Článek ve formátu PDF je možné stáhnout
zde.
Má-li být reklama účinná, musí ji vidět co nejvíce lidí. Speciální technika pomáhá předem určit, jací lidé uvidí jaké reklamní a informační billboardy a jak často. To umožňuje optimálně naplánovat reklamní kampaň.
Vědci z Fraunhoferova ústavu pro inteligentní analytické a informační systémy v St. Augustinu mohou poskytnout odpovědi na otázky, kolik lidí uvidí daný plakát, jaký typ lidí to bude a jak dlouho se u něj pohledem zastaví. Sestavili atlas, který ukazuje, kolik lidí za hodinu projde místy okolo jednotlivých pozic billboardů. Atlas zahrnuje všechna (zatím jen) německá města nad deset tisíc obyvatel a poskytuje informace o celkem 6,2 milionu ulic. „Dále jsme pracovali na analytických metodách, které nám umožňují odpovědět na další otázky,“ uvádí vedoucí projektu Terence Dörflinger. Lze určit, jak často a jakou rychlostí daná typická osoba projede autem okolo určeného billboardu, z jakého úhlu vnímá plakát, odkud se k němu blíží, zda jde o ženu či muže, kolik jim je let a ke které cílové skupině patří. „Provedli jsme studii, kdy jsme vybavili tisíce testovaných lidí přijímači GPS a sledovali určitou dobu jejich pohyb po městě,“ vysvětluje Dörflinger. „Lidé běžně vidí plakát několikrát před tím, než ho vědomě zaregistrují. Je-li známa trasa, lze podle toho rozmístit reklamu.“
Pro analýzu a zpracování shromážděných údajů použili vědci složité algoritmy a postupy. Díky dosaženým výsledkům mohou nyní „reklamní stratégové“ plánovat své billboardové kampaně tak, aby zasáhly co možná nejvíc osob v požadované cílové skupině. Tyto nové prostředky se již využívají ve Švýcarsku pro plánování reklamních kampaní. Výzkumníci předvedli své analytické prostředky na veletrhu CeBIT v Hannoveru.
(rk)