KONICA MINOLTA

Aktuální vydání

celé číslo

11

2019

Využití robotů, dopravníků a manipulační techniky ve výrobních linkách

Průmyslové a servisní roboty

celé číslo

Most pod drobnohledem

Mosty odjakživa patřily k nejobdivovanějším výtvorům lidského umu. A to nejen pro jejich praktický význam, který je řadí mezí klíčové prvky infrastruktury již od starověku, ale často také díky impozantním rozměrům a vzhledu. Mezi mimořádná mostní díla nepochybně patří např. francouzský Viadukt Millau (Le Viaduc de Millau), který je se svými pilíři o výšce více než 340 m nejvyšším mostem na světě (obr. 1), či japonský Akaši-Kaikjō, s rozpětím mezi hlavními pilíři téměř 2 km nejdelší visutý most na světě (obr. 2). Pohled na tyto stavby je nezapomenutelným zážitkem jak pro odborníky, tak i pro úplné laiky.

 

Nový most pod dohledem techniky Siemens

Most působivý podobně jako uvedené stavby by měl během roku 2015 vyrůst i přes záliv Izmit jižně od Istanbulu. Most nebude výjimečný jen svými rozměry – s rozpětím mezi hlavními pilíři 1 550 m se stane čtvrtým nejdelším visutým mostem na světě, ale zejména svou bezpečností a technickým vybavením. Na jeho výstavbě se významně podílejí i odborníci ze společnosti Siemens, kteří na most nainstalují celkem více než 400 snímačů, jež budou neustále sledovat chování konstrukce mostu z hlediska jeho bezpečnosti. Údaje ze snímačů budou vyhodnocovány při použití systému SHMS (Structural Health Monitoring System), který bude obsluhu informovat téměř o všem, co se na mostě a v jeho konstrukci stane.
 

Informace všeho druhu

Systém SHMS nebude shromažďovat a analyzovat údaje pouze o dopravní situaci, ale i např. o mechanických posuvech a napětí v jednotlivých částech mostu či aktuální síle větru. Díky využití systému družicové navigace (GPS) bude schopen také s milimetrovou přesností sledovat oscilace mostních pilířů o výšce 250 m. Navzdory velkému množství údajů budou tyto přenášeny do kontrolního střediska v reálném čase. Stane-li se tedy na mostě např. nehoda, budou operátoři ve středisku moci reagovat téměř okamžitě. Vzhledem k poloze mostu v zálivu Marmarského moře museli projektanti počítat i s působením místního podnebí, zejména s vlhkostí. Ve veškerých prostorách uvnitř mostu a kolem krytých kabelů proto bude udržována relativní vlhkost prostředí nepřekračující 40 %. Vedle snímačů společnost Siemens dodává i veškeré další elektrické a elektromechanické vybavení mostu. Díky dosažené uniformitě most řidičům zaručí maximální bezpečnost a současně bude mít delší dobu života.
 
Obr. 1. Pilíře francouzského Viaduc de Millau se vypínají až 246 m nad zem (měřeno k úrovni vozovky), a proto jde o nejvyšší most
na světě; nejvyšší z pilířů převyšuje spolu s věží nad vozovkou Eiffelovu věž
Obr. 2. K překonání vzdálenosti mezi hlavními pilíři japonského mostu Akaši-Kaikjō je třeba po jeho mostovce urazit celých 1 991 m, a aby udržela hmotnost mostu, měří jeho hlavní lana napříč 112 cm; turecký most přes Izmit bude menší – s rozpětím 1 550 m bude přesto čtvrtým nejdelším visutým mostem na světě