Aktuální vydání

celé číslo

01

2024

Automatizace skladování, logistiky a manipulace s materiálem

Programovatelné automaty, průmyslové počítače, jednotky I/O, bezpečnostní systémy

celé číslo

Díky palivovým článkům budou užitková vozidla klimaticky neutrální

Společnost Bosch získala zakázku na vývoj a výrobu elektrických vzduchových kompresorů s integrovanou výkonovou elektronikou, které řídí dodávku vzduchu do systému palivových článků těžkých užitkových vozidel.

 

Společnost Bosch podepsala dlouhodobou smlouvu se společností cellcentric na dodávku vzduchových kompresorů pro vozidla s vodíkovými palivovými články. Firma cellcentric je společný podnik firem Daimler Truck AG a Volvo Group AB v poměru 50 : 50 a jejím cílem je stát se předním světovým výrobcem vodíkových palivových článků.

Vzduchový kompresor (obr. 1) je významnou součástí výkonných palivových článků, které budou součástí těžkých nákladních vozidel i stacionárních zdrojů elektřiny. Výroba ve velkém by měla začít zhruba od poloviny tohoto desetiletí.

 

Díky palivovým článkům mohou být užitková vozidla klimaticky neutrální

V palivových článcích vodík reaguje se vzdušným kyslíkem za vzniku elektrické energie, vody a tepla. Elektrický vzduchový kompresor palivovým článkům dodává požadované množství filtrovaného vzduchu, a proto je jednou z jejich hlavních součástí. Společnost Bosch nabízí vzduchový kompresor ve dvou výkonových třídách, 20 a 30 kW. Třída 30 kW je dimenzována na napětí od 450 do 850 V, zatímco třída 20 kW je dimenzována buď na 250 až 450 V, nebo na 450 až 850 V. Rotor kompresoru dosahuje více než 100 000 otáček za minutu. Účinnost kompresoru zvyšují polovodičové součástky z karbidu křemíku ve výkonové elektronice.

 

Špičkový produkt zajišťuje pracovní místa

U vzduchového kompresoru spočívá největší technický problém v zavedení sériové výroby vysokorychlostních elektromotorů s jejich vzduchovými ložisky a výkonovou elektronikou. Protože celková technická náročnost je srovnatelná se systémem vstřikování nafty u užitkových vozidel se spalovacími motory, pomůže jejich výroba s udržením zaměstnanosti v regio­nech, kde byl dříve silný automobilový průmysl.

 

Bosch pracuje na mobilních i stacionárních palivových článcích

Společnost Bosch věří, že vodík má jako nosič energie budoucnost, a v této oblasti vynakládá značné investice. Od roku 2021 do roku 2024 plánuje společnost investovat přibližně 600 milionů eur do mobilních palivových článků a dalších 400 milionů eur do stacionárních článků na výrobu elektřiny a tepla v lokálních zdrojích energie.

Radim Adam

 

Obr. 1. Elektrický vzduchový kompresor pro palivové články těžkých užitkových vozidel a pro stacionární zdroje energie