Aktuální vydání

celé číslo

08

2019

MSV 2019 v Brně

celé číslo

Budoucnost městské logistiky je v dokonalém plánování i strojovém učení

V Průmyslovém paláci v areálu holešovického Výstaviště Praha proběhl z pátku 29. na sobotu 30. března 2019 další ročník veletrhu Czech Online Expo. Jedním z témat veletrhu byla logistika, jejímž odborným garantem byl výkonný ředitel logistického start-upu DoDo Michal Menšík. Jaká je podle Michala Menšíka budoucnost městské logistiky a jaké největší výzvy jsou s ní spojené? 

Městská logistika je dynamicky se vyvíjející obor, kterému je v posledních několika letech věnováno stále více pozornosti. Velmi rychle totiž roste segment tzv. same-day deliveries, tedy zásilek, které je třeba doručit ve stejný den. Například podle studie McKinsey & Company má trh s expresními zásilkami vyrůst do roku 2025 až dvacetkrát a doručována ve stejný den bude v té době celá čtvrtina všech zásilek.

Same-day delivery a doprava v rámci tzv. poslední míle s sebou nesou mnoho výzev. Ona úplně poslední etapa rozvozu, kdy zboží putuje až do rukou koncového zákazníka, je nejsložitější a nejdražší. „Městská logistika je nesmírně náročná na plánování. Zakázky, kurýry a auta je potřeba dokonale koordinovat, aby pokud možno nepřišel vniveč ani jediný projetý kilometr, hodina lidské práce nebo místo v zavazadlovém prostoru,“ komentuje Michal Menšík, jehož start-up DoDo pro plánování využívá vlastní pokročilý systém, který si sám vyvíjí.

„Dokonalá koordinace šetří peníze, ale také město. Je důležité být maximálně efektivní a nezahlcovat ulice dalšími a dalšími auty. Na to by měli myslet i provozovatelé různých e-shopů či třeba restaurací s rozvozem. Nedává smysl, aby každý obchod rozvážel zboží po vlastní ose. Specializované služby, jako je třeba DoDo, mají kapacitu a pokročilý systém, díky čemuž mohou zboží rozvážet efektivněji, rychleji, levněji a šetrněji k životnímu prostředí,“ dodává Menšík.

Michal Menšík vidí budoucnost městské logistiky a zároveň velkou sílu své firmy DoDo mj. ve správném vyvažování požadavků souhrnu klientů tak, aby byla poptávka z jejich strany rovnoměrně a bez velkých výkyvů rozložena do celého dne. „Každý typ podniku má v průběhu dne nějaké špičky a naopak hluchá místa. Rozvážení jídla z fastfoodu má špičku přes oběd a přes večeři, potraviny si lidé nejčastěji nechávají dovézt v momentě, kdy přichází domů z práce, a třeba kancelářské potřeby chtějí lidé do práce obvykle dovézt dopoledne. Klíčem k úspěchu je tedy navazovat spolupráci s různými typy partnerů a jejich portfolio vybalancovat tak, aby byli kurýři vytížení rovnoměrně po celý den, samozřejmě tak, aby bylo o všechny typy rozvozu relevantně postaráno,“ vysvětluje Menšík.

Další vývoj městské logistiky Michal Menšík vidí ve strojovém učení a dalším prohlubování práce s daty. „Logistika je obor, kde musí být každý krok maximálně podložený daty. Díky strojovému učení budeme moci dále zlepšovat plánování a s vysokou přesností predikovat objednávky, a reagovat tak ještě před tím, než jsou skutečně vytvořeny,“ popisuje Menšík a dodává, že technické vymoženosti jako autonomní vozy či doručovací drony jsou přece jen hudbou vzdálenější budoucnosti. „Autonomní vozy a drony budou ještě dlouho narážet na legislativní překážky a v nejbližších letech se hlavním proudem v logistice nestanou. O mnoho blíže jsou ale inovace na poli samotného předání zásilky zákazníkovi. DoDo již nyní pracuje například na možnosti doručování zásilek do kufrů aut.“ 

(ed)