Aktuální vydání

celé číslo

03

2021

Digitální transformace, chytrá výroba, digitální dvojčata

Komunikační sítě, IIoT, kybernetická bezpečnost

celé číslo

Kolaborativní roboty zvýšily rychlost montážní linky o 25 %

Magneti Marelli je mezinárodní společnost specializující se na navrhování a výrobu high-tech systémů a komponent pro automobilový průmysl. Společnost hledala dlouhodobé řešení, jak ulevit pracovníkům od monotónní práce při zrychlení výroby a eliminaci chybovosti. Kolaborativní roboty (koboty) od firmy Universal Robots poskytly optimální a funkční řešení automatizace výroby. 

Cílem bylo omezení chybovosti na výrobní lince, která byla způsobena stávajícími zaměstnanci. Celá stanice s kolaborativním robotem musela být mobilní tak, aby bylo možné vykonávat různé úkoly typu pick and place po celé výrobní hale, jako je např. vkládání velmi malých plastových částí do komponent.

Funkční řešení našla společnost Magneti Marelli v kolaborativních robotech od společnosti Universal Robots, přičemž ji přesvědčila hlavně jednoduchá instalace a programování, nabídka produktů ze sortimentu UR+ a rovněž podpora systémového integrátora. Sortiment UR+ zahrnuje produkty pro koncept plug-and-play, které jsou certifikovány pro použití s kolaborativními roboty Universal Robots.

Společnost má celkem čtyři kolaborativní roboty na osazování součástek s vývody do desek plošných spojů, které standardní automaty nejsou schopny obsluhovat z důvodu velkých rozměrů balení nebo samotných komponent. Kolaborativní roboty UR10, UR5 a UR5e nabírají pomocí uchopovače OnRobot RG2 jednotlivé komponenty, ať už jde o konektory, nebo součástky s vývody, přímo z balení od dodavatele. Tyto komponenty roboty následně osadí do desek plošných spojů na dopravníkovém pásu stanice, která je součástí linky. Díky robotům od Universal Robots se tak uvolnil jeden operátor na každé směně a rovněž se podařilo minimalizovat kvalitativní rizika plynoucí ze špatné manipulace s komponentami a deskami plošných spojů.

Výstup z montážní linky se zrychlil o 25 % díky přesunu komponent z automatů pick and place, které jsou navíc značně drahé. První dva kolaborativní roboty UR jsou v provozu téměř jeden a půl roku na linkách s nepřetržitým provozem. V přípravě jsou další dvě instalace kolaborativních robotů Universal Robots a v Magneti Marelli Slovakia také dokončují studie jejich využití i v dalších typech úloh. 

Přínosy

„Díky instalaci kolaborativních robotů na výrobní linku je pro naše zaměstnance naprosto bezpečné pracovat v jejich blízkosti,“ uvádí Lubomír Graca, vedoucí oddělení technologií společnosti Magneti Marelli Slovakia. „Naši zaměstnanci s koboty pravidelně pracují a jsou rádi, že je zbavily monotónní opakující se práce.“ Podle jeho slov mají zaměstnanci kolaborativní roboty tak v oblibě, že jim dokonce dali jména. Návratnost investice do pořízení kolaborativních robotů, dokonce i s mechanikou celé stanice, byla do jednoho roku. Jeden kolaborativní robot byl schopen nahradit operátory ve čtyřech směnách. Současně se společnosti Magneti Marelli Slovakia podařilo zvýšit rychlost montážní linky a eliminovat problémy s kvalitou.

„Po našich zkušenostech a úspěšné implementaci kobotů plánujeme rozšířit jejich použití na všech našich montážních linkách a neustále hledáme další možnosti, jak bychom je mohli použít ve výrobě,“ dodává Graca.

 

(Universal Robots)

Obr. 1. Kolaborativní robot UR s uchopovačem On-Robot pro osazování součástek na montážní lince

 

„Díky instalaci kolaborativních robotů na výrobní linku je pro naše zaměstnance naprosto bezpečné pracovat v jejich blízkosti. Naši zaměstnanci s koboty pravidelně pracují a jsou rádi, že je zbavily monotónní opakující se práce. Zaměstnanci mají koboty tak v oblibě, že jim dokonce dali jména. Návratnost investice do pořízení kolaborativních robotů, dokonce i s mechanikou celé stanice, byla do jednoho roku.“

Lubomír Graca, vedoucí oddělení technologií, Magneti Marelli Slovakia

 

Magneti Marelli je mezinárodní společnost specializující se na navrhování a výrobu high-tech systémů a komponent pro automobilový průmysl. Je dodavatelem pro výrobce automobilů v Evropě, Severní Americe, Jižní Americe a Asii. Na Slovensku existují dvě divize, Electronic Systems a Powertrain. Obě se nacházejí v průmyslovém parku Kechnec v Košickém kraji a zaměstnávají více než 1 300 lidí. Divize Electronic Systems vyrábí přístrojové desky, navigační systémy a palubní počítače, které jsou součástí automobilové elektroniky. Hlavními produkty divize Powertrain jsou škrticí klapky, sací potrubí a GDI (vysokotlaká) čerpadla. Z hlediska objemu jsou nejdůležitějšími zákazníky společnosti Magneti Marelli firmy PSA, BMW, Fiat a Renault.