Aktuální vydání

celé číslo

07

2019

Řízení dopravy a budov

celé číslo

Roboterwerk se při značení dronů spoléhá na laserové značicí zařízení Panasonic

Vyrábět značení na sklo nebo keramiku, které by bylo vysoce kontrastní a současně odolné proti otěru, extrémní teplotě a dalším nepříznivým vlivům, není jednoduché. Laserová značicí zařízení Panasonic to zvládnou.

Ve vzduchu nad námi létá stále více a více dronů. Pro jejich provoz existují přísná pravidla (v časopise Automa jste se o nich mohli dočíst v článku Vlastimila Kříže z VUT v Brně s názvem Právní aspekty provozu bezpilotních letadel – dronů, roč. 2016, č. 1, str. 10 až 14, http://www.automa.cz/Aton/FileRepository/pdf_articles/54400.pdf). Přesto nejsou žádnou výjimkou incidenty, ať jde jen o ilegální pořizování snímků s potenciálním narušením soukromí, nebo dokonce o nebezpečné lety v prostoru ochranného pásma letiště.

Společnost Roboterwerk z bavorského městečka Obing se již dlouho zabývá problémem, jak dron identifikovat a dohledat jeho vlastníka. Firma se již od roku 2002 zabývá výrobou autonomních robotů určených pro venkovní provoz, jak kolových, tak létajících – dronů. V Německu platí nařízení spolkového ministerstva dopravy, podle nějž musí být všechny drony s dopadovou energií větší než 80 J (tedy zjednodušeně řečeno tak velké, že by při pádu mohly zranit člověka) opatřeny registrační značkou, podle níž bude možné provozovatele dronu dohledat. Podobné pravidlo bude od roku 2020 platit v rámci nového celoevropského nařízení o společných pravidlech v oblasti civilního letectví i v České republice.

Obr. 1. Identifikační štítek dronu z tenkého skla nalepený speciálním lepidlem odolá i při požáru lithiových baterií

Odborníci společnosti Roboterwerk se však netají tím, že s nařízením, které má bojovat proti používání dronů v rozporu s pravidly o jejich provozu, nejsou spokojeni. Jsou totiž přesvědčeni, že mnohé z hliníkových štítků, vyžadovaných nařízením, ač by měly být ohnivzdorné, nezůstanou v případě vážné nehody čitelné. Malé a střední bezpilotní letouny sice nemívají spalovací motor, tedy nádrže s palivem, které může začít při havárii hořet, ale lithiové baterie, které se v dronech nejčastěji používají, jsou také nebezpečné. 

Identifikace podle zákona i ochrana před odcizením

Materiály záporných elektrod lithiových baterií bývají hořlavé a na vzduchu samovznítitelné, materiály kladných elektrod zase obsahují materiál se značným obsahem chemicky vázaného kyslíku, a proto hoření podporují. V důsledku toho dosahuje teplota při požáru baterií až 660 °C. Takovou teplotu žádný hliníkový štítek nevydrží, a tudíž provozovatele havarovaného dronu již není možné identifikovat. S ohledem na to vyvinuli technici Roboterwerk s partnerskými firmami, mj. i s firmou Panasonic, jiný, odolnější způsob značení dronů.

Úkolem bylo najít materiál, který odolává vysokým teplotám. Vhodným řešením se ukázalo speciální tenké sklo. Značení se na něm zhotovuje laserovým označovačem Laser Marker od firmy Panasonic. Údaje na štítku zůstanou čitelné i při požáru, protože materiál i značení odolávají teplotám do 800 °C (obr. 1).

Dalším problémem klasických štítků je snadná možnost jejich padělání. Každý, kdo si koupí štítek, na něj může uvést nepravdivé údaje. Na štítcích od firmy Roboterwerk jsou proto navíc speciální mikroznačky, v nichž jsou zakódované ověřené údaje o vlastníkovi. 

Laserová značení na tenké sklo

Přesné a trvanlivé označení na tenký skleněný štítek se vyrábím značicím zařízením Laser Marker od firmy Panasonic. Pro výrobu značení na sklo nebo keramiku se používá speciální technologie značení, při níž v materiálu nevznikají tepelným pnutím trhliny. Vysoce kontrastní černé značky jsou odolné proti otěru, vlivům počasí, rozpouštědlům i dalším chemikáliím. Je tak zaručena správná a spolehlivá identifikace provozovatele dronu i jeho ochrana před krádeží a zneužitím.

 

[Tisková zpráva Panasonic, prosinec 2017.]

(Bk)