Aktuální vydání

celé číslo

07

2020

Řízení distribučních soustav a chytrá města

Měření a monitorování prostředí v budovách a venkovním prostředí

celé číslo

Inteligentní přístroje raději do kuchyně než do kanceláře

Automa 7/2000

[tisková informace Herald Communications]

Inteligentní přístroje raději do kuchyně než do kanceláře

East Kilbride, Skotsko, 27. června 2000 – Evropané dávají přednost technickému pokroku spíše v kuchyni než v kanceláři. To odhalil průzkum společnosti MORI, uskutečněný na zakázku společnosti Motorola, jež je předním dodavatelem vestavných mikrokontrolérů. 63 % evropských spotřebitelů prohlašuje, že jsou zavaleni nebo zmateni pokroky v oblasti informačních technologií. Avšak titíž spotřebitelé si udržují víru v technický pokrok a zápal pro něj, projevuje-li se v srdci jejich domova – v kuchyni.

Průzkum poukázal zejména na dvě klíčové skutečnosti. Za prvé spotřebitelé, kteří se průzkumu zúčastnili, si spíše vybírali kuchyňské spotřebiče než vybavení usnadňující jejich profesionální činnost v kanceláři. Za druhé zřetelně upřednostňovali spotřebiče navržené s ohledem na životní prostředí.

Z výrobků, jež si spotřebitelé zvolili, byly první tři nejžádanější určeny pro kuchyň. Byly to:

  • inteligentní trouba, která je schopna automaticky měnit postup vaření v závislosti na svém obsahu;
  • pračka s jediným tlačítkem, která sama pozná, jak jemné a jak moc špinavé je prádlo;
  • kuchyňský detektor kouře, který při požáru zavolá na příslušné číslo mobilního nebo klasického telefonu.

Ve všech třech zemích, kde byl průzkum uskutečňován (Velká Británie, Německo a Itálie), dávali spotřebitelé přednost technickému vybavení kuchyně před technicky pokročilými produkty určenými pro kancelář. Na spodních stupíncích žebříčku se umístily:

  • osobní počítače, jež umožňují přístup do kanceláře z domova;
  • pracovní telefonní systém, který majitele zastihne kdekoli;
  • vylepšená paměť faxového přístroje.

Zároveň se potvrdilo, že většina Evropanů považuje omezení škodlivých vlivů na životní prostředí za nejdůležitější vylepšení budoucích spotřebičů. Němečtí spotřebitelé nejvíce ze všech požadovali, aby spotřebiče byly šetrné k životnímu prostředí. Britské spotřebitele více než jejich německé a italské protějšky zajímala úspora vlastních prostředků. V Itálii byla pro spotřebitele bezpečnost důležitější než v Británii nebo v Německu.

„Jelikož si spotřebitelé žádají technicky stále dokonalejší spotřebiče, budou mikrokontroléry a senzory hrát rozhodující úlohu v inteligentní kuchyni budoucnosti. Celosvětový trh s mikrokontroléry se rozvíjí rychlým tempem a Motorola má na trhu mikrokontrolérů pro spotřebiče největší podíl. Identifikovali jsme nastupující trendy a postoje mezi spotřebiteli, distributory a výrobci, a už jsme tak v předstihu před konkurencí,“ řekl Stephen Turnbull, manažer pro Evropu, Motorola Microcontroller Division. „Z průzkumu vyplývá, že kdyby technický pokrok v budoucnosti umožnil jen jediné zlepšení, spotřebitelé by dali přednost omezení škodlivých vlivů na životní prostředí před úsporou prostředků nebo zvýšením bezpečnosti v kuchyni. Toto přání již plníme prostřednictvím našich nových řešení DigitalDNA™, která pomáhají výrobcům a spotřebitelům omezit spotřebu energie v domácnosti až o 50 %.“

„Tento průzkum nám ukázal, že spotřebitelé si přejí, aby se technický pokrok obrátil směrem k našemu soukromému životu a usnadnil nám život v domácnosti, především v kuchyni,“ řekl Klaus Müller, vedoucí oddělení elektronických pohonů a systémů společnosti BSH Bosch und Siemens Hausgeräte GmbH. „To vyžaduje přemýšlení a spojování výrobků, které povede k snazšímu a bezpečnějšímu životu a omezí plýtvání přírodními zdroji. Abychom tomuto závazku dostáli, budeme nadále pokračovat ve spolupráci se společností Motorola.“

„Chceme dát zákazníkům možnost volby používat inteligentní výrobky v kuchyni a rovněž v kanceláři. Tento průzkum poukázal na to, že zákazníky zajímají inteligentní spotřebiče do kuchyně, a my se budeme všemi si lami snažit je vyvinout. Technologie, kterou Motorola přináší na tento trh, nám může pomoci tuto představu naplnit,“ řekl Claudio Diodato, manažer oddělení elektronického řízení, Core Technology and Innovation společnosti Electrolux.

Tento evropský průzkum byl uskutečněn v dubnu 2000 za účelem zjištění postojů tisíce spotřebitelů a kancelářských pracovníků v Německu, Itálii a Velké Británii vůči technice doma a v kanceláři. Průzkum navíc zjišťoval názory spotřebitelů na to, jaké výhody by měly přinášet spotřebiče 21. století – ať už v oblasti životního prostředí, bezpečnosti nebo úspory prostředků.

Tab. 1. Inteligentní výrobky, o které jevili spotřebitelé zájem

  Británie Německo Itálie Celkově
Inteligentní trouba 40% 69% 36% 48%
Pračka s jediným tlačítkem 40% 60% 43% 48%
Robot-vysavač 36% 28% 33% 32%
Kuchyňský detektor kouře, který zavolá na mobilní telefon 36% 58% 63% 49%
Myčka nádobí, která se sama zapíná 18% 50% 26% 31%
Počítač umožňující přístup do kanceláře z domova 15% 24% 23% 21%
Telefonní systém, který umožní, aby byl účastník kdekoli k zastižení 11% 8% 18% 12%
Faxový přístroj s větší pamětí 6% 20% 15% 14%
Zdroj: veřejnost: Británie (934), Německo (1006), Itálie (1002). Duben 2000. MORI