Aktuální vydání

celé číslo

06

2024

MSV 2024

celé číslo

Němečtí výrobci obráběcích strojů mají nyní širší základnu odvětví svých zákazníků

Podle nejnovějšího průzkumu struktury zákazníků, který provedl Svaz německých výrobců obráběcích strojů (VDW) mezi svými členy, dodal německý průmysl obráběcích strojů v loňském roce přibližně 27 % své produkce automobilovému průmyslu a jeho dodavatelům. To je pokles o přibližně 16 procentních bodů za pouhé čtyři roky. „Automobilový průmysl přesto zůstává pro německý průmysl obráběcích strojů jedním z nejdůležitějších zákaznických odvětví,“ říká Franz-Xaver Bernhard, předseda VDW. „Výsledek však odráží dva vývojové trendy. Zaprvé přechod na elektrické pohony znamená, že automobilový průmysl investuje do obrábění výrazně méně. Zároveň výrobci obráběcích strojů diverzifikují své portfolio zákazníků.“

Mnoho výrobců obráběcích a tvářecích strojů se přechodu na elektromobilitu brzy přizpůsobilo a již obsluhují i trh s elektrickými vozidly. Wolfram Weber, člen představenstva společnosti Grob v Mindelheimu a předseda hospodářského výboru VDW, vysvětluje: „Vstupem do oboru v roce 2016 jsme na přechod k elektromobilům reagovali včas. Dnes nabízíme ucelená řešení obrábění pro systémy pohonů a skladování energie. To se odráží v našich obchodních číslech. Většina obráběcích strojů dokáže vyrábět i obrobky pro elektromobily – a tato oblast se v hospodářském roce 2023/24 podílela na naší výrobě přibližně 60 %.“

Strojírenství a jeho různá pododvětví se v roce 2023 poprvé staly nejvýznamnějšími odběrateli obráběcích strojů s podílem přibližně 30 %. Tento podíl se od roku 2019 zvýšil o 6 procentních bodů. Mezi nejdůležitější pododvětví patří výroba nástrojů a forem, průmysl obráběcích strojů, zemědělské stroje a komponenty, jako jsou hydraulika, pneumatika a pohonná technika.

Tato změna je příkladem diverzifikace a inovací, které obor potřebuje, aby mohl čelit problémům měnícího se průmyslového prostředí. Dr. Torsten Schmidt, generální ředitel společnosti Heller Group se sídlem v Nürtingenu, zažil drastické snížení podílu dodávek pro automobilový průmysl na vlastní kůži: „Ještě v roce 2017 pocházelo 80 % našeho obratu z obchodu s automobilovým průmyslem. Do roku 2022 však podíl klesl na 50 %. V loňském roce se spalovací motory podílely na příchozích zakázkách pouze 6 %. Stěžejními sektory zákazníků pro nás jsou nyní výroba nákladních automobilů a výroba zemědělské techniky. Vyrábíme frézovací a soustružnická centra a také čtyř- a pětiosá obráběcí centra pro výrobu nástrojů a forem, pro letecký průmysl, všeobecné strojírenství a mnoho dalších odvětví.“

V žebříčku nejdůležitějších zákaznických odvětví následují po strojírenství a automobilovém průmyslu výrobci kovových dílů, letecký průmysl, elektrotechnika a elektronika a výroba a zpracování kovů. Mezi další významná zákaznická odvětví patří přesná mechanika, výroba kolejových vozidel, energetika a zdravotnická technika. Všechna tato odvětví zvýšila svůj podíl. To odráží hlavní trendy, jako jsou přechod na novou energetickou koncepci, ochrana klimatu, modernizace infrastruktury a stárnutí populace.

[VDW: German machine tool manufacturers now have much broader base in the customer industries. Tisková zpráva, červenec 2024.]

(ed)