly oslavy patnáctého výročí Lego Mindstorms a na výstavě International Consumer Electronics Show měla premiéru platforma další generace Lego Mindstorms EV3, která byla v září 2013 uvedena do celosvětového prodeje.
Robotics Invention System (dále pouze RIS) je stavebnice, s jejíž pomocí mohou především děti postavit vlastní samostatně se pohybující roboty. Stavebnice byla na evropském trhu s hračkami představena v roce 1999, ale již o rok dříve byla v USA dána do prodeje RIS verze 1.0, která se stala první stavebnicí nově vznikající řady nazvané Mindstorms. Po verzi 1.0 následovala verze 1.5 a konečně verze 2.0.
RIS je základní stavebnice řady Lego Mindstorms, která vychází z řady Lego Technic (stavebnice obsahují stejné součástky řady Technic). Podstatným rozšířením oproti řadě Technic je právě možnost programovat hotové výtvory. Již v minulosti to sice některé stavebnice Lego v omezené míře umožňovaly, ale teprve v řadě Mindstorms bylo programování dovedeno k dokonalosti jednoduchým a účinným způsobem. Ve stavebnici RIS dítě programuje roboty pomocí jednoduchého grafického programu na běžném osobním počítači a po nahrání programu je robot na PC již zcela nezávislý. Jistou nevýhodou je sice nutnost vlastnit počítač, ale velkým přínosem je pohodlí při programování, větší názornost pro děti, a především flexibilita celého systému, která zpřístupňuje RIS již zhruba devítiletým dětem stejně jako studentům VŠ.
Řídicí systémy – programovatelné kostky Lego
Základem stavebnice RIS byl řídicí systém RCX (Robotic Command System), všeobecně nazývaný programovatelná kostka Lego (obr. 1). Ve své první verzi obsahoval osmibitový mikroprocesor a paměť RAM o kapacitě 32 kB. Programy do RCX mohly být nahrány s využitím přenosu infračerveným paprskem. Programovatelná kostka RCX umožňovala současně ovládat tři pohony a přijímat informace ze tří snímačů.
V roce 2006 se v nabídce poprvé vyskytla nová řada stavebnic Lego Mindstorms NXT (obr. 2). Její řídicí systém (inteligentní kostka NXT) obsahuje 32bitový mikroprocesor ARM7 (AT91SAM7S256) s paměťmi 256 kB flash RAM a 64 kB RAM, s monochromatickým maticovým displejem LCD 100 × × 64 bodů, čtyřmi vstupními porty pro připojení senzorů, třemi výstupními porty pro připojení servomotorů, reproduktorem se vzorkovací frekvencí 8 kHz, možností bezdrátové komunikace Bluetooth nebo s možností připojení k sériovému portu 2.0 USB. Za použití čtyř tlačítek lze inteligentní kostku a připojená zařízení testovat a omezeně řídit. Ke kostce Lego NXT je možné typicky připojit tři servomotory, které lze zároveň využít jako senzory k měření otáček, a dále senzor dotyku či snímač osvětlení (dokáže pasivně snímat intenzitu světla okolí nebo rozpoznávat různé barvy) a senzory zvuku.
V roce 2013 byla na trh uvedena zatím nejnovější verze Lego Mindstorms s označením EV3 (obr. 3). Inteligentní kostka EV3 obsahuje 32bitový mikroprocesor ARM9 s pamětí 16 MB flash RAM a 64 MB RAM, operačním systémem odvozeným od linuxu, s monochromatickým maticovým displejem LCD 178 × 128 bodů, čtyřmi vstupními porty pro připojení senzorů a čtyřmi výstupními porty pro připojení servomotorů. Možná je bezdrátová komunikace Bluetooth, připojení k sériovému portu 2.0 USB nebo donglu WiFi. Zvukový výstup je řešen osmibitovým převodníkem s reproduktorem a dovoluje přehrávat zvuky o frekvencích 2 až 16 kHz. K dispozici je čtečka paměťových karet SD. Pomocí šesti podsvícených tlačítek lze inteligentní kostku a připojená zařízení testovat a omezeně řídit.
Literatura:
Ing. Martin Hlinovský, Ph.D.
Ing. Lenka Mudrová
Obr. 1. První generace Lego Mindstorms RCX
Obr. 2. Druhá generace Lego Mindstorms NXT
Obr. 3. Třetí generace Lego Mindstorms EV3