Aktuální vydání

celé číslo

03

2023

Automatizace strojírenské výroby

HMI a operátorské panely

celé číslo

Londýn provozuje elektrické doubledeckery

Společnost Siemens Smart Infrastructure v partnerství s londýnským autobusovým dopravcem Tower Transit a s částí organizace SeaLink Travel Group dodala infrastrukturu pro 37 plně elektrifikovaných doubledeckerů (angl. double-decker; patrový či dvoupodlažní autobus) v Londýně. Depo Westbourne Park, které se nachází na Great Western Road, je první londýnské depo, které plně elektrifikovaným linkám poskytuje energetickou infrastrukturu, údržbářské služby a dobíjecí zařízení. Autobusové linky 23 a C3, vedoucí z Westbourne Park, již provozují první elektrické doubledeckery s nulovými lokálními emisemi Metrodecker od firmy Optare (obr. 1), zbytek autobusové flotily se připojí v následujících měsících.

„Pomáhat společnosti Tower Transit s dodávkou pro první depo pro plně elektrické trasy s londýnskými ikonickými dvoupodlažními autobusy je důležitým milníkem jak pro operátora, tak pro Londýn, protože přispívá ke zlepšení kvality ovzduší a životů lidí v hlavním městě. Práce ve Westbourne Park dokládá, že Siemens je jedním z předních světových poskytovatelů infrastruktury pro elektromobilitu a dopravu,“ uvedl Matthias Rebellius, CEO Siemens Smart Infrastructure.

Objem londýnské dopravy způsobuje, že město je nejvíce znečištěným místem v Británii. Konverze depa Westbourne Park na elektrický pohon je součástí plánu hlavního města k dosažení čistší dopravy pro všechny Londýňany. Elektrická vozidla Metrodecker, nasazená společností Tower Transit, sníží emise skleníkových plynů o více než 1 800 tun za každý rok provozu v porovnání s autobusy splňujícími normu Euro VI.

Do nově vybaveného depa ve Westbourne Park bylo dodáno 34 dobíjecích stanic AC a čtyři dobíjecí stanice DC Sicharge (CC AC22 a UC200), které dodávají energii o výkonu 2 MW. Elektrobusy jsou primárně dobíjeny během noční přestávky prostřednictvím Sicharge CC AC22 (obr. 2). Vysoce výkonné jednotky Sicharge UC200 poskytují třikrát rychlejší nabíjení v porovnání s AC dobíjením a dobíjejí autobusy během kratších přestávek při parkování (obr. 3; varianta nabíjení z trolejového sběrče uvedená na obrázku zde není využívána).

Dodavatel nejenže celou instalaci zprovoznil, ale zajišťuje také kompletní program preventivní údržby a nepřetržitou podporu. Při elektrifikaci dep je třeba vyřešit mnoho technických úkolů, jako např. integraci se stávající strukturou, plnění požadavků na dopravní síť nebo napájení a sladění vlastností trasy a vozidla tak, aby využití vozidla a infrastruktury bylo optimální.

Samuel Riberio z firmy Tower Transit uvedl: „Jako součást globální dopravní společnosti jsme se zavázali dodávat bezpečná, udržitelná a inovativní dopravní řešení, včetně např. provozování elektrických autobusů v Austrálii. Nedávno jsme se podíleli na založení prvního konsorcia na světě, které plánuje využívat autobusy s vodíkovým pohonem. Jsme rádi, že jsme mohli spolupracovat na unikátním projektu Tower Transit a SeaLink Travel Group. Díky této spolupráci se dostáváme mezi nejlepší firmy v oboru, projekt je navíc ukázkou naší inovativnosti. Zařazením 37 bezemisních autobusů do našeho vozového parku přispějeme ke zlepšování kvality ovzduší v Londýně.“

Clarie Mannová, ředitelka autobusového provozu londýnského dopravního podniku TfL, sdělila: „Rozšiřováním vozového parku elektrických autobusů přispíváme k řešení krize kvality londýnského ovzduší. Takový růst ovšem potřebuje správnou infrastrukturu. Nové dobíjecí zařízení ve Westbourne Park je dalším krokem správným směrem. Elektrické autobusy nejen snižují emise, ale též poskytují zákazníkům plynulejší a tišší jízdu. Nové dvoupodlažní autobusy Optare na linkách 23 a C3 budou vybaveny nejnovějšími bezpečnostními prvky a budou obsahovat USB dobíječky na sedadlech.“

Elektrobus Optare Metrodecker je první doubledecker s nulovými emisemi na světě. Byl navržen a postaven v závodě Optare v Sherburnu poblíž Leedsu. Londýnský vozový park 380 elektrických autobusů je největší v Británii.

Tento příklad představuje rozumnou cestu využití elektrifikovaných vozidel. Pravidelné trasy, pravidelný řád, dostupnost zázemí a vyšší užitná hodnota pro zákazníky i obyvatele města. Pro každou skupinu zákazníků je vhodné jiné řešení, Londýn šel cestou elektrifikace autobusů. Dalších příkladů bude určitě přibývat.

Radim Adam

 

Obr. 1. Elektrický doubledecker Optare na lince 134 v Londýně (foto: ZF Friedrichshafen AG)

Obr. 2. Dobíjecí stanice Sicharge CC-AC 22

Obr. 3. Stejnosměrné dobíjecí stanice Sicharge UC umožňují nabíjení kabelem nebo pomocí trolejového sběrače