Článek ve formátu PDF je možné stáhnout
zde.
Znáte to, posadíme se do auta, rozezní se oblíbená hudba a dozvíme se nejnovější zprávy i informace z dopravy. To vše bereme jako samozřejmost, že? Málokdy si ovšem uvědomíme, jak dramatickým a rychlým vývojem audiosystémy prošly.
První autorádia se objevila v USA ve 20. letech minulého století. Nejprve jen několik kusů jako experiment. Kolem roku 1929 začal Paul Galvin, který se později stal zakladatelem Motoroly, montovat do vozů rádia ve větším. První autorádio v Evropě představil předchůdce firmy Blaupunkt na výstavě rozhlasové techniky v Berlíně v roce 1932. Toto zařízení neslo označení AS5 – AS. AS byla zkratka pro Autosuper, číslo 5 vyjadřovalo počet lamp (lampy neboli elektronky byly v první třetině 20. století, před vynálezem polovodičového tranzistoru, součástí veškeré elektroniky). Hmotnost zařízení byla 15 kg, bylo k němu možné připojit i gramofon a stálo jako třetina auta.
Audiosystémy si musely ale ještě počkat, než začaly být továrně montovány. Až v roce 1951 uvedla firma Decker na trh první autorádia, která byla vestavěná do palubní desky a měla tlačítka k předvolbě stanic. Tatáž firma přišla o dva roky později s vylepšením automatického vyhledávání stanic. Roku 1961 uvedl Philips na trh první tranzistorové rádio a za dalších sedm let umožnil řidičům pustit si v autě audiokazetu. První digitální displej představil v roce 1979 Blaupunkt a první přehrávače CD do aut uvedli na trh v roce 1985 Philips a Becker.
Favorit byl první model vozu značky Škoda, který měl možnost mít rádio zabudované přímo z výroby. Do starších modelů si zákazníci museli nechat montovat rádia až po zakoupení vozu.
Jak jsou na tom s audiosystémy vozy značky Škoda? Pojďme se podívat, jak se od roku 1992 do současnosti změnily.
1992 – Škoda Favorit
V modelu Škoda Favorit bylo autorádio mimořádným doplňkem, běžně se nedodávalo ani v tom nejvyšším stupni výbavy. Bylo buď za příplatek, nebo jako součást rozšířené výbavy tzv. speciálních akčních modelů. První takový přišel na trh v roce 1992 a nesl název Komfort. Autorádia byla značky Blaupunkt a zasouvala se do „šuplíku“ v přístrojové desce. Proti krádeži začala být později vybavována buď kódovací ochranou, nebo odnímatelným čelním panelem. Ve své podstatě šlo o standardní autorádia již vyvinutá firmou Blaupunkt s tím, že pro vozy Škoda firma vyrobila specifickou barvu podsvětlení a logo automobilky (obr. 1).
1999 – Škoda Fabia
Roku 1999 bylo vyrobeno první specifické autorádio podle požadavků značky Škoda a bylo součástí vozu Fabia. Od tohoto data se začala odvíjet samostatná skupina autorádií, navigací a celého komplexu infotainmentu (zařízení pro informování cestujících a jejich zábavu) pro škodovky. O rok později byla Škoda Octavia prvním modelem, který nabídl připojení měniče CD. Changer na šest disků byl umístěn v zavazadlovém prostoru.
2001 – Škoda Superb
Přestože se navigace ve vozech Škoda poprvé objevila už v roce 1998, naplno se prosadila až od roku 2001, a to v modelu Škoda Superb.
2008 – Škoda Superb
V roce 2007 se dotyková obrazovka stala další součástí, kterou bylo ve vozech Škoda možné mít. Ten samý rok byl do modelu Octavia zabudován navigační systém Columbus. O rok později se tento systém integroval do modelů druhé generace Škoda Superb (obr. 2). Moderní a snadno ovladatelná dotyková obrazovka byla spojena s pevným diskem o kapacitě 30 GB pro rychlý přístup k datům.
2013 – Škoda Octavia
Dotyková obrazovka se senzorem přiblížení, multidotykové ovládání a možnost zvětšení nebo zmenšení měřítka mapy pomocí intuitivního gesta dvěma prsty. Sound System Canton, podpořený nově navrženým odhlučněním kabiny. Takové vymoženosti nabízel v roce 2013 svým zákazníkům model Škoda Octavia.
2014 – Škoda Fabia
Model Fabia dal v roce 2014 jako první svým uživatelům možnost jednoduše propojit chytrý telefon s automobilem. Systém MirrorLink využíval obrazovku systému pro infotainment Bolero k zobrazování a obsluze vybraných aplikací běžících v chytrém telefonu. Kromě toho nová Fabia nabídla i rozhraní SmartGate: díky němu lze naopak určité údaje vozu zobrazovat, ukládat a využívat s použitím speciálních aplikací na chytrém telefonu (obr. 3).
2015 – Škoda Superb
Třetí generace modelu Superb přinesla další premiéru pro vozy značky Škoda. Zákazníci si mohli vybrat mezi čtyřmi novými systémy infotainmentu na bázi řady zařízení MIB (Modularer Infotainment-Baukasten – modulární stavebnice systémů pro infotainment) koncernu Volkswagen. Poprvé se také objevila vrcholná verze Columba, která na přání disponovala novým integrovaným vysokorychlostním internetovým připojením.
2018 – Škoda Karoq
V současné době jsou ve vozech Škoda (např. v modelu Karoq) k dispozici kapacitní dotykové displeje. Nové mobilní online služby Škoda Connect jsou rozdělené do dvou kategorií: Infotainment Online, určený pro informace a navigaci, a Care Connect, který pomáhá při poruchách a v nouzi. Další online služby fungují prostřednictvím aplikace Škoda Connect App. S nimi lze vůz pomocí chytrého telefonu na dálku kontrolovat, konfigurovat a třeba také najít, kde je zaparkovaný. Zdá se, že ŠKODA AUTO nás nikdy nepřestane překvapovat.
(ŠKODA AUTO)
Hledáme nové kolegy do oddělení Technického vývoje ve ŠKODA AUTO. Pojďte se s námi podílet na vývoji audiosystémů, které usnadní život dalším generacím. Vyberte si pozici podle svých představ na skoda-kariera.cz/vyvoj.
Obr. 1. Automobily Škoda Favorit používaly autorádia Blaupunkt
Obr. 2. Systém infotainmentu ve voze Škoda Superb byl v roce 2008 vybaven dotykovou obrazovkou
Obr. 3. Od modelu Škoda Fabia z roku 2014 je možné infotainment vozu propojit s mobilním telefonem
Obr. 4. A jak bude vypadat budoucnost?