Článek ve formátu PDF je možné stáhnout
zde.
Devátý ročník česko-slovenského obalového kongresu Obalko přivítal téměř třicet řečníků, nabídl tři tematické sekce a tři panelové diskuse, galavečer Obal roku, Obalový Business Mixer a exkurze v rámci Balení v akci.
Obal je vždy 3D. Má šířku, hloubku a výšku. Tři základní dimenze obalu však tvoří také ochrana, marketing a udržitelnost. „Mohli bychom uvést ještě další funkce obalů, například manipulační nebo informační, ale zmiňované tři jsme identifikovali jako nejdůležitější pro většinu uživatelů obalů,“ vysvětluje Jeffrey Osterroth, generální ředitel společnosti ATOZ Group, která kongres organizuje. Letošní ročník česko-slovenského kongresu Obalko tedy nesl motto Tři dimenze obalu. V pořadí devátý kongres se uskutečnil ve dnech 14. a 15. října 2021 v Aquapalace Hotelu Prague.
Obalko je největší obalový kongres, který je zaměřen na český a slovenský trh.
Funkční, zajímavý a udržitelný
Zahajovací část patřila již tradičně krátkému přivítání účastníků ze strany zlatých partnerů. Letos jimi byly společnosti Greiner Packaging Slušovice a Thimm Pack’n’Display.
Udržitelnost, udržitelnost, udržitelnost zaznívá napříč nejen obalovou branží. Poradce v oblasti balení Thomas Reiner, zástupce německé společnosti Berndt+Partner Group, se zaměřil na to, jak v éře snahy o redukci obalů, snižování uhlíkové stopy a uzavírání materiálových smyček neztratit ze zřetele další funkce obalů. „Kdo sleduje pouze dynamiku trhu, selže,“ podotkl Thomas Reiner.
Jeho vystoupení bylo prologem pro panelovou diskusi, která nesla stejný název jako celý kongres. Zúčastnili se Jannis Samaras (Kofola), Jana Stránská (Ryor), Martin Jahoda (Emco), Ivo Benda (Greiner Packaging), Martin Hejl (Thimm Pack’n’Display) a další.
Obaly z tisíce a jednoho pohledu
Odpoledne se program rozdělil do tří samostatných workshopů. Sekci Marketing a design zahájila Gabriela Kobesová (Danone), která přiblížila, jak v podmínkách velkého potravinářského výrobce probíhá obalová revoluce. Následovala přednáška Jenny Stanleyové ze společnosti Appetite Creative. Tématem byl fenomén connected packaging. Další programový bod, případovou studii s názvem Digitální obal sluší, funguje a prodává, obstarali Radi Uzunov (Jan Becher Pernod Ricard) a Petr Kaczor (Thimm Pack’n’Display). Následně Petr Šimek a Andrea Vozníková (oba POPAI) naznačili, jak se retail, a zejména prostředky POS/POP změnily po covidu. Greenwashing přijde na mysl mnohým, kteří stále častěji slyší sousloví typu „zelený obal“. Petra Koudelková (Fakulta sociálních věd UK) odhalila, jak i lakování narůžovo může mít zelenou barvu.
Sekci Technologie & Transport otevřeli Jaroslav Vidra (Litograf), Peter Lauko a Tomáš Kugler (oba Konica Minolta) a zaměřili se na to, jak vytvořit grafický návrh etikety přesně na míru zákazníkovi. Případovou studii ze slovenského trhu o automatizaci grafických dat pro zpracování etiket přinesli Dana Kilárska (Purgina) a Anton Puškár (M & P), jehož společnost na Slovensku zastupuje firmu Esko. Nevšední všednosti paletového trhu, tak zní název panelové diskuse, která uzavřela technologickou sekci. Debata byla o paletovém poolingu, sazbách nájmu palet, optimalizaci paletového hospodářství, nových digitálních platformách pro sdílení, chytrých paletách či inovacích jednoho z nejpoužívanějších typů obalů. A nechyběla ani případová studie z oblasti balicí techniky.
Ve workshopu Udržitelnost nejprve vystoupil Petr Šikýř, provozní ředitel Autorizované obalové společnosti Eko-kom. Během panelové diskuse, kterou moderoval, uvedl hned několik zástupců firem, které jsou na trhu už od minulého století, a mohou tedy velmi dobře reflektovat vývoj obalů ve vztahu k dopadům na životní prostředí. Zodpověděl také otázku, kdy vlastně zákazníci a spotřebitelé začali požadovat obaly příznivé k okolí. Udržitelnější formu balení hledají rovněž pivovary. Michal Matys (Pivovar Svijany) a Jiří Andrš (Pivovar Clock) představili své dosavadní zkušenosti s plně papírovým skupinovým balením, které je označeno jako TopClip. Vyrábí je společnost Smurfit Kappa, a tak dvojici řečníků z pivovarů doplnil také odborník na obaly Jan Kaprhál. Český a slovenský obalový trh budou od ledna 2022 odlišné v tom, že na Slovensku se začnou masivně zálohovat PET lahve a plechovky. Jak to bude vypadat, ozřejmila Lucia Morvai z organizace Správca zálohového systému.
Sekci Udržitelnost, a tím i celý konferenční program uzavřel Jannis Samaras z firmy Kofola, který vystoupil jako třetí klíčový řečník. Firma soustavně hledá udržitelná obalová řešení. Určitý podíl své produkce stáčí do opakovaně využitelných sudů, nápoje pro retail částečně plní do 100% rPET lahví a letos přichází s další novinkou – v souvislosti s projektem Cirkulka chce i v maloobchodu prodávat nápoje ve vratném skle.
Druhý kongresový den byl věnován návštěvám zajímavých výrobních závodů. V průběhu Balení v akci měli účastníci příležitost sledovat celý výrobní proces a poznat balicí techniku a inovace v praxi. Současně mohli diskutovat s obalovými profesionály nebo kolegy z oboru.
(ATOZ Logistics)