Článek ve formátu PDF je možné stáhnout
zde.
Bezpečnost silničního provozu ovlivňují tři faktory: infrastruktura, vozidlo a řidič. Nedávné rozbory příčin dopravních nehod v EU ukázaly, že při více než 90 % nehod je vinen řidič. Nehody v silničním provozu vznikají zejména chybami nepozorných, přetížených nebo unavených řidičů. Minimalizovat počet takových nehod je hlavním úkolem projektu EU s názvem HAVEit.
Výsledkem výzkumného projektu HAVEit (Highly Automated Vehicles for Intelligent Transport, tj. Vysoce automatizovaná vozidla pro inteligentní dopravu) mají být nové způsoby a technika předvídání krizových a nebezpečných situací umožňující zvýšit bezpečnost jízdy hromadně vyráběných vozidel. Projekt s délkou trvání tři roky je součástí Sedmého rámcového programu pro výzkum a technický rozvoj (RP7). Celkové náklady na projekt HAVEIT jsou stanoveny na 28 milionů eur (asi 700 milionů korun), z nichž 17 milionů poskytne EU a 11 milionů sedmnáct partnerů projektu ze šesti evropských zemí (Francie, Maďarsko, Německo, Řecko, Švédsko a Švýcarsko). V Německu se na projektu podílejí vedle automobilek Volkswagen a Audi i odborníci na dopravu z Německého centra pro letectví a kosmonautiku DLR (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt).
Při příležitosti ukončení první etapy projektu se ve švédském městě Borås ve dnech 21. a 22. června 2011 uskutečnilo setkání, kde účastníci projektu prezentovali dosavadní výsledky. Na zkušební dráze ve Švédsku ukázalo, co dovedou, celkem sedm vozidel – čtyři osobní a dvě nákladní auta a jeden autobus (obr. 1). Ústav pro techniku dopravních systémů DLR v Braunschweigu vyslal na přehlídku své pokusné vozidlo FASCar II, speciálně upravený vůz Volkswagen Passat 2.0 (obr. 2), a prezentoval zde svůj dynamický simulátor jízdy, který mají jeho odborníci k dispozici ke zkoušení nových asistenčních systémů pro řidiče v podmínkách blízkých skutečnosti.
Ruce pryč od volantu
V budoucnu si řidič bude moci zvolit jeden ze tří možných způsobů podpory při řízení auta. Stisknutím tlačítka (obr. 3) rozhodne, zda chce, aby mu asistenční systém při řízení pouze pomáhal, či aby řídil vůz „poloautomaticky“, nebo dokonce „ zcela automaticky“. Zvolí-li řidič nabídku „Asistent“, bude ho systém při jízdě jen podporovat. Například vestavěný bezpečnostní systém Lane Assist bude řidiče „hlídat“, zda udržuje přímý směr jízdy. Při přejetí dělicí čáry systém řidiče malým cuknutím volantu upozorní, že hrozí nebezpečí, že vozidlo opustí jízdní stopu. Řídit ale musí řidič sám. Při volbě režimu „Poloautomatické řízení“ převezme auto od řidiče některé rutinní úkoly. Například s využitím vestavěného inteligentního tempomatu ACC (Adaptive Cruise Control) jede auto automaticky rychlostí zadanou řidičem a přitom udržuje bezpečnou vzdálenost od vozidla jedoucího před ním, snižuje rychlost před zatáčkou a udržuje auto stále uprostřed jízdních pruhů. Řidič se ovšem může kdykoliv opět chopit řízení. A při volbě stupně „Zcela automatické řízení“ může řidič dát doslova „ruce z volantu“. Auto jede nyní zcela samostatně na dálnicích nebo podobných komunikacích rychlostí až 130 km/h s respektováním aktuálních podmínek silničního provozu. Ale i když auto jede „samo“, musí být řidič stále v pozoru a sledovat dění na vozovce, aby mohl v rizikové situaci zasáhnout. Kamera zabudovaná v palubní desce proto řidiče trvale sleduje, přičemž cílem je hlídat stav jeho pozornosti a bdělosti. Přestane-li být řidič náhle dostatečně pozorný či upadá do mikrospánku, systém ho včas varuje a v případě nejvyšší nouze může i sám zasáhnout.
Jak je to možné?
Aby auto toto všechno umělo, potřebuje speciální výbavu. Automobil Fascar II, jedno z pokusných vozidel ústavu DLR, je vybaven mnoha senzory a kamerami ke sledování okolí a veze s sebou velmi přesný navigační systém. Díky tomu může zjistit a rozpoznat objekty (překážky) v jízdní dráze a jet přesně v jízdním pruhu. Navíc má tzv. elektronické řízení směru jízdy (steer-by-wire). Místo použití mechanické řídicí tyče, která běžně spojuje volant s přední nápravou, jsou povely pro řízení přenášeny elektronicky, tj. „po drátě“. „Zatímco u současných aut se volant pohybuje ve shodě s pohyby (natáčením) předních jízdních kol, v pokusném vozidle Fascar II při autonomní jízdě je volant úplně v klidu a při normálním způsobu jízdy může řidiče vhodným způsobem podporovat a upozorňovat na chyby zcela nezávisle na řízení směru jízdy vozidla,“ vysvětluje prof. Dr. Karsten Lemmer, ředitel Ústavu pro techniku dopravních systémů DLR.
Nový asistenční systém poskytuje větší bezpečnost, umí předcházet chybám způsobeným nedostatečným soustředěním řidiče a činí jízdu pro řidiče příjemnější a méně namáhavou. Přitom řidič vždy sám rozhoduje, jaké úlohy lze asistenčnímu systému předat, a může také svoje řidičské povinnosti kdykoliv opět zcela převzít. Zodpovědnost stále zůstává na řidiči, který se musí v každé situaci rozhodnout, zda se zásahem asistenčního systému souhlasí nebo nikoliv, a vždycky má možnost systém „přehlasovat“.
Perspektivy projektu HAVEIT
Výsledky výzkumu vysoce automatizované techniky pro jízdu autem dosažené v rámci projektu HAVEIT a demonstrované na přehlídce ve městě Borĺs jsou významným milníkem na cestě k řízení bez nehod. Znovu se potvrdil význam interakce mezi řidičem a automatizovanými systémy ve vozidle jako oblasti, které bude i v budoucnu trvale věnována značná pozornost. Výzkumný projekt HAVEIT, který byl dosud zaměřen pouze na jízdu po dálnicích a rychlostních komunikacích, bude v další etapě rozšířen i na komplexnější prostředí, zejména na jízdu v městském provozu. Ústav pro techniku dopravních systémů DLR se bude v této souvislosti mimo jiné zabývat zajištěním efektivní a spolehlivé komunikace mezi světelnými semafory a projíždějícím autem, která má pro automatizovanou jízdu v městském provozu klíčový význam. Podrobnější informace lze nalézt na
www.haveit-eu.org.
[DLR macht hoch automatisiertes Fahren zukunftsfähig. Presseinformation DLR, 21. června 2011.]
Ing. Karel Kabeš
Obr. 1. Sedm zkušebních vozidel představilo v červnu 2011 předběžné výsledky evropského projektu HAVEIT (foto: HAVEIT)
Obr. 2. Zkušební vozidlo Fascar II k ověřování nového asistenčního a automatizačního systému ve vozidle (foto: HAVEIT)
Obr. 3. Řidič zvolí stiskem tlačítka stupeň automatizace jízdy (foto: HAVEIT)