Aktuální vydání

celé číslo

07

2019

Řízení dopravy a budov

celé číslo

Kia představila budoucnost interiéru autonomních vozidel

Na veletrhu CES 2019 odhalila společnost Kia novinky pro autonomní vozidla. Prostřednictvím interaktivního exponátu Space of Emotive Driving představila návštěvníkům R.E.A.D., první systém v automobilovém průmyslu, který spojuje nastavování kabiny vozidla na základě lidských smyslů a analýzy emocí s využitím umělé inteligence. Součástí systému R.E.A.D. je virtuálně-dotykové ovládání gesty nebo sedadla vibrující v reakci na přehrávanou hudbu. Další novinkou prezentovanou na konferenci byl koncept SEED Car, potenciální řešení mikromobility ve městech. 

Pokud jde o autonomní řízení, obvykle jsou v popředí témata, jako je vytváření sítí a řízení vozidel. Na veletrhu CES 2019 (Consumer Electronics Show), který se konal od 8. do 11. ledna 2019 v Las Vegas, představila automobilka Kia novinky, které vyvinula pro epochu postautonomního řízení.

Kia vychází ze své vize „za hranicemi autonomního řízení“ pro vozidla s trvalou konektivitou. Letos prostřednictvím interaktivního exponátu Space of Emotive Driving (prostor pro řízení emocemi) vyhlíží epochu, kdy bude autonomní řízení skutečností. 

Systém R.E.A.D.

Hlavní součástí vize Space of Emotive Driving je nový systém R.E.A.D. (Real-time Emo­tion Adaptive Driving, řízení přizpůsobující se emocím v reálném čase) – celosvětově první optimalizované interaktivní prostředí kabiny zaměřené na lidské smysly a analyzující emoce pomocí umělé inteligence. Systém R.E.A.D. dokáže nastavovat kabinu vozidla a přizpůsobovat ji uživateli tím, že v reálném čase analyzuje stav emocí řidiče prostřednictvím rozpoznávání biologických signálů s využitím algoritmů umělé inteligence. Technika sleduje stav emocí řidiče pomocí senzorů, které detekují výrazy tváře, srdeční rytmus a elektrodermální aktivitu. Následně dochází k přizpůsobení prostředí interiéru – podle potřeby se mění podmínky v kabině s dopadem na všech pět smyslů. Metoda umělé inteligence s využitím hlubokého učení umožňuje systému stanovit jakousi základnu uživatelova chování a poté identifikovat vzory a trendy k přizpůsobování prostředí kabiny podle situace.

Další funkcí pokrokového systému R.E.A.D. jsou sedadla vibrující v reakci na přehrávanou hudbu, aby cestující mohli své oblíbené skladby nejen slyšet, ale i „cítit“. Metoda zpracování signálů na základě smyslů přizpůsobuje vibrace sedadel podle zvukových frekvencí přehrávané hudby. Vibrační sedadla lze rovněž nastavit do masážního režimu pro větší pohodlí v kabině, resp. zvýšit bezpečnost pomocí hmatových varování od vyspělých systémů vozidla na podporu řízení. 

Ovládání V-Touch

Systém R.E.A.D. byl prezentován společně s ovládáním V-Touch, které je celosvětově prvním systémem virtuálně-dotykového ovládání gesty. V-Touch sleduje pomocí 3D kamery oči a konečky prstů uživatelů a umožňuje tak cestujícím ovládat různé palubní funkce prostřednictvím projekčního displeje. Všichni cestující tudíž prostřednictvím jednoduchých gest vytvořených prsty mohou měnit nastavení prostředí v kabině, jako jsou osvětlení, topení, ventilace, klimatizace nebo zábavní systémy, aniž by se museli fyzicky dotýkat tlačítek nebo dotykové obrazovky. 

Systém R.E.A.D. na vlastní kůži

Kia ve svém stánku na veletrhu CES předvedla speciálně navržené experimentální moduly, které ukazují možnosti systému R.E.A.D. Veřejnost si mohla vůbec poprvé v historii vyzkoušet nové palubní přístroje i to, jak senzorické prvky v reálném čase reagují na změny emocí řidiče.

R.E.A.D. Me je kokpit pro jednu osobu, který analyzuje stav emocí řidiče a vytváří „náladové prostředí“ na základě úsudku s využitím systému R.E.A.D., jenž zahrnuje rozpoznávání výrazů tváře nebo vibrační sedadla. Součástí takto uzpůsobeného prostředí budou na míru generované zvuky a vůně v návaznosti na aktuální rozpoložení cestujícího.

R.E.A.D. Now je kokpit pro dvě osoby, který simuluje „autonomní cestovní vůz pro Las Vegas“, navrhující trasu a palubní zábavu na základě analýzy nálady řidiče. Cestující si mohli vyzkoušet systém V-Touch pro ovládání pomocí gest k hraní her, výběru hudebního žánru, k úpravě prostředí kabiny nebo procházení lokálních informací na internetu.

R.E.A.D. Motion je kokpit pro čtyři osoby simulující „mobilní pracovní prostor“, jenž bude podle očekávání klíčovou předností života s autonomními vozidly. Cestující si vyzkoušeli roli výkonného manažera Kia, který se připravuje na služební cestu a pomocí ovládání V-Touch si prochází svůj rozvrh, zápisy z jednání, e-maily atd. Díky dálkové podpoře tohoto systému mohou cestující ovládat prvky kokpitu R. E.A.D. Motion i na dálku. Prezentaci systému zakončil živý konferenční hovor s použitím projekčního tzv. head-up displeje. 

Vize mobility budoucnosti v chytrých městech

Kia na veletrhu CES 2019 rovněž představila možné řešení mobility pro chytrá města v podobě konceptu SEED Car. SEED Car je elektrické čtyřkolové jízdní kolo s dojezdem 100 km, založené na hybridním pohonu pomocí pedálů a elektřiny a vyžadující od řidiče šlapání do pedálů, ale za vysoké elektrické podpory, aby fyzická námaha byla co nejmenší.

Uvedený koncept byl navržen tak, aby jízda po městě byla snadná, zábavná a bezpečná. Kia současně uvádí své představy o prostředku osobní mobility na poslední úsek libovolné cesty. Pro delší cesty je SEED Car součástí většího vozidla BIRD Car – autonomního vozidla pro kyvadlovou dopravu s delším dojezdem než čtyřkolové jízdní kolo. Jakmile se uživatel dostane do vzdálenosti 100 km od konečného cíle ve městě, může vypustit vozidlo SEED Car a cestu v něm dokončit. 

Interaktivní prohlídky stánku Kia

Pro intenzivnější zážitek návštěvníků zajistila Kia ve svém stánku po celou dobu veletrhu CES 2019 pravidelné patnáctiminutové prohlídky s průvodcem. Během komentované prohlídky se návštěvníci detailněji seznámili s novinkami, které Kia na veletrhu prezentovala.

Ukázkový videozáznam, stejně jako další informace zájemci naleznou na stránkách www.kia.com/worldwide/CES2019.

(jh)

Obr. 1. Automobilka Kia představila na veletrhu CES 2019 systém R.E.A.D. pro přizpůsobení interiéru vozidla emočnímu stavu řidiče (pasažéra)